تبیان، دستیار زندگی
مقام های عربستان سعودی در حالی دولت سوریه را به خشونت و نقض حقوق بشر متهم می كنند كه جمعیت حقوق بشر این كشور از ثبت 30 هزار مورد شكایت نقض حقوق بشر در این كشور خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت حقوق بشر در عربستان


مقام های عربستان سعودی در حالی دولت سوریه را به خشونت و نقض حقوق بشر متهم می كنند كه جمعیت حقوق بشر این كشور از ثبت 30 هزار مورد شكایت نقض حقوق بشر در این كشور خبر داد.

پایگاه خبری 'النخیل' عراق به نقل از 'مفلح القحطانی'، رییس جمعیت حقوق بشر عربستان در گزارشی از وقوع 30 هزار مورد شكایت مربوط به مسایل زندانیان، موارد شخصی شهروندان، خشونت خانوادگی و مسایل اداری و امور شهروندی پرده برداشت كه البته این رقم جدا از هزاران مورد نقض حقوق بشر سیاسی در عربستان محاسبه شده است.

به نوشته النخیل هزاران قربانی دیگر نیز وجود دارند كه از ترس پیگرد و سركوب به دست نیروهای رژیم آل سعود از شكایت منصرف می شوند.

عربستان

این در حالی است كه ملك عبدالله پادشاه عربستان با توجه به حوادث سوریه در اقداماتی نمایشی بارها دولت سوریه را به نقض حقوق بشر متهم كرده و مدعی اعمال خشونت علیه مردم در این كشور شده است.

اعزام نیروهای نظامی رژیم آل سعود به بحرین به منظور سركوب تظاهرات مردمی در این كشور نشان دیگری از بی اعتنایی عربستان به حقوق بشر به شمار می آید.

'حمزه الحسن' یكی از رهبران مخالف حكومت و فعال حقوق بشر سعودی در گفتگو با پایگاه اینترنتی 'رحماء' از ریاض به عنوان گورستان حقوق بشر یاد كرد كه در آن دولتمردان از ابزار قدرت و خشونت برای حمكرانی استفاده می كنند.

اوضاع وخیم زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی در زندان های عربستان، افزایش شكاف طبقاتی، گسترش فقر در جامعه و تضعیف حقوق زنان از مهمترین موارد نقض آشكار حقوق بشر در عربستان است.

**اوضاع وخیم زندانیان در رژیم آل سعود

پایگاه اینترنتی 'نهرین نت' با انتشار گزارشی به وضعیت اسف بار زندانیان در زندان های رژیم آل سعود پرداخت و نوشت: در حال حاضر 30 هزار نفر به دلیل اتهام هایی نظیر آزادی بیان در زندان های سعودی به سر می برند كه بسیاری از آنان نه تنها از ملاقات محروم هستند بلكه حتی به دادگاه ها نیز معرفی نشده اند.

به نوشته نهرین نت؛ شیعیان، اخوان المسلمین، اسماعیلی ها و مخالفان رژیم عربستان نیز در میان افرادی هستند كه به دادگاه ها معرفی نشده اند.

پیش از انتشار این گزارش رسانه های عربی از ضرب و شتم مادر یكی از زندانیان توسط نیروهای وابسته به وزارت كشور عربستان خبر دادند.به گزارش پایگاه خبری 'العوامیه' مادر یكی از زندانیان در زندان الحائر ریاض پس از اینكه خواستار انتخاب وكیل برای پسرش شد در یك اتاق زندانی و مورد ضرب و شتم شدید نیروهای امنیتی قرار گرفت. این حمله وحشیانه به بی هوش شدن مادر زندانی انجامید.

**افزایش شكاف طبقاتی و گسترش فقر در جامعه

'خلف الحربی'، روزنامه نگار سعودی با انتشار مقاله ای در روزنامه 'عكاظ' عربستان از سیاست های آل سعود در تقسیم ناعادلانه ثروت در عربستان انتقاد كرد و نوشت: چرا درآمد سالانه عربستان 1500 میلیارد ریال سعودی است، اما حقوق كارمند عربستانی باید فقط 1500 ریال در ماه باشد؟

به نوشته الحربی 60 درصد عربستانی های زیر خطر فقر هستند و این صحیح نیست كه كارمند عربستان تنها 1500 ریال در ماه دریافت كند. در حالی كه بسیاری عربستان سعودی را ثروتمندترین دولت جهان به دلیل درآمدهای نفتی آن می دانند. اوضاع معیشتی در كشور بدتر و فقر در آن شدیدتر می شود

پیشتر نیز 'نجیب خنیزی' نوسینده و فعال سیاسی در عربستان در گفتگو با شبكه خبری 'العالم' از گسترش فقر در عربستان سخن گفت.

عربستان

به گفته خنیزی با اینكه عربستان كشوری نفت خیر است و 25 درصد ذخایر نفتی را داراست اما درصد قابل توجهی از مردم از فقر رنج می برند.

به گزارش العالم، طلال بن عبدالعزیز یكی از شاهزادگان سعودی در واكنش به دستگیری چند فیلمساز جوان عربستانی كه به تهیه فیلم از اوضاع اجتماعی بسیار بد در یكی از محله های فقیر نشین ریاض اقدام كرده بودند، خواستار مبارزه با فقر گسترده در این كشور و تاسیس بانكی برای فقرا شد. این فیلم فقر و فساد گسترده در ریاض، پایتخت عربستان را به تصویر كشیده است.

**نقض حقوق زنان

قوانین حقوق زنان در عربستان طوری پایه ریزی شده است كه در آن زنان از كمترین مشاركت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برخوردارند تا جای كه تا چندی پیش زنان عربستانی از حق شركت در انتخابات محروم بودند.

روزنامه آمریكایی واشنگتن تایمز در گزارشی كه در مهرماه گذشته در این خصوص منتشر كرد ضمن اشاره به اجرایی شدن حق رای زنان عربستان در انتخابات ملی سال 2015 نوشت: حق مشاركت در انتخابات برای زنان در سال 2015 به این معنی است كه زنان عربستان همچنان از حق شركت محروم خواهند بود.

زنان در عربستان از حق رانندگی و داشتن گواهینامه نیز محروم هستند. دادگاه عربستان در مهرماه گذشته یك زن سعودی را به دلیل رانندگی به 10 ضربه شلاق محكوم كرد. همچنین تاكنون زنان دیگری نیز به دلیل رانندگی از سوی نیروهای پلیس این كشور بازداشت شده اند.بر اساس برخی گزارش های منتشر شده از تبعیض جنسیتی در عربستان، زنان حتی از داشتن تلفن همراه در این كشور محروم هستند و در صورت ورود به برخی مكان های عمومی باید یكی از محارم آن ها را همراهی كند. زنان عربستان برای خروج از منزل نیز باید از یكی از مردان فامیل اجازه كسب كنند. بر اساس این قوانین زنان در انتخاب همسر و حق مالكیت پس از مردان و در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

نقض حقوق كارگران خارجی، حاكمیت اقلیت بر اكثریت مردم، اذیت و آزار شیعیان، بازداشت خودسرانه فعالان سیاسی، فساد اداری، مالی و سیاسی از دیگر موارد نقض حقوق بشر در عربستان است كه از سوی فعالان حقوق بشر سعودی مطرح می شود.

بخش سیاست تبیان

منبع :ایرنا