تبیان، دستیار زندگی
آیا انجمن روانپزشکان به شما تاییدیه داده اند که فقط شما ،جز به متعلقین خود به فرد دیگری مجذوب و علاقمند نشده یا به هوس و وسوسه گرفتار نخواهید شد؟اگر این طور است نگاه شما یک نفر بی اشکال است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنایت های یک نگاه


آیا انجمن روانپزشکان به شما تاییدیه داده اند که فقط شما ،جز به متعلقین خود به فرد دیگری مجذوب و علاقمند نشده یا به هوس و وسوسه گرفتار نخواهید شد؟اگر این طور است نگاه شما یک نفر بی اشکال است .البته باز هم از این جهت که موجب اخلال در  قانون مصونیت نگاه می شوید شایسته است که به خاطر دیگران مراعات کنید.

جنایت های یک نگاه

کسی نگفته است که نگاه شما نگاه آلوده است، یا اینکه باید تنها از نگاه آلوده پرهیز کرد.اما هیچ تضمینی در کار نیست که همین نگاههای معمولی، به مرور از عشق و محبت های مزاحم باردار نشوند.در بسیاری از معاشرت های خودمانی فامیلی ،همین نگاههای واقعا بی غرض (که البته از ابتدای شروع بی غرض بوده اند) هزاران فاجعه آفریده اند،که اسناد آن در دفاتر طلاق و بایگانی های پلیس انتظامی موجود است .

نداشتن ادب لازم در استفاده از چشم، تنها موجب هوسبازی و وسوسه آفرینی نیست که چون شان ما بالاتر از این چیزهاست محدودیتهایش شامل حال ما نشود. چه بسا نگاهی که هیچ میل جنسی و نظر بدی نسبت به نا محرم در پی نداشته باشد، اما موجب دلسردی و ناخوشایندی ما از محرممان گردد.

بالاخره در یک جمع فامیلی،یا در جمع دوستان و همکاران ، برخی از برخی زیباتر،برخی خوش سخن تر و برخی با سلیقه تر و شیک ترند و....

همین نگاههاست که مارا متوجه نقاط ضعفی می سازد که اگر نگاه نمی کردیم به آسانی با آنها کنار می آمدیم .همین نگاههاست که زنان را برای حفظ موقعیت خود نزد همسرانشان ،مجبور به آرایش و جلوه گری حتی در محضر نامحرمان می کند.وقتی شما نگاه می کنید به طرف مقابلتان هم حق داده اید که برای نگاه شما خود را آماده سازد .بلاخره یکی از این افراد هم همسر یا فرزند شما خواهد بود که برای نگاه دیگری خود را آماده می کند.

بسیاری از اختلافات خانوادگی ، ریشه در همین میلها و قیاسهای پنهان و زیرزمینی دارند امیالی که اگر چه به زبان نمی آیند و رخ نمی نمایند اما در نهانخانه ی دل زنده ،فعال و تاثیر گذارند

جنایتهای یک نگاه

اگر چه اتفاقاتی همچون فرار خواهر زن و شوهر خواهر به خارج از کشور نادر الوقوع است ؛اما چنین اتفاقاتی در نوک قله ی کوهی قرار گرفته است که در دامنه های آن پر از ماجراهای خانمانسوز کوچکتر ولی رایجتر است که هرچند به شدت این فجایع نیستند اما بی اهمیت و کم اشکال هم نیستند.ماجراهایی مثل علاقه به همسر دیگری که موجب بی رغبتی از همسر خود می شود ،حسادت به زندگی برادر به دلیل بهتر دیدن همسر او ،سرد شدن نسبت به همسر خود به دلیل قیاس او با همسر باجناق ،...از این قبیل است .

لذا به قاطعیت می توان نتیجه گیری نمود بسیاری از اختلافات خانوادگی ، ریشه در همین میلها و قیاسهای پنهان و زیرزمینی دارند امیالی که اگر چه به زبان نمی آیند و رخ نمی نمایند اما در نهانخانه ی دل زنده ،فعال و تاثیر گذارند.

اشکال کار این جاست که همه ،مثل کسانی که اولین بار از مواد مخدر استفاده می کنند ،گمان می کنیم وضعیت ما فرق می کند ما گرفتار مشکلات سخت چشم چرانی نمی شویم.فکر می کنیم این پیشامد ها برای دیگران است ما پاستوریزه ایم.در واقع  بیش از حد روی قوای عقلانی خود حساب باز کرده و قدرت عواطف و شهواتمان را دسته کم می گیریم.

اما بالاخره اتفاقی که نباید بیفتد می افتد و گاهی فردی متاهل به سوی عشق دیگری خارج از خانه سوق داده می شود. همسر وفادار دیروزی ،تبدیل به آدمی گیج و سر به هوا می شود که تمام وقت در خانه در رویاهای خود به سر می برد.که در این صورت اگر عاشق سر به هوا بانوی خانه باشد بی وفایی،خانواده را از هم می پاشد .لذا عملا فاتحه ی آن خانواده را باید خواند .و اگر مرد باشد هرچند بی وفایی یک مرد آسیب کمتری می رساند بسیار دردناک و فلج کننده خواهد بود.اگر شانس بیاورد و طرف، تحویلش نگیرد باید مدتی طولانی در اندوه و حسرت سپری کند اما اگر محبوب تحویل بگیرد و چراغ سبز نشان دهد ،...

جالب اینجاست که چنین عشق و عاشقی هایی با چند همسری هم سر ستیز دارند .چرا که معمولا عشق جدید تحمل عشق کهنه را ندارد . در چنین زندگیهایی به فرض آنکه با ازدواج مجدد مشکل حل شود ،حقیقتا همان تک همسری است که اجرا می شود بعلاوه ی یک طلاق عاطفی پنهانی .

چشم چرانی از سوی زنان هم قبیح و دردآفرین است

یکی دیگر از باورهای نادرست در ادبیات چشم چرانی ،وجود فلش های یک جهته به سمت مردان است حال آنکه زنان اگر به این حصار ایمن یعنی پاکی چشم نیازمندتر نباشند لا اقل ،هم اندازه ی مردان نیازمندند.عاطفه ی قویتر زنان امکان هرز رفتن احساسات را از طریق نگاه بیشتر فراهم می کند.نگاهتان را از نامحرم دریغ کنید تا محرمتان را بیشتر دوست داشته باشید و از انرژیهای عاطفی تان استفاده ی بهینه ببرید .با پرهیز از نگاه به نامحرم قطعا رضایت بیشتری از همسرتان پیدا خواهید کرد و کمتر متوجه ی نقایص و عیوب همدیگر خواهید شد.چگونه می توانید قلبی سرشار از محبت همکار نامحرمتان داشته باشید و با رضایت و خرسندی در کنار همسرتان زندگی کنید. این علاقه ها،جز آنکه شما را به مرور خسته و اعصابتان را فرسوده می کند، نتیجه ی دیگری نخواهند داشت .

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

مدیریت نگاه در جوانی

با چشمانت چه می کنی ؟!

خویشتن داری در اوج غریزه

غریزه ی جنسی مشکل بزرگ جوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.