تبیان، دستیار زندگی
یک لحظه چشمانتان را ببندید و تصور کنید برای همیشه نابینا شده اید. چه احساسی دارید؟! چرا بعضی افراد از این نعمت بزرگ الهی، استفاده ی شیطانی می کنند؟!!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم‌ت رو درویش کن


نگاه آلوده، مقدمه ای برای انحرافات جنسی است. لذا خداوند در قرآن کریم، اول عفت چشم را مطرح می کند و پس از آن عفت در مسائل جنسی را:

«به مردان مؤمن بگو: دیدگانشان را فروپوشند و عورتشان را حفظ کنند...». نور-30

«به زنان مؤمن بگو: دیدگانشان را فروپوشند و عورتشان را حفظ کنند...». نور-31


چشمت رو درویش کن

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که علیرغم اینکه اغلب مردم فکر می کنند چشم چرانی و عدم کنترل نگاه، مخصوص مردان است خداوند صراحتاً هم زن و هم مرد را به عفت در نگاه فرامی خواند و این خود نشانه‌ی این است که بیماری چشم چرانی زن و مرد نمی شناسد .

تعریف:

نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم که با انگیزه‌ی لذت طلبی جنسی باشد را چشم چرانی می گویند.

علت چیست؟

علل مختلفی برای چشم چرانی مطرح شده است از جمله

- عدم ارضای شهوت جنسی به طریق درست یعنی ازدواج

-الگوگیری از همسالان و رفقای چشم چران

-میل شهوانی زیاد و عدم کنترل آن

-ضعیف بودن اراده در مقابل وسواس

- و غیره

مشکل کجاست؟

چشم، عضو بسیار مهم و حیاتی بدن است و حواس دیگر بسیار به آن وابسته هستند. شما با چشمتان زیبایی را می بینید و لذت می برید، با چشمتان رنگها را تشخیص می دهید، با نگاه کردن، اجسام و حجم ها را از هم تفکیک می کنید و... و البته در کنار همه‌ی این ها یکی از راه های کسب لذت جنسی –و آغازی ترین راه آن- نگاه کردن است.

تا هنگامی که یک مرد، اندام زنی را نبیند به او میلی نخواهد داشت هرچند چیزهای دیگر مثل صدای یک زن، عطر تنش و... نیز مؤثرند ولی آنچه آشکارتر و بیشتر میل جنسی را برمی انگیزد، نگاه به اوست. لذا برسوی در ذیل آیه شریفه می نویسد: «قرین شدن نهی از نگاه و حفظ فرج، به دلیل این است که خطر نگاه بسیار است چه بسا سبب زنا شود.»

ویلهلم اشتگل می گوید: محرومیت های جنسی باعث می شود که لیبیدو (انرژی جنسی و حیاتی بدن) در چشم متمرکز شود در نتیجه عصب چشم با عصب جنسی پیوند بیشتری برقرار می کند و شخص از چشم چرانی لذت می برد و توسط آن تحریک می شود.

از نظر روانشناسان، چشم چرانی هنگامی که به صورت یک عادت مزمن درآید بیماری روانی تلقی می شود و گستره‌ی این بیماری از نگاه به عکس های تحریک کننده تا نگاه به اندامها و حتی لباس های زیر جنس مخالف را در بر می گیرد

هر آنچه دیده بیند دل کند یاد...

فکر می کنید زیان های چشم چرانی چیست؟

1- اگر کسی عادت به نگاه هرزه پیدا کرد دیگر از همسرش لذت کافی و لازم را نخواهد برد. در نتیجه همسرش نیز کاملاً ارضا نمی شود. نتیجه‌ی چنین رابطه‌ی ناقص و معیوبی، یا تحمل است یا طلاق. بسیاری از زوجین در آستانه‌ی طلاق که به مراکز مشاوره خانواده رجوع می کنند در مسائل جنسی با مشکلات زیادی درگیرند. که یکی از علل آن، همین مقوله‌ی چشم چرانی است.

2- کسی که مدام در کوچه و خیابان، چشم به اطراف می چرخاند، آنقدر در ذهنش تصاویر و محرکات بصری اندوخته می کند که مانع از تمرکزش بر روی مسائلی مانند درس و تحصیل یا کارش می شود. لذا در جوانان مبتلا به این اختلال، بدون استثناء، افت تحصیلی مشاهده می شود.

3- چشم چرانی سبب ضعف اعصاب، بی خوابی و کم خوابی، خیالپردازی واهی، تشویش ذهن و... می شود.

4- گاهی فردی که عادت به چشم چرانی پیداکرده ولی نمی تواند شهوتش را ارضا کند به خودارضایی روی می آورد.

