تبیان، دستیار زندگی
"این برنامه کار خود را از سال 1383 در گروه اجتماعی شبکه سه سیما با تهیه کنندگی شریعت پناهی آغاز کرد. در آن زمان چون تهیه و تولید مجموعه برنامه "پنجره شبانه" به عهده من بود به عنوان دستیار تهیه با دست اندرکاران "کوله پشتی" همکاری می کردم. اما از سال 84 به عنوان تهیه کننده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"کوله‌پشتی" این هفته دچار تغییر و تحول می‌شود

البته کوله پشتی ایراداتی هم دارد ولی...

شیوه اجرایی و برنامه‌سازی مجموعه برنامه "کوله‌پشتی" ایرادهایی هم دارد، اما گروه تولید برنامه دنبال تغییر و تحول در شیوه اجرا و مضمون است.

علی زاهدی تاش، تهیه کننده مجموعه برنامه "کوله پشتی"، درباره شکل گیری این اثر تلویزیونی گفت:

"این برنامه کار خود را از سال 1383 در گروه اجتماعی شبکه سه سیما با تهیه کنندگی شریعت پناهی آغاز کرد. در آن زمان چون تهیه و تولید مجموعه برنامه "پنجره شبانه" به عهده من بود به عنوان دستیار تهیه با دست اندرکاران "کوله پشتی" همکاری می کردم. اما از سال 84 به عنوان تهیه کننده همکاری خود با این برنامه را آغاز کردم."

وی خاطرنشان کرد: "امسال طرح کلی برنامه با همان شکل قبل تصویب شد. البته سال اول سراغ نخبه های جوان رفتیم و افراد بین 16 تا 24 سال را معرفی کردیم. در آن زمان این انتقاد به ما وارد شد که این افراد سرد و گرم زندگی را نچشیده اند و نمی توانند افراد صاحب نظری باشند. سال بعد گروه سنی نخبگان برنامه را به 26 تا 30 سال ارتقا دادیم که مورد توجه بینندگان قرار گرفت. امسال با توجه به اینکه زمان برنامه از بعد از ظهرها به ساعت 9 شب منتقل شده، گروه سنی مهمانان برنامه را از حدود 30 سال و بالاتر انتخاب کردیم تا برنامه شکل عام تری به خود بگیرد."

حق الناس

این تهیه کننده ادامه داد: "ما برای این برنامه کلیپ هایی با ویژگی خاص در نظر گرفتیم و به ارائه گزارش های مردمی متناسب با موضوع هر بخش پرداختیم. در انتقادهای مردم از بخش گزارش با توجه به اینکه مساله حق الناس را مطرح کردیم، از ما خواستند به جای پرداختن به طباخی و نانوایی و ... سراغ افرادی برویم که حقوق عمومی را ضایع می کنند. به همین خاطر رویکرد گزارش برنامه در این هفته تغییر خواهد کرد. البته ما در این برنامه قصد داریم به مردم یادآور شویم که باید برای احقاق حق خودشان تلاش کنند و با شروع از مسائل کوچک به مسائل بزرگتر برسند."

کار فرزاد حسنی خالی از اشکال نیست

زاهدی تاش درباره نوع اجرای فرزاد حسنی که گاه به نظر می رسد از دایره احترام به مهمان برنامه خارج می شود، توضیح داد: به اعتقاد من همه افراد اشکال هایی دارند و حسنی نیز خارج از این شرایط نیست. اما مساله اصلی این است که بیشتر کارشناسان و مخاطبان برنامه با شکل خاص و ثابتی از برنامه آشنایی دارند و به عقیده بیشتر بینندگان، مجری باید جلو مهمان تعظیم و او را بهترین فرد رشته اش معرفی کند. در صورتی که اگر تعریف ما از میهمان مبالغه آمیز باشد، دیگر هیچ کسی را در همان رشته نمی توانیم به برنامه دعوت کنیم."

وی تاکید کرد: "من قبول دارم که اجرای حسنی حساسیت هایی را به وجود می آورد و کار او خالی از اشکال نیست و به طور قطع در کار ما اشتباه و زیاده روی هم وجود دارد، اما این را هم باید پذیرفت که در این شیوه جدید اجرا نوآوری هایی وجود دارد. البته در این مدت ما برخوردهایی با برنامه داشته ایم که به عنوان نقد ارائه شده، ولی به این وسیله اعلام می کنم حاضرم در هر جلسه نقد منصفانه ای حضور پیدا کنم و درباره ویژگی های این نوع اجرا توضیح دهم."

تغییر لباس مکرر فرزادحسنی نکته مثبتی است

تهیه کننده "کوله پشتی" درباره ظاهر و شیوه پوشش مجری برنامه که هر روز لباس خود را تغییر می دهد و این مساله احتمال تاثیر منفی بر ذهن مخاطب نوجوان را دارد، توضیح داد: "ما نزدیک به 600 هزار پیام کوتاه (SMS) و حدود 8 هزار ایمیل داشته ایم که درباره برنامه اظهار نظر کرده اند و ما تمام این مطالب را می خوانیم و فکر می کنم کمتر برنامه ای با این حجم پیام مردمی مواجه بوده است. بسیاری از بینندگان به وسیله ارسال پیام های مختلف از نوع پوشش حسنی استقبال کرده اند."

