تبیان، دستیار زندگی
رهبر حزب اسلامی النهضه تونس در مقاله ای با اشاره به توطئه های مختلف آمریكا و غرب علیه جمهوری اسلامی نوشت؛ جریان اپوزیسیون در ایران با سر دادن شعار نه غزه نه لبنان به اسرائیل خدمت كرد و زمینه محاصره غزه را برای آنها فراهم آورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راشد الغنوشی وشعار نه غزه نه لبنان


رهبر حزب اسلامی النهضه تونس در مقاله ای با اشاره به توطئه های مختلف آمریكا و غرب علیه جمهوری اسلامی نوشت؛ جریان اپوزیسیون در ایران با سر دادن شعار نه غزه نه لبنان به اسرائیل خدمت كرد و زمینه محاصره غزه را برای آنها فراهم آورد.

راشد الغنوشی

راشد الغنوشی در مقاله خود در پایگاه اینترنتی شبكه تلویزیونی قطر با عنوان چرا ایران هدف قرار گرفته است؟ افزود: در صورتی كه از تفاسیر كلیشه ای توطئه آمیز درباره حوادث جاری در كشورهای اسلامی به ویژه درباره ایران كه بیشتر به حاشیه می پردازد و توجه اساسی به وقایع آشكار ندارد، خلاص شویم خواهیم دید توطئه های بزرگی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران برای تجزیه این كشور طراحی شده است. دستگاههای رسانه ای غرب ایران را به گونه ای نشان می دهند كه این كشور منبع اصلی بی ثباتی و ناامنی در جهان است. كشورهای غربی با فشارهای مختلف علیه ایران از طریق محاصره اقتصادی و بی ثبات كردن اوضاع داخلی این كشور می كوشند تهران را وادار به تسلیم كنند ولی این كشور تاكنون تسلیم این فشارها نشده است و توانایی و وحدت داخلی را برای مقابله با سیاست های غرب بسیج كرده است تا بتواند به شدیدترین ضربات ویرانگر پاسخ بدهد. اگر ایران تسلیم این فشارها شود به معنای این است كه خود را در برابر خطرات تجزیه طلبانه قرار داده است، فرهنگ و ارزشهای دینی آن كم اهمیت خواهد شد، عزت و كرامت آن با استقرار پایگاههای نظامی خارجی همان طوری كه در عراق، آلمان و ژاپن رخ داد، خدشه دار خواهد شد. اما چرا ایران از سوی قدرت های غربی هدف قرار گرفته است؟ نخست این كه كشورهای غربی به رهبری آمریكا و اسرائیل سگ نگهبان آمریكا در واشنگتن از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تلاش گسترده سیاسی و اقتصادی به كار بستند تا نظام نوپای ایران را به زانو درآورند. حتی وزارت دفاع آمریكا در این راه به حمله محدود نظامی در صحرای طبس متوسل شد كه با عنایات خداوند به شكست انجامید.الغنوشی نوشت: آمریكا نیروهای خود را در اطراف مرزهای ایران مستقر كرد. رسانه های غربی نیز از هیچ تلاشی برای مخدوش نشان دادن وجهه جمهوری اسلامی فروگذاری نكردند، ایران را به حمایت از تروریسم متهم كردند و تلاش می كنند جهان را علیه ایران بسیج كنند. غربی ها تلاش می كنند از شكاف و گلایه هایی كه در نظام ایران وجود دارد- چنین گلایه هایی در هر نظام سیاسی وجود دارد- اوضاع این كشور را به بی ثباتی بكشانند.

راشد الغنوشی در ادامه افزود: یكی دیگر از نشانه های تصمیم گیری مستقل ایران، تلاش گسترده برای توسعه مستقل و فراهم كردن نیازهای اساسی اقتصادی، فرهنگی و نظامی است. اتخاذ این سیاست با مخالفت كشورهای غربی روبرو بوده است و این كشورها در سالهای پس از انقلاب، ایران را در یك محاصره شدید اقتصادی قرار داده اند تا این كشور نتواند توانایی های اقتصادی خود را ارتقا دهد

