تبیان، دستیار زندگی
برنامه «90» این هفته با حضور حمید استیلی و صحبت‌هایش درباره دوران حضورش در پرسپولیس ‌ پخش شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراف حمید استیلی


برنامه «90» این هفته با حضور حمید استیلی و صحبت‌هایش درباره دوران حضورش در پرسپولیس ‌ پخش شد.

برنامه «90» این هفته در حالی پخش شد كه حمید استیلی پس از كناره‌گیری‌اش از هدایت تیم فوتبال پرسپولیس میهمان ویژه‌ این برنامه بود و در 45 دقیقه‌ای كه در استودیو حضور داشت پاسخگوی سوالات مختلف در زمان مربیگریی‌اش در پرسپولیس بود.

استیلی

استیلی در ابتدا برابر سوال مجری برنامه قرار گرفت كه از او درباره نحوه انتخابش به عنوان مربی پرسپولیس پرسیده بود. استیلی در این رابطه گفت: من انتخاب آقای كاشانی نبودم بلكه كمیته فنی باشگاه بود كه من را انتخاب كرد. البته خودم در آن زمان گفته بودم كه بهتر است علی دایی در تیم باقی بماند چرا كه زمان كمی تا شروع فصل جدید باقی‌مانده بود و او با بازیكنان كاملا آشنا بود. همچنین این كه كمیته فنی به دایی فقط 12 ساعت وقت داد كه برای آمدن به پرسپولیس تصمیم بگیرید، در حالی كه او در خارج از ایران بود، تقصیر من نبود، اما این را باید بگویم كه اگر می‌دانستم شرایط با آمدن من این گونه می‌شود، به پرسپولیس نمی‌آمدم.

وی ادامه داد: زمانی كه رویانیان و سایرین به پرسپولیس آمدند باز همه اعتراض كردند كه این گروه فنی نیستند و بیشتر سیاسی هستند. ما در فصل یازدهم به هیچ وجه آرامش نداشتیم. آقای رویانیان فوتبالی نیست و برخی مسایل را نمی داند، مثلا درباره مذاكره با اریكسون به او گفتم كه اگر می‌خواهد این كار را كند باید در خفا انجام دهد تا برای تیم حاشیه ایجاد نشود.

سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس همچنین درباره دوران آماده سازی تیمش برای حضور در فصل یازدهم لیگ برتر اظهار كرد: در دوره آماده سازی 10 بازیكنمان را در اختیار نداشتیم، ضمن این كه در فصل نقل و انتقالات نتوانستیم تمام كسانی را كه می‌خواهیم به خدمت بگیریم، چون تیم ما در بیشتر موارد سقف قرارداد را رعایت كرد. در مقابل تیمی مثل استقلال وجود داشت كه هم مربی سال پیشش را حفظ كرده بود و هم بازیكنان كمتری نسبت به ما در آن زمان در تیم ملی داشت و هم هر بازیكنی را كه خواست به خدمت گرفت. بازیكنان ملی‌پوش این تیم نیز بازی می‌كردند و در اوج آمادگی بودند. این در حالی بود كه تیم ما تنها سه روز مانده به شروع فصل كامل شد، ولی با تمام این مسایل هواداران ما در همان بازی اول برابر ملوان به محض این كه دروازه‌ ما باز شد، حتی یك دقیقه هم به ما فرصت ندادند و فشارها از همان زمان آغاز شد.

در ادامه فردوسی‌پور از استیلی خواست كه درباره كسانی كه او می‌خواست با خود به پرسپولیس بیاورد، اما موفق نشد، صحبت كند كه وی در پاسخ گفت: من ابتدا می‌خواستم حشمت مهاجرانی مدیر فنی پرسپولیس شود، اما متاسفانه برخی او را به مسایل غیر فوتبالی ربط دادند و مثلا گفتند او وابسته به دوران پیش از انقلاب است و نگذاشتند به تیم بیاید. در آن زمان آقای كاشانی از من پرسید با حضور مایلی كهن در تیم موافق هستم یا نه كه من به او گفتم هر كس را كه می‌خواهید بیاورید. من شاگرد مایلی‌كهن بوده‌ام. همچنین من می‌خواستم میشائیل هنكه به ما بپیوندد، ولی برخی از دوستان گفتند كه می‌توانند او را با قیمت پایین‌تری به تیم بیاورند، اما موفق نشدند و كار خراب شد.

سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس همچنین درباره دوران آماده سازی تیمش برای حضور در فصل یازدهم لیگ برتر اظهار كرد: در دوره آماده سازی 10 بازیكنمان را در اختیار نداشتیم، ضمن این كه در فصل نقل و انتقالات نتوانستیم تمام كسانی را كه می‌خواهیم به خدمت بگیریم، چون تیم ما در بیشتر موارد سقف قرارداد را رعایت كرد

وی در پاسخ به این سوال كه شما در ابتدای فصل مهدی مهدوی‌كیا را نخواستید و حالا با این شرایط اگر به عقب برگردید او را جذب می‌كردید یا نه گفت: ما در دفاع راست دو بازیكن به نام‌های علیرضا محمد و حمیدرضا علی عسگری داشتیم، ولی با این حال من دوست داشتم كه مهدوی كیا به پرسپولیس بیاید، اما برای این كه برایمان حاشیه درست نكنند، از او خواستم تا صبر كند و پس از آن كه ما چند بازیكن جذب كردیم، آن وقت به ما اضافه شود، اما او ناراحت شد و به داماش رفت. همچنین من می‌خواستم كه پرویز كماسی بدنساز ما باشد، اما باشگاه با او نیز به توافق نرسید.

