تبیان، دستیار زندگی
انتخابات یكشنبه شب گذشته هیات مدیره خانه سینما و نتایج آن به اندازه كافى خبرساز و مهم بود كه در صدر اخبار فرهنگى رسانه هاى گروهى كشور قرار بگیرد. انتخاباتى كه با همه مراقبت ها و ملاحظه ها با اعتراض هایى همراه بود و اگر حضور ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از وضعیت سینمای ایران در هفته گذشته

اتفاق هفته

انتخابات هیات مدیره خانه سینما

انتخابات یكشنبه شب گذشته هیات مدیره خانه سینما و نتایج آن به اندازه كافى خبرساز و مهم بود كه در صدر اخبار فرهنگى رسانه هاى گروهى كشور قرار بگیرد. انتخاباتى كه با همه مراقبت ها و ملاحظه ها با اعتراض هایى همراه بود و اگر حضور مدیران سینمایى كشور و اراده اى كه براى برگزارى آن به هر شكل ممكن وجود داشت نبود، به احتمال زیاد سرانجامى نمى یافت. به هر شكل دهمین هیات مدیره خانه سینما، با هدف تغییر ساختارها و تصحیح كاركردهاى این نهاد صنفى تشكیل شد و حالا قرار است به گونه اى این نهاد را مدیریت كند كه دیگر مناقشاتى مانند اتفاقات چند ماه اخیر در آن رخ ندهد. اما شاید همین انتخابات خود سرفصل مناقشات جدیدى باشد. نبود نماینده اى از صنف مهم و تاثیرگذار اتحادیه تهیه كنندگان در تركیب نهایى از همان لحظات اولیه اعلام نتایج، ذهن ها را معطوف زمزمه هایى كرد كه در یك ماهه اخیر در محافل سینمایى به گوش مى خورد؛ شایعه احتمال خروج اتحادیه تهیه كنندگان از مجموعه صنوف زیرمجموعه خانه سینما وقتى اواخر هفته گذشته حامیانى مانند ناصر شفق پیدا كرد، تبدیل به مهم ترین موضوع روز محافل سینمایى كشور شد. در واقع با روندى كه اتفاقات در چند ماهه اخیر طى كرد، تهیه كنندگان خود را بازنده اصلى مى بینند و حالا درصدد هستند با خروج از خانه سینما سرانجام به آرزوى دیرینه شان جامه عمل بپوشانند. این در حالى است كه اتحادیه همچنان درگیر اختلافات درونى است و در واقع ضربه اى كه در جریان انتخابات خورد نیز از همین ناحیه سرچشمه گرفت. این اختلافات باعث شد تا شوراى سه نفره مدیریت موقت خانه سینما به منازعه تهیه كنندگان نیز وارد شود و آنها را ملزم به برگزارى مجمع عمومى فوق العاده در فاصله اى كوتاه از انتخابات خانه سینما كند. حالا باید منتظر ماند و دید اتحادیه اى كه تصمیم به عملى كردن خواسته بزرگى دارد چگونه مى تواند از پس اختلافات درونى برآید.

خبر هفته

حضورهاى بین المللى سینماى ایران

حضورهاى بین المللى سینماى ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى هفته گذشته در ادامه اظهارنظرهاى اخیرش درباره سینماى ایران به یكى از موضوعات چالش برانگیز این سال ها اشاره كرد. حضورهاى بین المللى سینماى ایران و تلقى اى كه در تمام این سال ها درباره این موضوع وجود دارد در خلال بازدید وزیر ارشاد از مركز گسترش سینماى مستند و تجربى مورد توجه وزیر قرار گرفت و درباره آن گفت كه مدیریت وزارت ارشاد طرفدار سینمایى با برد وسیع در صحنه بین المللى است. سینماى ایران باید از جایگاهى همطراز با سینماى مطرح دنیا برخوردار باشد. محمدحسین صفارهرندى توان و قابلیت جهانى شدن سینماى ایران را به مراتب بیش از آنچه كه تا به حال مطرح شده، دانست. به این ترتیب مى توان به این نتیجه رسید كه برخلاف صحبت هاى قبلى مبنى بر ایجاد محدودیت هایى بر سر راه حضورهاى بین المللى سینماى ایران، احتمالاً فیلم هاى ایرانى باز هم رنگ پرده هاى خارجى را خواهند دید. البته وقتى این اظهارات وزیر را در كنار گفته هاى دیگرش مبنى بر استفاده از قابلیت هاى جمعیت عظیم مسلمان دنیا براى ارتقاى اقتصاد بین الملل سینماى كشور قرار دهیم این نتیجه دور از ذهن نیست كه مدیران فرهنگى امروز كشور در تلاش براى دستیابى به مدل جدیدى از حضورهاى بین المللى سینماى ایران هستند. هر چند نمى توان در این باره به شكل قطعى اظهار نظر كرد اما توجه به منافع اقتصادى در مقابل حضورهاى محدود جشنواره اى مى تواند سیاست راهبردى این مدل جدید باشد.

حاشیه هفته

عصر كارگردانان

عصر كارگردانان

براى كسانى كه اتفاقات سینماى كشور را در ماه هاى اخیر پیگیرى مى كردند نگاهى كوتاه به برگزیدگان هیات مدیره خانه سینما كافى بود تا كانون كارگردانان را برنده نهایى مناقشات اخیر بدانند. صنفى كه با هوشمندى و البته حمایت هاى بیرونى توانست در مناقشات اخیر منافع خود را تامین كند و با وجود حذف كرسى دائمش در هیات مدیره باز هم شاهد عضوى از خود در آن باشد.