راشد الغنوشی تصریح كرد: غربی ها حتی تلاش كردند با حمایت تسلیحاتی از برخی از گروهها در ایران شورش مسلحانه در این كشور ایجاد كنند. چنین تحولاتی برای افراد منصف تاكید می كند جمهوری اسلامی ایران با توطئه بزرگی روبرو است. شكی در این نیست در هر نظامی اشكالات، اختلافات و حتی نقض حقوق بشر وجود دارد و باید این اشكالات در داخل حل و فصل شود. مسئولان ارشد ایرانی مسائلی از این دست نظیر شكنجه و كشته شدن نیروهای مخالف نظام را محكوم كرده اند. اقدام كشورهای غربی در محكوم كردن این موارد بیشتر دارای اهداف اصلاح طلبانه نیست. دوم این كه آنچه مساله هدف قراردادن نظام جمهوری اسلامی ایران را اثبات می كند تغییر احزاب حاكم در غرب از راستگرا تا چپگرا و تغییر دولتهای ایران از اصلاح طلب تا محافظه كار است ولی این كارزار سیاسی، رسانه ای و اقتصادی علیه ایران به قوت خود پابرجا است. امام خمینی(ره) نظام جمهوری اسلامی ایران را بر این اساس استوار ساخت كه مستقل از اعمال نظرات قدرتهای بین المللی باشد تا شعار نه شرقی نه غربی مصداق عینی داشته باشد. نظام جمهوری اسلامی ایران كه از سوی ایرانی ها در همه پرسی روزهای آغازین انقلاب تایید شد نظامی متفاوت با دیگر نظامات سیاسی موجود در جهان پدید آورد. امام خمینی(ره) ارزشهای اسلامی فقه اهل بیت علیهم السلام را با میراث سیاسی دنیای مدرن ادغام كرد. وی در این راه از اصل اسلامی اقتباس كه دیگر رهبران تحول خواه اسلامی بر آن اصرار دارند استفاده كرد. به عبارت دیگر وی از مفاهیمی در ارزشهای سیاسی مدرن استفاده كرد كه به سود اسلام است. سیاست استقلال در تصمیم گیری جمهوری اسلامی علاوه بر سیاست خارجی خود را در سیاست های تربیتی، فرهنگی و قانونگذاری این كشور نیز نشان داده است. قطع نظر از این كه این سیاست ها درست یا اشتباه باشد ولی این سیاست های از سوی مردم و آزادانه در انتخابات مختلف تایید می شود. تاكنون گروه های مخالف شك و تردید اندكی درباره سلامت انتخابات برگزار شده مطرح كرده اند و این مسئله باعث شد تلاش قدرت های منطقه ای و بین المللی برای بی ثبات كردن نظام ایران به شكست بیانجامد. این تصمیم گیری مستقل در ایران بسیار متفاوت از دیگر كشورهای منطقه است كه نتایج انتخاباتی را می پذیرند كه همسو با نظرات آمریكا و اسرائیل باشد.

شیخ راشد

راشد الغنوشی در ادامه افزود: یكی دیگر از نشانه های تصمیم گیری مستقل ایران، تلاش گسترده برای توسعه مستقل و فراهم كردن نیازهای اساسی اقتصادی، فرهنگی و نظامی است. اتخاذ این سیاست با مخالفت كشورهای غربی روبرو بوده است و این كشورها در سالهای پس از انقلاب، ایران را در یك محاصره شدید اقتصادی قرار داده اند تا این كشور نتواند توانایی های اقتصادی خود را ارتقا دهد. جمهوری اسلامی به رغم این فشارها به افزایش توان دفاعی و فن آوری صلح آمیز هسته ای خود ادامه داد و در این راه هم قدرت های غربی را تهدید كرد و هم براساس اصل احترام دوجانبه و به رسمیت شناخته شدن قدرت خود در منطقه و جهان، سیاست های خویش را به پیش برد. ایران براساس قوانین بین المللی به افزایش توانایی های خود در زمینه انرژی هسته ای ادامه می دهد ولی قدرت های غربی با این مسئله مخالفت و تاكید می كنند برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامی دارد، امری كه ایران آن را رد می كند. در حالی كه ایران تاسیسات هسته ای خود را در برابر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باز كرده است این بازرسان در گزارش های خود شبهاتی درباره فعالیت هسته ای ایران مطرح می كنند. رهبر حزب النهضه تاكید كرد در حالی كه ایران چنین همكاری ای با آژانس دارد ولی اسرائیل كه دشمن ایران و مسلمانان است تاسیسات هسته ای نظامی خود را به روی جهان بسته است و كشورهای غربی نیز هیچ فشاری علیه این رژیم اعمال نمی كنند. ایران و دیگر كشورهای منطقه باید در برابر تهدیدات مستمر اسرائیل از توانایی هسته ای برخوردار باشند.

