تبیان، دستیار زندگی
روند صعودی تعمیق چالش ها میان آمریكا و جمهوری اسلامی ایران، گویی تمامی ندارد. هر روز ماجرایی تازه شنیده می شود و این بار پای یك مامور سابق اف. بی. آی (پلسی فدرال آمریكا) در میان است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بر سر مامور اف بی‌ای چه امد؟


روند صعودی تعمیق چالش ها میان آمریكا و جمهوری اسلامی ایران، گویی تمامی ندارد. هر روز ماجرایی تازه شنیده می شود و این بار پای یك مامور سابق اف. بی. آی (پلسی فدرال آمریكا) در میان است.

پس از ادعای واهی آمریكا مبنی بر توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن، افزایش فشارها برای صدور قطعنامه های جدیدتر و شدیدتر علیه جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی سفارتخانه مجازی آمریكا برای ارتباط با ایرانیان،

مامور اف بی ای-رابرت لوینسون

دراختیار گرفتن یك هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین آمریكایی توسط نیروهای مسلح ایران و اعلام جاسوسی بودن این هواپیما، حالا نوبت به جنجال تازه درباره مامور سابق پلیس فدرال آمریكا و ادعای ناپدید شدن او در ایران است.

سال 2007 میلادی ادعایی مطرح شد مبنی بر اینكه فردی به نام "رابرت لوینسون" كه یك مامور سابق اف. بی. آی بوده، در جزیره كیش مفقود شده است و مدتی بعد نیز اعلام شد كه وی توسط فرد یا گروهی ناشناس دزدیده و گروگان گرفته شده است.

این مساله در همان سال به جنجال تازه ای علیه ایران تبدیل شد اما كمی بعد سر و صداها خوابید! تا اینكه چند روز قبل یك فیلم ویدئویی رابرت لوینسون منتشر شد كه نشان می داد وی زنده است و از دولت ایالات متحده آمریكا درخواست كمك دارد. در این ویدئو که به گفته خانواده لوینسون از سوی گروگان گیرهای ناشناس فرستاده شده، آقای لوینسون لاغر و نحیف به نظر می رسد و از دولت آمریکا می خواهد به درخواست های گروگانگیرها پاسخ مثبت دهد.

در این پیام ویدیویی به نظر می‌رسد لوینسون مقدار قابل توجهی وزن کم کرده است، اما نشانی از آزار جسمی در وی دیده نمی‌شود. او در پیام ویدئویی خود گفته است: "با من خوش رفتاری شده است، اما من به کمک دولت آمریکا نیاز دارم. می خواهم آمریکا به خواسته های گروهی که در سه سال و نیم گذشته من را نگاه داشته اند، عمل کند... و خواهش می کنم کمک کنید تا من به خانه بازگردم.

رابرت لوینسون به بیماری دیابت مبتلاست و از فشار خون بالا نیز رنج می برد و در پیام ویدئویی خود تاکید کرده که از وضعیت سلامت چندان خوبی برخوردار نیست و گفته است: "داروی دیابت من به سرعت در حال تمام شدن است."

بررسی ویدئوی منتشر شده نشان داد كه لوینسون به احتمال زیاد در افغانستان، پاكستان یا مناطقی از جنوب ایران به سر می برد اما ردگیری ایمیل هایی كه گروگان گیرها برای خانواده آقای لوینسون فرستاده بودند نشان داد كه از كافی نت هایی در افغانستان و پاكستان ارسال شده اند.

مقامات آمریكایی همچنین مدعی شدند كه آقای لوینسون احتمالا در جزیره كیش دستگیر شده و در "زندانی مخفی" به سر می برد و بعد هم سایت ویكی لیكس ادعا كرد كه این مامور سابق اف. بی. آی در بازداشتگاهی متعلق به سپاه پاسداران نگهداری می شود؛ البته همان زمان سردار سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این گزارش ها را به شدت تکذیب کرد

پیشتر مقامات آمریكایی اعلام كرده بودند كه لوینسون پس از کناره گیری از خدمت در اف. بی. آی به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت داشت و ظاهرا در پیگیری یک پرونده مربوط به قاچاق سیگار به کیش سفر کرده بود اما از سوی دیگر گزارش هایی نیز از دیدار او با یک متهم فراری آمریکایی در این جزیره منتشر شده است.