وی یادآور شد: "من هیچ ایرادی در تغییر هر روز لباس مجری برنامه نمی بینم. خاطرم هست زمانی مقام معظم رهبری در جلسه ای به مرحوم نوذری فرمودند من از شما خرسندم. چون در هیچ کدام از برنامه هایی که اجرا کردید یک لباس واحد نپوشیدید. تغییر لباس برنامه را از شکل ثابت درمی آورد و تنوع بصری خوبی به برنامه می دهد. من تعجب می کنم از اینکه عده ای تغییر لباس حسنی را منفی تلقی می کنند و آن را از عیوب مجری می دانند."

عشق کسب و کار من است

زاهدی تاش درباره اینکه بخش "عشق، کسب و کار من است" با فضای شاد و پرتحرک برنامه در تضاد است، به "مهر" گفت: "ما سال گذشته برنامه ای درباره شهدای دانشجو داشتیم و در آن تاکید کردیم که اگر این افراد زنده بودند، به شرایط علمی بالایی می رسیدند. امسال ما سراغ جانبازان نخبه رفتیم. مثل دکتر ناصر گروسی که جانباز 70 درصد است یا سایر ایثارگرانی که در عرصه علم بسیار موفق و فعال هستند. می خواهیم بر این تاکید کنیم که این افراد چه کسانی هستند، چه کردند و در حال حاضر چه می کنند. این قسمت نیز مورد توجه مخاطبان برنامه قرار گرفته است."

این تهیه کننده درباره اینکه برنامه نوسان دارد و برخی میهمانان برنامه در برقراری ارتباط با مخاطب موفق نیستند، یادآور شد: "این کاملا طبیعی است. برخی میهمانان برنامه با آنکه در رشته خود صاحب نظر و متخصص هستند، توانایی چندانی در برقراری ارتباط با مخاطب ندارند و این مساله روی سطح علاقه و توجه بیننده نسبت به قسمت های مختلف برنامه تاثیر منفی می گذارد. به همین خاطر ما تصمیم گرفته ایم از این به بعد افرادی را به برنامه دعوت کنیم که علاوه بر متخصص بودن، قدرت بیان و برقراری ارتباط با مخاطب هم داشته باشند."

زاهدی تاش درباره اینکه تصاویر زیبایی که "کوله پشتی" از نقاط مختلف کشور نشان می دهد تا چه اندازه امکان مسافرت بینندگان را فراهم می کند، اعلام کرد: "در وهله نخست قصد ما از نشان دادن نقاط مختلف کشور گفتن این نکته است که چنین نقاط زیبایی در کشور هست و در عین حال به این وسیله بخشی از اهالی کشورمان را به مخاطبان معرفی کنیم. از سوی دیگر، ما در هفته های آینده نقاط بسیار زیبای دیگری را نشان می دهیم که شرایط سفر هموطنان به این نقاط فراهم است و بینندگان می توانند به آنجا سفر کنند."

تغییر دکور و آیتم در دستور کار است

تهیه کننده "کوله پشتی" درباره اینکه چگونه به این نوع طراحی صحنه دست پیدا کرده اند که در القا فضای برنامه خوب و موثر است، گفت: "البته این هفته تغییر دکور و آیتم های برنامه را داریم. اما ما در تمامی بخش ها از مشورت و همکاری گروهی استفاده می کنیم. در تیتراژ پیمان قانع به عنوان طراح دکور و صحنه معرفی شده که در عمل همکاری و مشورت گروهی وجود داشته است. ما درباره شکل کلی طراحی، رنگ آن و حتی شکل مبل ها مدت ها مشورت کردیم. هر چند ساخت و طراحی دکور نهایی بر عهده قانع بود."

15

درصد از پیامهای رسیده قابل استفاده است

وی درباره پیام های کوتاه و ایمیل های مفید و قابل استفاده یادآور شد: "حدود 10 درصد از پیام هایی که به برنامه می رسد، مطالب هجو و غیرقابل استفاده است که آنها را کنار می گذاریم. حدود 30 درصد تعریف اغراق آمیز و غیرمتعارف است که آنها را نیز حذف می کنیم. حدود 30 درصد پیام ها نیز انتقادهای تند است که بیشتر شبیه غرض ورزی و دشمنی است. از این میان حدود 15 درصد پیام ها تعاریف منطبق بر اصول و حدود 15 درصد مطالب انتقادها و گاه پیشنهادهایی است که مورد استفاده و توجه ما قرار می گیرد."

تحت فشار شبکه نیستیم

زاهدی تاش درباره اینکه تا چه اندازه تحت فشار مدیران شبکه و تلویزیون قرار دارد گفت: "ما از این جهت با مشکلی مواجه نیستم و مدیران تلویزیون با بیان مطالب منطقی و منطبق بر واقعیت بسیار موافقند. حتی اگر این مطالب برای برخی مسئولان چندان خوشایند نباشد. تاکنون مدیران شبکه با برنامه رفتار منطقی و اصولی داشته اند و ما با هیچ مشکلی در این زمینه مواجه نبودیم."

حلالمان کنید

وی در پایان به "مهر"‌ گفت: "ما در پایان هر برنامه می گوییم "حلالمان کنید". در انتهای این گفتگو نیز از بینندگان برنامه همین انتظار را داریم و اینکه کاستی های برنامه را بر ما ببخشند."

مجموعه برنامه "کوله پشتی" در گروه اجتماعی شبکه سه سیما تهیه می شود و هر روز ساعت 10/21 دقیقه از شبکه سه سیما پخش می شود. در این برنامه مهدی امینی نویسنده، پیمان قانع طراح دکور، فرزاد حسنی مجری، افشین حسینخانی گزارشگر، مهدی اکتایی مدیر تولید و داریوش کفایتی تصویربردار گزارش های برنامه هستند.