تبیان، دستیار زندگی
واحد تهیه‌کنندگان شبکه یک سیما در آغاز راه است و این واحد با سیاست کلی مشترک در تمامی شبکه‌های تلویزیونی تشکیل و راه‌اندازی می‌شود. علیرضا اسحاقی، مدیر واحد تهیه کنندگان شبکه یک، درباره هدف از ایجاد این واحد به خبرگزاری "مه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واحد تهیه‌کنندگان در همه شبکه‌های تلویزیون تشکیل می‌شود

واحد تهیه‌کنندگان شبکه یک سیما در آغاز راه است و این واحد با سیاست کلی مشترک در تمامی شبکه‌های تلویزیونی تشکیل و راه‌اندازی می‌شود.

علیرضا اسحاقی، مدیر واحد تهیه کنندگان شبکه یک، درباره هدف از ایجاد این واحد به خبرگزاری "مهر" گفت: "واحد تهیه کنندگان به انگیزه ساماندهی حضور و فعالیت تهیه کنندگان تلویزیون آغاز به کار کرده است. شناسایی میزان توانمندی و سابقه تهیه کنندگان، تعامل موثرتر با دیگر واحدهای تخصصی تولید و نیازسنجی به منظور افزایش سطح توان تهیه کنندگان از دیگر اهداف تشکیل این واحد در شبکه یک است."

وی درباره اینکه سال های قبل نیز چنین واحدی وجود داشته افزود: "تا آنجا که من اطلاع دارم حدود 10 سال پیش چنین واحدی فعالیت می کرد و مدیریت آن با اسماعیل شنگله بود، اما از چگونگی فعالیت و انگیزه های تشکیل و وظایف آن اطلاعی ندارم. البته این واحد ادامه آن بخش نیست و تشکیلات متفاوت و مجزایی دارد. قصد ما ارتقا شرایط و سطح تهیه کنندگان فعال در شبکه یک و انسجام روند تولید است."

اسحاقی ادامه داد: "در چشم انداز افق رسانه ملی که رئیس سازمان تعریف کرده، ارتقا بخش های مختلف رسانه مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا به گروه تهیه کنندگان به عنوان یکی از تعیین کننده ترین عناصر تولید برنامه های تلویزیونی توجه ویژه ای شده است. البته این آغاز راه است و در ادامه تمامی شبکه ها این واحد را در تشکیلات خود خواهند داشت و واحد تهیه کنندگان سیما تشکیل می شود."

وی درباره تهیه کنندگانی که در این واحد ساماندهی می شوند، توضیح داد: "ابتدا قرار است تهیه کنندگانی به عضویت این واحد درآیند که به عنوان کارمند رسمی با همین عنوان شغلی فعالیت می کنند. در ادامه برای حضور تهیه کنندگانی که کارمند سازمان صدا و سیما نیستند و خارج سازمان اقدام به تولید برنامه می کنند برنامه ریزی و فعالیت صورت می گیرد. در طراحی که برای این واحد پیش بینی شده به تمامی تهیه کنندگان بیرون و داخل سازمان توجه خواهد شد."

مدیر واحد تهیه کنندگان شبکه یک در مورد تقسیم بندی تهیه کنندگان هم گفت: "یکی از اقدام های ما تعیین ویژگی ها و صلاحیت تهیه کنندگان بر اساس الگوهای مشخص و شرایط اداری، سال های خدمت و ... است و اعضا این واحد در سه عنوان دستیار تهیه کننده، تهیه کننده و تهیه کننده ارشد تقسیم بندی خواهند شد و بر همین اساس برنامه هایی با درجه کیفی مختلف به آنها سپرده می شود. ما قصد داریم در این زمینه به نوعی استاندارد برسیم و این شاخص ها برای تمامی تهیه کنندگان درون و بیرون سازمان رعایت می شود."

اسحاقی درباره تهیه کنندگی پروژه های "الف ویژه" گفت: "بر اساس ملاک هایی که ما تعیین خواهیم کرد، تهیه کنندگان خلاق و توانا به فعالیت می پردازند و آنها که بر اساس این تعریف ضعیف باشند یا امتیاز لازم را به دست نیاورند، از گردونه خارج خواهند شد. ما در این زمینه تهیه کنندگی برنامه "الف ویژه" با محدوده بسته و مشخصی نداریم. بلکه تعداد تهیه کنندگانی که می توانند آثار پرخرج و فاخر تولید کنند دایره وسیعی را در بیرون و درون سازمان دربر می گیرد."

وی ادامه داد: "ما در دوره گذار هستیم و شرایط و حجم تولید در شبکه های مختلف تلویزیون به گونه ای است که باید جوانترها و تعداد بیشتری از تهیه کنندگان در این عرصه فعالیت کنند. ورود تهیه کنندگان خلاق و تازه نفس شرایط تولید را دگرگون می کند و به افزایش سطح کمی و کیفی تولید منجر می شود. اینکه ساخت پروژه های بزرگ تولید تلویزیون در اختیار عده ای مشخص باشد، با آن به شدت مخالفم و اگر چنین شرایطی باشد، باید متحول شود. با تعیین شاخص های تولید هیچ تهیه کننده ای بدون صلاحیت اجازه فعالیت و تولید پیدا نمی کند."

این مدیر تلویزیون به مساله تقسیم بندی گروههای تولید در میان تهیه کنندگان اشاره کرد و توضیح داد: "ما در خصوص ژانر فعالیت تهیه کنندگان نیز تعاریفی اعمال می کنیم تا پس از این وقتی شبکه برای تولید یک اثر اقدام می کند، بداند با چه طیف و چه تعداد تهیه کننده مواجه است. برای نمونه ما تهیه کنندگانی با گرایش تولید آثار مستند، فیلم تلویزیونی، سریال و سایر گونه های تصویری خواهیم داشت. این مساله با توجه به گسترش قابل توجه شبکه های مختلف تلویزیونی اهمیت بیشتری پیدا می کند."

اسحاقی تاکید کرد: "سازمان صدا و سیما باید امکان استفاده از تهیه کنندگانی را که روی آنها سرمایه گذاری کرده داشته باشد. تهیه کنندگانی که از امکانات مختلف صدا و سیما از جمله دانشکده استفاده کرده و توانایی لازم برای تولید را دارند، به آنها امکان تولید پروژه های مختلف داده می شود تا با نشان دادن توانایی خود ساخت پروژه های عظیم تلویزیون نیز به آنها سپرده شود."

واحد تهیه‌کنندگان شبکه یک سیما 27 خرداد در مراسمی با حضور علیرضا برازش مدیر شبکه و جمعی از مدیران و برنامه‌سازان کار خود را به طور رسمی آغاز کرد. برازش بر این مساله تاکید کرد که راه اندازی واحد تهیه کنندگان سیما می تواند محلی برای تبادل اطلاعات، افزایش تجربه، تمرکز در تولید، آموزش تهیه کنندگان و استفاده بیشتر و موثرتر از نیروهای خلاق شبکه های تلویزیونی باشد.

لینک :

سینما