تبیان، دستیار زندگی
سندرم ژیلبرت عبارت است از افزایش غلظت بیلی روبین خون (یك ماده زاید حاصل از تجزیه گلبولهای قرمز خون). این نشانگان در واقع یك بیماری نیست، بلكه یك وضعیت طبیعی به شما می رود و معمولاً به طور اتفاقی در آزمایشات معمول پیدا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با سندرم ژیلبرت

آشنایی با سندرم ژیلبرت

پرسش: مدتی است که احساس می کنم در محدوده سفیدی چشمانم قسمتهایی به رنگ زرد می باشند البته خیلی کم، می خواستم بدانم دلیل این زردی مربوط به چه چیزی می باشد.

پاسخ: سندرم ژیلبرت عبارت است از افزایش غلظت بیلی روبین خون (یك ماده زاید حاصل از تجزیه گلبولهای قرمز خون). این نشانگان در واقع یك بیماری نیست، بلكه یك وضعیت طبیعی به شما می رود و معمولاً به طور اتفاقی در آزمایشات معمول پیدا میشود. در هر دو جنس و در تمام سنین دیده میشود اما در مردان بیشتر است. این نشانگان از تولد با فرد همراه است اما علایم آن ممكن است تا 40-20 سالگی آشكار نشوند.

سندرم ژیلبرت اختلالی شایع بوده كه حدود هفت درصد جمعیت را مبتلا می سازد . و تمایل چشمگیری به جنس مذكر دارد. كه به صورت افزایش بیلی روبین خفیف ظاهر می شود و بصورت زردی (بویژه در چشم ها ) خود را نشان می دهد. این سندرم كاملا خوش خیم است و آنزیمهای كبدی طبیعی هستند.

معمولاً سایر اعضای خانواده متوجه زردی رنگ چشمها در فرزندان می شود كه این زردی گاهی كم و گاهی زیاد است. بیمار هیچ علامتی مبنی بر بیماری كبدی مثل تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و ... ندارد و در آزمایشهایی كه پزشك برای بیمار درخواست می كند، تنها نكته مثبت بالا بودن «بیلی روبین» غیرمستقیم است، در حالی كه آنزیمهای كبدی زیاد هستند و همچنین آثاری از تخریب گلبولهای قرمز وجود ندارد. معمولاً علامتی وجود ندارد. ندرتاً ممكن است زردی خفیف (زرد شدن پوست و چشم ها)،خستگی، بی اشتهایی، یا درد در قسمت بالایی شكم به وجود آیند.

علت آن : كبد در دفع بیلی روبین در صفرا خوب عمل نمی كند، كه این باعث می شود سطح بیلی روبین خون از حالت طبیعی بالاتر باشد. اگر سطح بیلی روبین خون از یك حد خاص فراتر رود، زردی ممكن است ظاهر شود. اگر در ارتباط با این بیماری مشكلی در كبد وجود داشته باشد معمولاً خفیف است.

عواقب مورد انتظار: این نشانگان خطری را برای فرد در برندارد.

عوارض احتمالی: عارضه خاصی وجود ندارد.

درمان: آزمایش خون از نظر بیلی روبین و سایر آزمایشات برای بررسی كار كبد. معمولاً هیچ درمانی لازم نیست. اگر شما یا اطرافیانتان متوجه زردشدن رنگ چشم ها یا پوست خود شدید، به پزشك مراجعه نمایید، زیرا بعضی از بیماری های جدید نیز ابتدا با زردی خفیف شروع می شوند.

بیماری ژیلبرت بصورت اتوزوم غالب منتقل می شود. یعنی اگر یکی از والدین دارای اون بیماری باشه احتمال انتقال ژن منفرد آن به هر کدام از فرزندان و بروز اثرات آن 50 % است. ممکن است همه بیمارانی که دارای ژن معیوب می باشند علامت دار نباشند.

فشارهای عصبی، فعالیت فیزیكی شدید و سرماخوردگی نیز در برخی افراد سبب بالا رفتن "بیلی‌روبین" خون، زرد شدن سفیدی چشم و بروز بیماری "ژیلبرت" می‌شود. بیلی ‌روبین ماده‌ای است كه از شكسته شدن گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. تشخیص این بیماری با معاینه كبد، طحال و انجام برخی آزمایش ‌های خونی قابل تشخیص است، البته سونوگرافی كبد و طحال در این بیماران طبیعی است.

