تبیان، دستیار زندگی
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داده است که «آصف علی زرداری» از پاکستان فرار کرده است؛ بنابراین، آصف علی زرداری که برای معالجه بیماری خود به دوبی رفته، پس از بهبودی به پاکستان برنمی گردد و به کشور دیگری خواهد رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس‌جمهور پاکستان فرار کرد


روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داده است که «آصف علی زرداری» از پاکستان فرار کرده است؛ بنابراین، آصف علی زرداری که برای معالجه بیماری خود به دوبی رفته، پس از بهبودی به پاکستان برنمی گردد و به کشور دیگری خواهد رفت.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داده که «آصف علی زرداری» از پاکستان فرار کرده است.

رئیس‌جمهور پاکستان

این روزنامه نوشته است: آصف علی زرداری برای معالجه بیماری خود به دوبی رفته است و پس از آن برای استراحت به نیویورک خواهد رفت.

بر پایه ادعای این روزنامه، وی در اوج بحران سیاسی این کشور، پاکستان را به دلیل عارضه سکته مغزی خفیف ترک کرده است.

تنش میان زرداری و مخالفان، از آنجا بالا گرفت که بسیاری از سیاستمداران پاکستانی بر این باورند که وی از حمله نیروهای آمریکایی به مقر بن لادن در پاکستان خبر داشته و به آنان اجازه نقض حریم هوایی پاکستان را داده است؛ هرچند وی تا کنون بار‌ها این ادعاها را رد کرده، ولی انتشار نتایج کمیسیونی که در این باره تحقیق می‌کند، اطلاع زرداری از این حمله را به نوعی تایید کرده است.

پاکستان از جمله کشور هایی است که تداخل وظایف و اختیارات نظامیان و سیاستمداران وضعیت بغرنجی را در این کشور ایجاد کرده است ، به گونه ای که اغلب روساسی جمهور این کشور پس از ترک قدرت یا از کشور فرار کرده اند و یا تبعید شده اند .

گفتنی است با اینکه نظام سیاسی پاکستان پارلمانتاریستی است؛ اما تجربه 61 سال حضور موثر نظامیان در قدرتظ¬ و نیز ساخت فئودالی جامعه این کشور باعث شده تعامل زمینداران و افراد صاحب نفوذ با نیروهای نظامی ساختار سیاسی ای در پاکستان ایجاد کند که خود را بر دولت تحمیل کند.

در واقع در ساختار سیاسی پاکستان انتخاب نخست وزیر و رییس جمهور همواره برعهده پارلمان نبوده و به رغم آنچه در قانون اساسی سال 1973 آمده نتوانسته پارلمانتاریستی باشد، زیرا نظام پارلمانتاریستی را دو قطب ارتش و سرمایه سالاران شکل داده و هدایت کرده اند.نکته جالب آن که طبق قانون اساسی پاکستان ارتش فوق قوای سه گانه است و بر همین اساس حاکمیت سیاسی را حق خود می داند.به همین خاطر ارتش در نظام سیاسی پاکستان متغیری است که بر همه ابعاد سیاست ورزی در پاکستان تاثیر می گذارد و سیاستمداران برآمده از جامعه این کشور رفتار خود را عموما با نظامیان هماهنگ می کنند. رفتار آصف علی زرداری هم خارج از چنین چارچوبی قابل تحلیل نیست

بخش سیاست تبیان


منبع :تابناک