راشد الغنوشی تصریح كرد:حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه های مقاومت فلسطین از ابتدای انقلاب ایران آغاز شد و این كشور به رغم فشارهای مختلف از این حمایت چشم پوشی نكرد. امام خمینی(ره) قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی رژیم صهیونیستی را سرطانی در دل امت اسلامی توصیف كرد كه باید محو شود. این شعار امام خمینی(ره) از مهم ترین سلاح های وی در برابر رژیم شاه (مخلوع) بود و وی توانست با این شعار ملت ایران را علیه شاه(مخلوع) همسو با آمریكا و رژیم صهیونیستی بسیج كند. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران امام خمینی(ره) سفارت اسرائیل را در اختیار نمایندگان سازمان آزادیبخش فلسطین قرار داد. جمهوری اسلامی با حمایت سخاوتمندانه از گروه های مقاومت شیعی و سنی اسلامی یا سكولار به مقابله با رژیم صهیونیستی ادامه می دهد و در این راه مشروعیت بزرگی در امت اسلامی به دست آورده است.

جمهوری اسلامی در این راه توجهی به حساسیت كشورهای غربی و لابی صهیونیست ها به مسئله یهودیت و پیامدهای این سیاست ندارد. راهبرد اساسی لابی صهیونیست ها و كشورهای عربی مقابله با هر نوع جریان بیداری در این منطقه است. راشد الغنوشی در ادامه نوشت به رغم این كه سیاست ایران در حمایت از گروه های مقاومت در لبنان و فلسطین باعث تنش هایی در داخل ایران شد و برخی از گروه های مخالف دولت شعار نه غزه نه لبنان را سر دادند و كشورهای غربی نیز به این بهانه نوار غزه را در محاصره قرار دادند و از ساخت دیوار نژادپرستانه حائل در كرانه باختری رود اردن حمایت كردند تا فلسطینیان تسلیم دشمن اسرائیلی شوند، ولی ایران همچنان بیش از كشورهای عربی ندای آزادی فلسطین را فریاد می زند.

جمهوری اسلامی در این راه توجهی به حساسیت كشورهای غربی و لابی صهیونیست ها به مسئله یهودیت و پیامدهای این سیاست ندارد. راهبرد اساسی لابی صهیونیست ها و كشورهای عربی مقابله با هر نوع جریان بیداری در این منطقه است. راشد الغنوشی در ادامه نوشت به رغم این كه سیاست ایران در حمایت از گروه های مقاومت در لبنان و فلسطین باعث تنش هایی در داخل ایران شد

راشد الغنوشی عامل دیگری كه باعث تشدید فشار علیه ایران شده است را ناشی از تشكیل محور مقاومت می داند و می نویسد:ایران تنها به حمایت از گروه های مقاومت در منطقه بسنده نكرد بلكه محوری از این گروه ها را با عنوان محور مقاومت تشكیل داد. این محور متشكل از كشورها و گروه های سیاسی با رویكردهای مختلف است. اصول اساسی این محور تلاشی برای آزادی فلسطین و مخالفت با عادی سازی روابط و تسلیم نشدن در برابر فشار قدرت های بین المللی است. همچنان گروه ها و كشورهای مختلف در جهان جذب این محور می شوند و حتی در این محور برخی از گروه های یهودی ضدصهیونیسم نیز حضور دارند. گفتمان امام خمینی(ره) مبنی بر مقابله مستضعفان جهان با مستكبران براساس آیه شریفه قرآن كریم پایه گذار تشكیل این محور بین المللی مقاومت بوده است.

وی در پایان مقاله خود تصریح كرد انقلاب اسلامی ایران یكی از بزرگ ترین رخدادهای تاریخ معاصر است و الگوی جدیدی را به امت اسلامی و كشورهای جهان ارائه كرده است. این الگو نوید دهنده استقلال و آزادی از قدرت های بین المللی و تقویت وحدت امت اسلامی، بیدار شدن نیروهای خاموش آن و حمایت از مقاومت در فلسطین است. اما غرق شدن در خوی طایفه گری، خرافه پرستی و درگیری های سیاسی در منطقه مانعی بر سر راه این بیداری در میان امت اسلامی است.

بخش سیاست تبیان

منبع :مشرق نیوز