تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری فارس: استاد طراحی لباس دانشگاه شریعتی با بیان اینکه چین بازار تولید کشور را در اختیار گرفته و ذائقه مردم را به خرید اجناس بی‌کیفیت سوق داده است، گفت: هدف کشور چین عادت دادن مردم به خرید اجناس بی‌کیفت است چرا که از این طریق می‌تواند سود بیشتری را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر ذائقه با برندهای پوشالی

لباس‌های چینی و تغییر ذائقه ایرانیان در استفاده از اجناس بی‌کیفیت


 استاد طراحی لباس دانشگاه شریعتی با بیان اینکه چین بازار تولید کشور را در اختیار گرفته و ذائقه مردم را به خرید اجناس بی‌کیفیت سوق داده است، گفت: هدف کشور چین عادت دادن مردم به خرید اجناس بی‌کیفیت است چرا که از این طریق می‌تواند سود بیشتری را از بازار لباس ایران به دست آورد.


اپیدمی آنفولانزای برند

آذر نجیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در‌خصوص علل گرایش جوانان ایرانی به سمت برندهای خارجی اظهار داشت: هم اکنون طراح و تولید کننده داخلی برای ورود به بازار پوشاک به خوبی حمایت نمی‌شوند، از این رو برندهای خارجی با هر کیفیتی مورد استقبال جوانان قرار می‌گیرد.

وی افزود: چین بازار تولید کشور را در اختیار گرفته و ذائقه مردم را به خرید اجناس بی‌کیفیت سوق داده است به گونه‌ای که مشاهده می‌کنیم یک فرد ممکن است در طول سال چند جفت کفش بی‌کیفیت چینی را به قیمت ارزان بخرد اما حاضر نشود یک جفت کفش با کیفیت را به قیمت بالاتر تهیه کند.

این طراح لباس با بیان اینکه در گذشته مردم به خرید اجناس بی‌کیفیت عادت نداشتند، گفت: هدف کشور چین عادت دادن مردم به خرید اجناس بی‌کیفت است چرا که از این طریق می‌تواند پول بیشتری را از بازار لباس ایران به دست آورد.

نجیبی ادامه داد: هم اکنون برخی تولید‌ی‌ها که 40 سال سابقه فعالیت دارند، کار خود را تعطیل کرده و اجناس چینی را می‌فروشند؛ صنعت نساجی کشور نیز در آستانه تعطیلی است چرا که عمده پارچه‌های کشور از ترکیه وارد می‌شود.

نجیبی ادامه داد: هم اکنون برخی تولید‌ی‌ها که 40 سال سابقه فعالیت دارند، کار خود را تعطیل کرده و اجناس چینی را می‌فروشند؛ صنعت نساجی کشور نیز در آستانه تعطیلی است چرا که عمده پارچه‌های کشور از ترکیه وارد می‌شود

وی عنوان کرد: تولید کننده داخلی طی سفر به ترکیه با کارخانه‌های نساجی این کشور قرارداد می‌بندد تا پارچه دلخواه او را تولید کنند و سپس تولید لباس را نیز به آنها واگذار می‌کند و پس از مدتی برای آوردن لباس‌های حاضر شده به همراه ژورنال به ترکیه سفر می‌کند.

لباس چینی

استاد طراحی لباس دانشگاه شریعتی بیان کرد: این تولید کننده لباس‌هایی را که از ترکیه آورده، در بازار پوشاک کشور به فروش می‌رساند و مشتری زمانی که برند ترکیه و ژورنال آن را مشاهده می‌کند به راحتی هزینه زیادی را برای خرید لباس صرف می‌کند؛ ترکیه حتی در تهیه ژورنال‌ لباس‌ها مطابق با ضوابط ایران عمل کرده و از زنان محجبه برای نمایش لباس‌ها در ژورنال استفاده می‌کند.

نجیبی با اشاره به اینکه سایر تولید کنندگان نیز که توان سفر به ترکیه را ندارند با خرید یک ژورنال‌ از مدل‌های این کشور استفاده می‌کنند، گفت: این تولید کنندگان لباس‌های خود را مطابق با مدل‌های ترک تولید می‌کنند و سپس برندی را به آن نصب می‌کنند تا مخاطب تصور کند لباس، تولید ترکیه است یعنی از طریق مارک ترکیه می‌خواهند به لباس ایرانی اعتبار بدهند.

استاد طراحی لباس دانشگاه شریعتی گفت: حمایت از صنعت نساجی، تولید کنندگان و طراحان داخلی تنها راه مقابله با لباس‌های ترک و چینی است که بازار پوشاک کشور را قبضه کرده‌اند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : فارس