تبیان، دستیار زندگی
سرانجام پس دهها هشدار و اولتیماتوم شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتراض مکرر فعالان دانشگاهی، هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد اولین جلسه خود را برگزار می کند؛ جلسه ای که الزاما و خلاف خواست مدیریت دانشگاه آزاد، باید به امپراتوری جاسبی ۳۰ ساله پایان دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلسه‌ای برای پایان30سال جاسبی


سرانجام پس دهها هشدار و اولتیماتوم شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتراض مکرر فعالان دانشگاهی، هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد اولین جلسه خود را برگزار می کند؛ جلسه ای که الزاما و خلاف خواست مدیریت دانشگاه آزاد، باید به امپراتوری جاسبی 30 ساله پایان دهد.
آنچنان که وزیر علوم گفته است اولین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد برای تعیین رئیس جدید این دانشگاه در روز 30 آذر برگزار می شود.

جاسبی

کامران دانشجو صبح امروز در حاشیه نواختن زنگ پژوهش در یکی از مدارس استان تهران در جمع خبرنگاران گفت:‌ اولین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد برای تعیین رئیس جدید این دانشگاه ساعت 16 روز چهارشنبه 30 آذر در دفتر هیئت امنای این دانشگاه و با حضور اعضای جدید هیئت امنا برگزار می‌شود. به گفته وی "دعوت‌نامه برای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد ارسال شده است."

اگر این جلسه طبق برنامه برگزار شود، نخستین پرده عملیاتی اساسنامه جدید دانشگاه آزاد و شاید مهمترین رویداد در تاریخ این دانشگاه خواهد بود که با وجود مقاومت جانانه آقای هاشمی رفسنجانی و حامیانش به وقوع خواهد پیوست.

اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد بیش از چهار سال قبل در دستور كار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و باوجود درخواست این شورا از هیئت امنای دانشگاه آزاد برای ارائه اصلاحیه پیشنهادی خود، هیئت امنا به چنین درخواستی ترتیب اثر نداد.

در نتیجه مقاومت هیئت امنای دانشگاه آزاد و بی توجهی آنان به مهلت های تعیین شده كه چند بار نیز تمدید شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی رأساً وارد فاز اصلاح اساسنامه شد كه در نتیجه آن، در جلسه 24 فروردین 89 در 25 ماده به تصویب نهایی رسید كه رئیس‌جمهور نیز در اردیبهشت ماه، آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

نتایح اصلاح اساسنامه برای آقای هاشمی و دوستانش بسیار گران تمام شد؛ زیرا هم جلوی خارج کردن اموال 250 هزار میلیارد تومانی دانشگاه آزاد از نظارت قانون را گرفت و هم ساختار مدیریت ثابت 30 ساله آن را به هم ریخت و نوید تغییرات نوآورانه و مثبت را به دانشجویان و اساتید میلیونی این دانشگاه داد.

چهار ساله شدن دوره ریاست دانشگاه آزاد، انتخاب هیئت امنای استانی برای واحدهای بزرگ این دانشگاه، تعیین تكلیف اموال دانشگاه و تركیب ‌و ساختار جدید هیئت امنا از مهمترین نكات اساسنامه اصلاح شده توسط شواری عالی انقلاب فرهنگی بود.با این حال بازهم ناظران شاهد تعلل چند ماهه هیئت موسس دانشگاه آزاد در معرفی نمایندگان این دانشگاه در هیئت امنا بودند تا اینکه سرانجام این هیئت پس از اولین جلسه خود در سال 90 که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی در محل دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حمید میرزاده برای عضویت در ترکیب جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد "تعیین" شدند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چندی پیش دكتر فرهاد دانشجو، دكتر بهمن یزدی صمدی و دكتر فریدون عزیزی را به‌عنوان سه نماینده خود معرفی كرد تا تركیب نهایی 10 نفره هیئت امنای دانشگاه آزاد تکمیل شود و نگاه همه ناظران به جلسه مهم روز 30 آذر ماه دوخته شود؛ جلسه ای که تصمیمات آن علاوه بر تغییرات مدیریتی دانشگاه آزاد معانی سیاسی مهمی را هم در بر دارد.

بخش سیاست تبیان

منبع :جهان