5- نگرانی و اضطراب: از نظر روانشناسان، چشم چرانی هنکامی که به صورت یک عادت مزمن درآید بیماری روانی تلقی می شود و گستره‌ی این بیماری از نگاه به عکس های تحریک کننده تا نگاه به اندامها و حتی لباس های زیر جنس مخالف را در بر می گیرد.

بسازم خنجری نیشش ز پولاد!؟

راه حل این مشکل یا بهتر است بگوییم بیماری، چیست؟

1- ازدواج کنید این بهترین راه است!

2- غض بصر: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر مسلمانی که نگاهش بی اختیار به نامحرم بیفتد و چشم فرونهد، خداوند به او توفیق عبادتی عطا می کند که شیرینی‌اش را در دل احساس می کند.

و یا امام علی (ع) می فرمایند: کسی که نگاهش را کاهش دهد، قلبش آرام می گیرد. (که اشاره به وجود اضطراب به عنوان یکی از علل چشم چرانی دارد.)

3- حیا و شرم: حضرت علی (ع) می فرمایند: حیا باعث عفت است.

4- روزه: پیامبر فرمودند: جوانان! ازدواج کنید و اگر نمی توانید ؛ روزه بگیرید. تا غریزه جنسی‌تان را کنترل نماید.

5- پرهیز از تنهایی: تنها ماندن زیاد باعث می شود فرد به سراغ کتابها یا مجلاّت محرّک برود و یا به خودارضایی دست بزند.

6- یک اصل مهم در روانشناسی این است که: هرگاه میلی (حالا هر میلی اعم از گرسنگی، جنسی، ...) به شما فشار آورد و نمی توانستید آن را تأمین و ارضا نمایید سعی کنید با فعالیت های دیگر، فشار میلتان را مهار کنید.

مثلاً: اگر در خانه نشسته اید و میل جنسی‌تان به شما فشار آورد برخیزید و فوراً 100 تا طناب بزنید یا بیرون بروید و 10 دقیقه سریع بدوید.

یا اگر در خیابان، صحنه‌ی تحریک کننده ای را دیدید چشمتان را به سمت ویترین یک مغازه‌ی اسباب بازی فروشی برگردانید و سعی کنید مثلاً خرس پشمالوی سفید سمت راست ویترین را با سگ قرمز سمت چپ مقایسه کنید.

شاید هم آخرش اینقدر از آن خوشتان آمد که تصمیم گرفتید یکی را برای برادرزاده 4 ساله تان بخرید!!

7- آیا کسی مجبورتان کرده که عکس های بدحجاب و تحریک کننده‌ی مجلاّت را به محض اینکه از چاپ بیرون می آیند ببینید؟ آن هم با این دقت؟!

درست است که مقابله با این عادت، سختی به همراه دارد اما کمی مقابله با این حسّ کنجکاوی، ذهنی آرامتر را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

می توانید به جای آن، ژورنال های طراحی معماری داخلی را ببینید که هم چشم نوازند و هم محرک نیستند.

8- خودتان را جریمه کنید! به خودتان قول بدهید که اگر فلان نگاه آلوده را کردید مثلاً یک روز را روزه بگیرید یا صدقه ای بدهید. فقط یادتان باشد به عهدتان عمل کنید و به قولی که با خودتان بسته اید پای‌بند باشید.

9- به خودتان پاداش بدهید! اگر به قولی که با خود بسته اید توانستید عمل کنید حتماً حتماً حتماً به خودتان جایزه دهید. فقط یادتان باشد جایزه تان را طوری انتخاب کنید که اولاً واقعاً برایتان پاداش باشد یعنی خوشحالتان کند و باعث انگیزه‌ی شما برای غضّ بصر بیشتر شود. ثانیاً پاداش هایتان را درجه بندی کنید یعنی از کم به زیاد شروع کنید تا پاداش هر مرحله ای که جلوتر می روید از مراحل قبلی بیشتر و امیدوارکننده تر باشد.

نتیجه گیری

چشم مهمترین عضو بدن است و اغلب فعالیت های روزمره‌ی ما به آن وابسته است. بیماری چشم چرانی نه تنها فرد را آزار می دهد و مانع از موفقیت های تجاری، علمی و اجتماعی می شود بلکه حضورش به زیان دیگر افراد جامعه نیز هست و امنیت روانی آنان را مختل می کند. لذا لازم است که پس از کشف علت این بیماری در فرد به درمان سریع او اقدام شود.

فاطمه السادات رادفر

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع و مآخذ:

1- قرآن کریم

2- غررالحکم و دررالکلم

3- نهج البلاغه

4- اصول روانکاوی فروید

5- راز یک فریب- یوسف غلامی

6- برسوی- روح البیان

مقالات مرتبط :

مدیریت نگاه در جوانی

با چشمانت چه می کنی ؟!

خویشتن داری در اوج غریزه

غریزه ی جنسی مشکل بزرگ جوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.