تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه امروزه جامعه ما با زوج‌هایی سر و کار دارد که ترجیح می‌دهند با تفاهم و به صورت توافقی به سرعت از یکدیگر جدا شوند. اکنون جداشدن توافقی که به نوعی راحت‌ترین نوع طلاق است برای زوجین به «مد» تبدیل شده آن هم برخلاف فرهنگ گذشته ما که طلاق به نوعی قبیح ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدایی در کمال خونسردی!


آمار منتشر شده درخصوص واقعه طلاق و معنادار بودن سن جوانانی که در سنین 29-25 از همسر خود جدا شده‌اند و البته بالا بودن آمار طلاق توافقی و به مرز هشدار رسیدن این نوع از طلاق نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده است.


در طلاق توافقی زوجین بر روی اصل طلاق، مهریه یا در صورت داشتن فرزند بر روی حضانت فرزند توافق کرده و درخواست گواهی عدم سازش را به دادگاه ارائه می‌دهند. مدارک لازم جهت گواهی عدم امکان سازش(طلاق توافقی) فقط و فقط امضای وکالت نامه از طرف زوجین و کپی شناسنامه و سند ازدواج است و البته برای خانم برگه تست عدم بارداری که باید به دادگاه ارائه شود.

البته ارجاع به بخش داوری و دریافت نظر داور هم بخشی از روالی است که باید طی شود ولی نشنیده بگیرید خود قضات هم می‌گویند این بخش بیشتر فرمالیته است ! وقتی زوجین این مدارک را تهیه کردند و حکم دادگاه هم با همین سرعت آماده شد فقط می‌ماند خواندن صیغه طلاق که آن هم در دفترخانه فقط چند دقیقه وقت می‌گیرد و بعد از آن هم پایان زندگی مشترک. به همین راحتی.

طلاق

رشد 5.4 در صدی طلاق در سال جاری

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در شش ماهه اول سال 1390 تعداد 692هزار و یک واقعه طلاق به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.4 درصدافزایش داشته است.

بر اساس این آمار در شش ماهه اول سال 1390 بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 29-25 ساله با رقم 17 هزار و 201 واقعه بوده و در همین مدت بیشترین طلاق ثبت شده زنان در گروه سنی 29-25 ساله بوده است.

این در حالی است که بنا بر آمار موجود در سال 89، 819 هزار و 687 واقعه ازدواج و 129 هزار و 966 واقعه طلاق در سراسر کشور به ثبت رسیده که بر این مبنا به ازای هر 6 ازدواج یک طلاق صورت گرفته است.

طلاق توافقی ! مد امروز

آمار منتشر شده در خصوص واقعه طلاق و معنادار بودن سن جوانانی که در سنین 29-25 از همسر خود جدا شده‌اند و البته بالا بودن آمار طلاق توافقی و به مرز هشدار رسیدن این نوع از طلاق نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده است. این امر نشان می‌دهد متاسفانه امروزه جامعه ما با زوج‌هایی سر و کار دارد که ترجیح می‌دهند با تفاهم و به صورت توافقی به سرعت از یکدیگر جدا شوند. اکنون جداشدن توافقی که به نوعی راحت‌ترین نوع طلاق است برای زوجین به «مد» تبدیل شده آن هم برخلاف فرهنگ گذشته ما که طلاق به نوعی قبیح بود.

این امر در حالی است که به گفته یک جامعه شناس «بر اساس شواهد موجود عملا شرایط در دادگاه‌های ما به گونه‌ای است که به‌واسطه روند طولانی دادرسی در دادگاه‌های طرفین با تفاهم ومذاکره در مورد جزئیات طلاق ترجیح می‌دهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند تا درگیر مراحل سخت و طولانی دادگاه‌ها برای جدایی نشوند.همین امر نیز باعث شده تا به افزایش این نوع طلاق دامن زده شود.»

به گفته محمدی فر این اتفاق در کشور ما در حالی افزایش یافته که در حقوق بسیاری از کشورها زمانی با عنوان «مهلت فکر» یا «مهلت تجدید نظر» پیش‌بینی شده است که گاه سه ماه و گاهی هم تا شش ماه تعریف شده است تا شاید زوجین در این مدت به سازش برسند. اما طبق قانون ما برای گرفتن طلاق توافقی چیزی حدود دو روز زمان کافی است، یک روز برای ارائه دادخواست و انجام آزمایش و یک روز برای حضور در محضر و جاری شدن صیغه طلاق و.... جدایی ! یعنی همان چیزی که در تبلیغات روزنامه‌ها آمده است.این بار تبلیغات کاملا واقعی است!

امروزه جامعه ما با زوج‌هایی سر و کار دارد که ترجیح می‌دهند با تفاهم و به صورت توافقی به سرعت از یکدیگر جدا شوند. اکنون جداشدن توافقی که به نوعی راحت‌ترین نوع طلاق است برای زوجین به «مد» تبدیل شده آن هم برخلاف فرهنگ گذشته ما که طلاق به نوعی قبیح بود

وقتی سن ازدواج بالا می‌رود!

همه می‌دانیم که در جامعه ما سن ازدواج بالا رفته است و البته آمار طلاق هم همین‌طور.اگر چه دیدگاه‌های مختلفی درباره بروز این رخدادها وجود دارد. بسیاری از افراد علت آن را آماده نبودن به لحاظ مسائل اقتصادی می‌ دانند اما به اعتقاد کارشناسان ضعیف شدن باورهای اخلاقی افراد به ارزش‌های خانوادگی یکی از مهم‌ترین علت‌های رویگردانی جوانان از ازدواج است و همین امر هم باعث شده تا سن ازدواج بالا رفته و به تبع آن بسیاری از مشکلات و معضلات، جامعه و افراد را تهدید کند.این نکته نیز اظهارنظر محمودی است که اعتقاد دارد وضعیت بالا رفتن سن ازدواج و از سوی دیگر افزایش طلاق که باعث زندگی مجردی افراد می‌شود مناسب نیست و باید راهکاری اساسی برای آن اندیشید. وی می‌گوید:وقتی یک نفر بنا به دلایل مختلف در سنی که باید برای ازدواج اقدام کند از این امر باز می‌ماند،عملا شرایط به‌گونه‌ای می‌شود که تمایلات و خواسته‌های فردی‌‌اش تغییر می‌کند و قدرت انطباق وی با ارزش‌های فرد مقابل در او ضعیف می‌شود.این اتفاق خود ریشه مشکلات بعدی در زندگی مشترک می‌شود.

بخش اجتماعی تبیان


منبع: خبرآنلاین