مقامات آمریكایی همچنین مدعی شدند كه آقای لوینسون احتمالا در جزیره كیش دستگیر شده و در "زندانی مخفی" به سر می برد و بعد هم سایت ویكی لیكس ادعا كرد كه این مامور سابق اف. بی. آی در بازداشتگاهی متعلق به سپاه پاسداران نگهداری می شود؛ البته همان زمان سردار سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این گزارش ها را به شدت تکذیب کرد.

مامور اف بی ای-رابرت لوینسون

مقامات كشورمان برای نشان دادن حسن نیت خود، در دسامبر سال 2007 با سفر همسر و پسر آقای لوینسون به ایران موافقت کردند اما این سفر نتیجه ای در پی نداشت و سال گذشته نیز خانواده این مامور سابق اف. بی. آی درخواست ملافات با مقامات ایرانی بویژه محمود احمدی نژاد را مطرح كردند.

حالا با انتشار ویدئوی تقریبا یك دقیقه ای اخیر و ردیابی ایمیل های ارسال شده برای خانواده رابرت لوینسون، وضعیت وی روشن تر شده، چراكه هم نشان داد آقای لوینسون زنده است و هم مشخص شد كه وی در ایران نیست و صحبت های اخیر برخی مقامات و كارشناسان آمریكایی نیز تلویحا به این موضوع اشاره دارد.

البته پیشتر نیز چنین مساله ای بطور تلویحی از سوی هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه آمریكا مطرح شده بود. هرچند كلینتون در ماه مارس 2011 در بیانیه ای اعلام كرد که براساس اطلاعاتی که دولت آمریکا دریافت کرده رابرت لوینسون در مکانی درجنوب غرب آسیا یعنی منطقه ای که شامل ایران نیز می شود، زندانی است ولی نه تنها مستقیما از ایران به عنوان كشوری دخیل در این ماجرا اسم نبرد بلكه از ایران خواست تا برای یافتن لوینسون و بازگرداندن او، به آمریكا كمك كند.

در همان زمان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان خواستار دریافت اطلاعات بیشتر درباره رابرت لوینسون شد و اظهار كرد: "اگر اطلاعاتی در مورد این فرد وجود دارد انعکاس این اطلاعات به مقامات ذیربط ایرانی می تواند کمک کند و یک تلاش جمعی در این جهت و در راستای اقدامی انسان دوستانه صورت گیرد."

در پیام ویدیویی که برای خانواده لوینسون ارسال شده، از آمریکا خواسته شده تا زندانیانی را که فهرست نام آن ها با این پیام ویدیویی ارسال شده است، آزاد کنند، اما مقامات واشنگتن می گویند که هیچ یک از افرادی که نامشان در این فهرست آمده، در اختیار آمریکا نیستند

در پیام ویدیویی که برای خانواده لوینسون ارسال شده، از آمریکا خواسته شده تا زندانیانی را که فهرست نام آن ها با این پیام ویدیویی ارسال شده است، آزاد کنند، اما مقامات واشنگتن می گویند که هیچ یک از افرادی که نامشان در این فهرست آمده، در اختیار آمریکا نیستند.

پیشتر دولت آمریکا تلاش داشت اینگونه القا کند که مقامات امنیتی ایران لوینسون را دستگیر کرده اند تا جمهوری اسلامی بتواند از وی به عنوان برگ برنده ای در مذاکره با واشنگتن استفاده کند اما حالا افشا و انتشار این پیام‌ ویدئویی و عکس هایی که در یک سال اخیر برای خانواده لوینسون فرستاده شده، نشان می دهد، آمریکا صرفا با اتهام زنی قصد افزایش فشار بر ایران را داشته است.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان