تبیان، دستیار زندگی

روزهای اول ترک سیگار چه کنیم؟

دوستان و خانواده باید مراقب شما باشند و شما را در ترک کردن تشویق نمایند. اما برخی از مردم ممکن است تهدید کنند و یا موجب تضعیف کردن تلاش شما برای ترک کردن شوند. بهتر است از این افراد دوری کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترک سیگار- روزهای اول ترک سیگار

نوشیدن آب سرد و خوردن وعده غذایی کوچک

آب سرد را جرعه جرعه بنوشید، این عمل جلوگیری از سیگار کشیدن می کند. تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشیدن آب سرد با نی باعث آزاد شدن هورمون دوپامین می شود. هورمون دوپامین باعث ایجاد حس خوب می شود و افکار منفی را دور می کند.

مصرف وعده های غذایی کوچک نیز می تواند از تمایل یه سیگار کشیدن جلوگیری کند. از غذاهای سالم و کم چرب استفاده کنید تا از افزایش وزن جلوگیری کنید.

 

تشخیص به جای پاداش

لازم نیست صبر کنید تا از فواید زندگی بدون سیگار، لذت ببرید. یک لیستی از مزایای سیگار نکشیدن، تهیه کنید. این لیست می تواند شامل: کنترل کردن احساسات، صرفه جویی در پول، احساس بهتر طعم غذا و دارا بودن انرژی بیشتر باشد. هنگامیکه وسوسه شدید که سیگار بکشید، به لیست نوشته شده نگاه کنید.

 

پرهیز از مصرف الکل

 

پرهیز از مصرف الکل

نوشیدن الکل یکی از موارد شایعی است که باعث می شود افراد به کشیدن سیگار روی آورند. عادت های خود را کنار بگذارید و الکل و سیگار را ترک کنید.

 

مسواک زدن دندان ها

با ترک سیگار، تنفس شما بوی بهتری می دهد. دندان های خود را مرتبا مسواک بزنید. در این صورت، شما تمایل کمتری به سیگار کشیدن دارید و دهانتان بوی تازگی می دهد.

محل هایی را بیابید

هرگاه دوباره وسوسه شدید که سیگار بکشید، به جایی بروید که نمی توان در آنجا سیگار کشید، مانند: سینما، کتابخانه و ... . هرچه بیشتر به این مکان ها بروید، راحت تر می توانید وسوسه سیگار کشیدن را ترک کنید.

خانواده - خانواده دلیل برای ترک سیگار

 

دلیل برای ترک سیگار

در یک کاغذ، دلایلی که سیگار را ترک کردید، بنویسید. از این کاغذ چند کپی بگیرید و آن را در محل هایی که بیشتر در آن محل ها هستید، بگذارید، مانند: آشپرخانه، اتاق کار و ... .

بهتر است در کنار آن لیست، عکس خانواده و کسی را که دوستش دارید، بگذارید.

احساسات منفی از قبیل: افسردگی، عصبانیت و سرخوردگی باعث میل بیشتر به سیگار کشیدن می شود. در طی هفته های اول ترک، شما با بسیاری از این حالات روبرو خواهید شد. راهی را برای منحرف کردن فکر خودتان از این افکار منفی بیابید

 

برنامه ریزی

در طی هفته های اول ترک سیگار، روزهای خود را با چیزهایی که می خواهید و یا نیاز دارید، پر کنید.

برنامه ای برای دورهم جمع شدن و غذاخوردن با دوستان یا فامیل ترتیب دهید. فعالیت هایی که لذت می برید را انجام دهید. افرادیکه مشغول ترند، هوس سیگار کشیدن در آنها کمتر است.

چیزی در دهانتان بگذارید

بخشی از وسوسه سیگار کشیدن، داشتن چیزی در دهان است. هنگام وسوسه برای سیگار کشیدن، آدامس، آبنبات سفت و یا میان وعده سالم در دهان خود بگذارید. همیشه چیزی را با خود به همراه داشته باشید.

دوچرخه سواری -  فعالیت بدنی - ورزش کردن

  

فعال باشید

فعالیت بدنی، هوس کشیدن سیگار را با قدرت کنار می زند. هنگامی که بدن فعال است، مواد شیمیایی طبیعی را وارد بدن می کند که باعث تقویت روحیه می شود و استرس را کاهش می دهد.

پیاده روی یکی از آسان ترین ورزش هاست. به خصوص در اولین هفته بعد از ترک سیگار، بهتر است هر روز ورزش کنید.

 

نجات زندگی

زمانی که نیاز به حمایت دارید، از افراد دیگر کمک بخواهید. یکی از بهترین افراد کمک کننده، کسانی هستند که قبلا سیگار می کشیدند و الان آن را ترک کرده اند.

 

مصرف کافئین - محدودیت کافئین - قهوه  -  چای

 

محدودیت کافئین

کافئین (قهوه و چای) به برخی افراد کمک می کند که در زمانی که خسته اند، هوشیار باشند. اما در برخی افراد حالات عصبی و هیجانی و اضطراب را ایجاد می کند.

هنگامی که شما در حال ترک سیگار هستید، اثرات کافئین بیشتر می شود. اگر کافئین تاثیر منفی بر شما به جای می گذارد، از نوشیدن کافئین پرهیز کنید.

 

اجتناب از مشکل ها

دوستان و خانواده باید مراقب شما باشند و شما را در ترک کردن تشویق نمایند. اما برخی از مردم ممکن است تهدید کنند و یا موجب تضعیف کردن تلاش شما برای ترک کردن شوند. بهتر است از این افراد دوری کنید.

اگر امکان دوری کردن از این افراد برای شما ممکن نیست، بنشینید و توضیح دهید که چه قدر برای شما مهم است که سیگار کشیدن را ترک کنید و از آنها بپرسید که در این راه به شما کمک خواهند کرد یا نه.

احساسات منفی - افسردگی، عصبانیت - سرخوردگی

 

آگاه باشید

احساسات منفی از قبیل: افسردگی، عصبانیت و سرخوردگی باعث میل بیشتر به سیگار کشیدن می شود.

حالات بد و منفی برای همه مردم پیش می آید. در طی هفته های اول ترک کردن، شما با بسیاری از این حالات روبرو خواهید شد. راهی را برای منحرف کردن فکر خودتان از این افکار منفی بیابید. می توانید با دوستان خود به پارک روید و یا کارهایی را که از آنها لذت می برید انجام دهید.

 

صبور باشید

باید خود را برای تزلزل آماده کنید. به یاد داشته باشید که یک خطا، علامتی برای تخریب نیست، بلکه علامتی است که می خواهد مقاومت شما بیشتر شود.

اتفاقاتی که می افتد را تجزیه و تحلیل کنید. مغزتان از بروز خطاهای مشابه جلوگیری می کند.


مطالب مرتبط:

مطالبی کامل درباره سیگار و مضرات آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.