تبیان، دستیار زندگی
مصرف ماست به خصوص در تابستان به دلیل سبك بودن و هضم راحت آن غذای مناسبی است. به اعتقاد كارشناسان، ماست و دیگر مواد لبنی كه سرشار ازاسید آمینه «تیروزین» است مقدار ترشح «سروتونین» در مغز را افزایش داده و باعث آرامش می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس را چگونه کاهش دهیم؟

استرس در نوجوانان

نخست:

هشت خوراکی که استرس را کاهش می‏دهند

كارشناسان مصرف هشت ماده خوراكی زیر را برای كاهش استرس توصیه می‏کنند:

ماست:

مصرف ماست به خصوص در تابستان به دلیل سبك بودن و هضم راحت آن غذای مناسبی است. به اعتقاد كارشناسان، ماست و دیگر مواد لبنی كه سرشار ازاسید آمینه «تیروزین» است مقدار ترشح «سروتونین» در مغز را افزایش داده و باعث آرامش می‌شود.

شكلات تلخ:

از آن‏جایی كه بدن به آنتی‌اكسیدان نیاز دارد، با مصرف شكلات تلخ می‌توان این آنتی‌اكسیدان را كه به شكل فلانوئید است، به بدن رساند و این ماده ترشح هورمون‌های استرس‌زا را كاهش می‌دهد.

مركبات:

مصرف مركبات به دلیل داشتن شكر طبیعی می‌تواند استرس را كاهش دهد.

بادام:

بادام به دلیل داشتن ویتامین B2 ،E و منیزیم می‌تواند با تأثیرات نامطلوبِ استرس‌ مبارزه كند.

چای:

مصرف چای می‌تواند همانند یك دارو ذهن شما را آرام كند.

ماهی:

ماهی نیز به دلیل داشتن ویتامین B12 و B6 می‌تواند حالت‌های افسردگی را از شما دور كند.

كلم بروكلی:

مصرف این نوع كلم به دلیل داشتن اسید فولیك احساس اضطراب، ترس و افسردگی را دور می‏كند.

سیر:

سیر علاوه بر این‏كه استرس را از شما دور می‌كند، می‌تواند مقدار گلوگز خون را هم كاهش دهد.

دوم:

سه فاكتور مؤثر در رضایت از زندگی

انسان‌ها زندگی و خوشبختی خود را براساس موفقیت‌ها و دست‏آورد‌هایشان می‌سنجند و اگر به اهدافی كه برای خود تعیین كرده‌اند، برسند، احساس رضایت بیشتری از زندگی دارند.

گروهی از روانشناسان آمریكایی در یك نظرسنجی جدید دریافته‌اند افرادی كه از سه فاكتور اصلی شامل رفتن به دانشگاه، ازدواج و یك شغل خوب با درآمد كافی بهره‌مند هستند، زندگی شادتری دارند و بیشتر احساس خوشحالی و رضایت می‌كنند.

«دانیل كاهن‌من» - روانشناس برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و دستیار وی انگوس دیتون در دانشگاه پرنیستون - پاسخ‌های نظرسنجی شاخص سلامت «گالوپ - هلت‌ویز» را كه از 450 هزار شركت‌‏كننده طی سال‌های 2008 تا 2009 جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل كرده و به نتایج فوق دست یافته‌اند. این احساس رضایت و امنیت باعث می‌شود فرد به شادی دست پیدا كند.

در این نظرسنجی معلوم شد كه سه فاكتور دانشگاه رفتن، ازدواج كردن و داشتن یك شغل خوب با درآمد مناسب معمولا از اهداف عمومی هستند كه اكثر انسان‌ها برای دستیابی به آنها تلاش می‌كنند.

سوم:

به مغز خود شاد زیستن را بیاموزید

دكتر كریستین وبر در مطالعات اخیر خود این نکنه را هم متذكر شده است: اشخاصی كه یاد می‌گیرند از زندگی خود احساس رضایت كنند، معمولا عمر طولانی‌تری دارند و در طول زندگی خود نیز با دیگران روابط سالم و بهتری را ایجاد می‌كنند. علاوه بر این، افرادی که این‏گونه احساساتی دارند، به رفتارهای خلاف نیز كمتر روی می‌آورند.

آزمایشات دكتر وبر و دستیارانش در زمینه علوم اعصاب تأیید می‌كند كه مغز در طول زندگی، ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد می‌كند و وقتی فردی شاد و راضی باشد، قسمتی از ساختار مغزش كه مربوط به شاد بودن است، فعال و در عین حال تقویت می‌شود. بنابراین مغز با این شیوه تعلیم می‌بینند و صفت شاد بودن تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند.

ضمن این‏که اگر می‏خواهید به نتیجه بهتری دست یابید، دكتر جیووانی فاوا روانشناس ایتالیایی در این باره پیشنهاد می‌كند که یك دفتر یادداشت به همراه داشته باشید و روزانه تمام لحظات شاد خود را در آن ثبت كنید. با نوشتن لحظه‌های مثبت، احساس شادی در ذهن شما ریشه می‌دهد و دیگر آسیب‏پذیر نخواهد بود.


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: miri_1364