این موفقیت به گونه اى بود كه به فاصله یك روز بعد از برگزارى انتخابات، كانون كارگردانان با صدور بیانیه اى از هیات مدیره جدید حمایت كرد و رئیس آن حتى پیشنهاددهنده اولیه حذف كرسى هاى ثابت هیات مدیره را منسوب به این صنف كرد.

موفقیت هاى كانون با انتخاب رضا میركریمى عضو شوراى مركزى این صنف به عنوان رئیس هیات مدیره ادامه یافت و البته همزمان با آن، كانون فعالیت ها و مذاكراتش با نهادهاى كلان مدیریتى كشور را ادامه داد. دیدار طولانى با اعضاى كمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى و مطرح كردن مواردى چون حقوق معنوى فیلم هاى ایران و قاچاق آثار سینمایى ایران نشان از آن دارد كه كارگردانان كشور قصد مدیریت جامعه سینماى ایران را دارند. افزایش فعالیت هاى كانون كارگردانان صورت دیگرى نیز دارد و آن هم ترجیح مدیران فرهنگى كشور بر مراوده و ارتباط و البته حمایت از این طیف در مقابل تهیه كنندگان است. در واقع بعد از دوران كوتاهى، مجدداً كارگردانان جایگزین تهیه كنندگان در مناسبات مدیریتى سینما شده اند. با این معادلات اعلام راه اندازى صنف تهیه كننده - كارگردان و یا تشكیل كمیته مشترك سینمایى با نمایندگان مجلس شوراى اسلامى معنى مى یابند.

چهره هفته

منیژه حكمت

منیژه حكمت

منیژه حكمت چهره جنجال برانگیزى است. از زمانى كه فیلم زندان زنان را ساخت و با نمایش اش صحبت ها و اتفاقات بسیارى باعث شد تا همین هفته قبل حضورش در بسیارى از حاشیه هاى سینماى ایران به چشم مى خورد. آخرین آنها اتفاقات مربوط به صدور پروانه ساخت فیلم جدیدش بود كه یكى دیگر از حاشیه هاى سینماى ایران را رقم زد. حكمت از مدتى پیش با فراهم كردن مقدمات ساخت فیلمى به نام «این سه زن» قصد داشت تا دومین فیلم بلندش را بسازد. او حتى بازیگران و عوامل فیلمش را هم انتخاب كرده بود اما بروز مشكلاتى در راه صدور پروانه ساخت این فیلم از سوى شوراى صدور پروانه ساخت باعث شد تا حكمت جمعى از خبرنگاران سینمایى را دعوت كند تا خبر اقدام اعتراض آمیز او را در هفته گذشته منعكس كنند؛ اقدامى كه البته در نوع خود جالب بود. حكمت قصد داشت در صورت صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش مقابل وزارت ارشاد به سیگارفروشى بپردازد. هر چند خبر صادر شدن پروانه ساخت این فیلم هفته گذشته زودتر از موعد مقرر از سوى خبرگزارى مهر اعلام شد و خود حكمت نیز آن را تائید كرد اما به هر شكل باعث شد تا نام حكمت یك بار دیگر به عنوان سینماگر حاشیه ساز مورد توجه قرار گیرد. حالا باید منتظر سرانجام نهایى این فیلم حكمت بود و دید آیا این فیلمش هم مانند ساخته قبلى اش جنجال برانگیز خواهد بود یا نه. شنیده ها كه این گمانه را تقویت مى كند.

فروش هفته

افت فروش آتش بس

افت فروش آتش بس

با اتمام نمایش فیلم «چند مى گیرى گریه كنى» در هفته گذشته و آغاز اكران «زن بدلى» تغییراتى در جدول فروش پیش آمد. در این میان افت فروش آتش بس مهمترین اتفاق جدول فروش بود كه بیش از همه به دلیل ورود فیلم هاى جدید بود. فروش روزانه این فیلم در هفته قبل به رقم 5/3 میلیون تومان هم رسید كه كمترین میزان فروش از ابتداى اكران این فیلم محسوب مى شود. با این همه با توجه به احتمال بالاى تداوم اكران این فیلم تا تاریخ 18 مرداد باید به استقبال نخستین فیلم یك میلیاردى سینماى ایران برویم. اما هفته گذشته «شام عروسى» صدرنشین جدول فروش بود. این فیلم حالا به طور متوسط روزانه 11 میلیون تومان فروش مى كند و اگر بتواند این رقم را حفظ كند به احتمال زیاد از مرز 500 میلیون تومان در نهایت خواهد گذشت. از اتفاقات قابل توجه هفته گذشته افت فروش فیلم «سوغات فرنگ» بود كه با وجود تبلیغات فراوان به نظر مى رسد بیش از مقدار فعلى كشش جذب تماشاگر را ندارد. زن بدلى تازه وارد جدید جدول فروش اثرى در ادامه همان نوع فیلم هاى كمدى سبك است كه احتمالاً فروش فیلم هایى چون سوغات فرنگ را تكرار خواهد كرد.

بابک غفوری آذر

لینک :

سینمای ایران