درمان این بیماری، با شناسایی علت بروز بیماری در فرد و رفع آن، امكان‌ پذیر است. بر این اساس در صورتی كه علت بروز بیماری، فعالیت شدید فیزیكی باشد كاهش میزان فعالیت فیزیكی برای درمان بیماری و بهبود فرد ضروری است. مصرف "اسید فولیك" نیز در درمان بیماری ژیلبرت نقش موثری دارد. پرهیز از گرسنی، مصرف مایعات و مواد قندی بیشتر و كاهش فشارهای عصبی، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

فشارهای عصبی، فعالیت فیزیكی شدید و سرماخوردگی نیز در برخی افراد سبب بالا رفتن "بیلی‌روبین" خون، زرد شدن سفیدی چشم و بروز بیماری "ژیلبرت" می‌شود. بیلی ‌روبین ماده‌ای است كه از شكسته شدن گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. تشخیص این بیماری با معاینه كبد، طحال و انجام برخی آزمایش ‌های خونی قابل تشخیص است، البته سونوگرافی كبد و طحال در این بیماران طبیعی است.

نشانگان‌ ژیلبرت‌ عبارت‌ است‌ از افزایش‌ غلظت‌ بیلی‌روبین‌ خون‌ (یك‌ ماده‌ زاید حاصل‌ از تجزیه‌ گلبول‌های‌ قرمز خون‌). این‌ نشانگان‌ در واقع‌ یك‌ بیماری‌ نیست‌، بلكه‌ یك‌ وضعیت‌ طبیعی‌ به‌ شما می‌رود و معمولاً به‌ طور اتفاقی‌ در آزمایشات‌ معمول‌ پیدا می‌ شود. این‌ نشانگان‌ در هر دو جنس‌ و در تمام‌ سنین‌ دیده‌ می ‌شود اما در مردان‌ بیشتر است‌. این‌ نشانگان‌ از تولد با فرد همراه‌ است‌ اما علایم‌ آن‌ ممكن‌ است‌ تا 40 - 20 سالگی‌ آشكار نشوند.

علایم‌ شایع‌

معمولاً علامتی‌ وجود ندارد. ندرتاً ممكن‌ است‌ زردی‌ خفیف‌ (زرد شدن‌ پوست‌ و چشم‌ها)، خستگی‌، بی‌اشتهایی‌، یا درد در قسمت‌ بالایی‌ شكم‌ به‌ وجود آیند.

علل

كبد در دفع‌ بیلی ‌روبین‌ در صفرا خوب‌ عمل‌ نمی ‌كند، كه‌ این‌ باعث‌ می ‌شود سطح‌ بیلی‌ روبین‌ خون‌ از حالت‌ طبیعی‌ بالاتر باشد. اگر سطح‌ بیلی ‌روبین‌ خون‌ از یك‌ حد خاص‌ فراتر رود، زردی‌ ممکن‌ است‌ ظاهر شود. اگر در ارتباط‌ با این‌ بیماری‌ مشكلی‌ در كبد وجود داشته‌ باشد معمولاً خفیف‌ است‌.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

هیچ‌ عاملی‌ شناخته‌ شده‌ای‌ وجود ندارد. افرادی‌ كه‌ این‌ نشانگان‌ را دارند از نظرهای‌ دیگر سالمند.

پیشگیری‌

راه‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد.

عواقب‌ مورد انتظار

این‌ نشانگان‌ خطری‌ را برای‌ فرد در بر ندارد.

عوارض‌ احتمالی‌

عارضه‌ خاصی‌ وجود ندارد.

درمان

آزمایش‌ خون‌ از نظر بیلی ‌روبین‌ و سایر آزمایشات‌ برای‌ بررسی‌ كار كبد.

معمولاً هیچ‌ درمانی‌ لازم‌ نیست‌.

اگر شما یا اطرافیانتان‌ متوجه‌ زردشدن‌ رنگ‌ چشم‌ها یا پوست‌ خود شدید، به‌ پزشك‌ مراجعه‌ نمایید، زیرا بعضی‌ از بیماری‌های‌ جدید نیز ابتدا با زردی‌ خفیف‌ شروع‌ می‌شوند.

داروها

برای‌ این‌ اختلال‌ دارو ضرورت‌ ندارد.

فعالیت‌

محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی ‌شود.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نمایید.

مشاور پاسخگو: دکتر علیزاده

تنظیم: مرکز مشاوره