استیلی در ادامه درباره اختلاف دو دروازه‌بان تیمش با یكدیگر و مسایل حاشیه‌ای به خدمت گرفتن هاشمیان و كاظمیان گفت: من قصد داشتم كه در تیم از دو دروازه‌بان خوب استفاده كنم تا خیالم از بابت دروازه‌ راحت باشد. میثاق خودش می‌دانست كه حقیقی در تیم است و آن وقت قراردادش را امضا كرد. حقیقی هم می‌دانست كه میثاق به تیم اضافه خواهد شد، هر چند الان می گویم كه با انتخاب این دو نفر به طور همزمان اشتباه كردم. وحید هاشمیان در آن زمان در آلمان بود و ما هم به دنبال جذب یك بازیكن بودیم، ولی چون نتوانستیم كسی را جذب كنیم، تصمیم به حفظ هاشمیان گرفتیم. من می‌خواستم میانگین سنی تیم را كاهش دهم كه موفق نشدم. كاظمیان را نیز بر خلاف آنچه كه می‌گویند خودم خواستم كه به ما اضافه شود.

فردوسی‌پور در ادامه برنامه از استیلی پرسید آیا اعتراض بازیكنان به سازمان لیگ پس از شكست در داربی جام حذفی هماهنگ شده بوده است، یا خیر؟ كه او گفت: آن‌ها از برنامه‌ریزی سازمان لیگ ناراحت بودند. علی كریمی نیز بیش از سایر بازیكنان از این مساله ناراضی بود. او امسال هیچ مساله حاشیه‌ای در تیم نداشت و صحبت‌هایی كه درباره عزیز محمدی كرد، از روی عصبانیت بود كه من همین جا به خاطر این صحبت‌ها از رییس سازمان لیگ عذر می‌خواهم. علی كریمی حد و اندازه‌اش را خوب می‌داند و امسال به عنوان یك كاپیتان خوب كاملا در خدمت تیم بود و با رفتار حرفه‌ای‌اش كمك زیادی به ما كرد.

استیلی در ادامه با اشاره به شكست تیمش برابر استقلال گفت: بعد از بازی آنقدر ناراحت شدم كه مادرم در خانه مرا دلداری می‌داد. اكنون نیز به جز عذرخواهی كار دیگری نمی توانم بكنم.

استیلی در ادامه درباره دوران همكاری‌اش با افشین قطبی گفت: من هرگز نگفتم كه قهرمانی پرسپولیس در آن سال حاصل كار من بوده و قطبی كاری نكرده است. اصلا او را من خودم به پرسپولیس آوردم و حتی یك بار هم به او بی‌احترامی نكردم، اما اختلاف سلیقه داشتن دو مربی كاملا طبیعی است.

شیث با باشگاه ما قرارداد داشت و باشگاه باید به او پول می‌داد. ما از او تعهد گرفتیم كه در تیم حاشیه ایجاد نكند و در تیم باقی بماند. مایلی كهن هم بزرگ ما است و برای او احترام زیادی قایلم. آقای رویانیان نیز از وقتی كه به پرسپولیس آمده، توانسته است 30 درصد مطالبات بازیكنان را پرداخت كند، اما هنوز مشكلاتی در تیم وجود داشت

وی درباره شیث رضایی و محمد مایلی كهن و محمد رویانیان نیز گفت: شیث با باشگاه ما قرارداد داشت و باشگاه باید به او پول می‌داد. ما از او تعهد گرفتیم كه در تیم حاشیه ایجاد نكند و در تیم باقی بماند. مایلی كهن هم بزرگ ما است و برای او احترام زیادی قایلم. آقای رویانیان نیز از وقتی كه به پرسپولیس آمده، توانسته است 30 درصد مطالبات بازیكنان را پرداخت كند، اما هنوز مشكلاتی در تیم وجود داشت. ما در مقطع كنونی نیاز داشتیم كه یك بازیكن آزاد بگیریم و شاید بهتر بود كه مسئولان باشگاه به جای مذاكره با این همه مربی به دنبال جذب یك بازیكن می‌رفتند.

وی در پایان اظهار كرد: از همه بازیكنان و دست اندركاران تیم ، مسئولان تداركات، مدیریت و مسئولان فنی مثل آقای پروین و همین طور از خانواده‌ام كه در این مدت مرا یاری كردند، تشكر می‌كنم. قرار است چهارشنبه در جلسه‌ای با مسئولان باشگاه شرایط حضورم در تیم را به عنوان مشاور ارشد آقای رویانیان بررسی كنم و ببینیم كه آیا می‌توانم به تیم كمك كنم یا خیر. مطمئن هستم با رفتن من وضعیت پرسپولیس بهتر می‌شود و این را نیز باید بگویم كه اگر بار دیگر به خرداد امسال بازگردم مربیگری پرسپولیس را نخواهم پذیرفت.

صحبت‌های استیلی تنها بخش برنامه این هفته «90» نبود، چرا كه پرویز مظلومی نیز دقایقی را به صورت تلفنی میهمان برنامه این هفته شد. وی در پاسخ به سوالات مجری برنامه اظهار كرد: من هیچ وقت نگفتم كه باید به من لقب «ژنرال‌ داربی‌ها» را بدهند. من از القاب خوشم نمی‌آید و این لقب‌ها بماند برای كسانی كه این‌ القاب را دارند. دوست دارم همان پرویز مظلومی باقی بمانم. اگر استقلال می‌برد فقط من نیستم كه برایش كار كرده‌ام، بلكه همه مجموعه تیم و باشگاه برای آن زحمت كشیده‌اند.

برنامه نود

وی درباره مسایل حاشیه‌ای مربوط به مجتبی جباری نیز گفت: برنامه «90» در شب پیش از داربی گزارشی از جباری را پخش كرد و صحبت‌های او را درباره من بار دیگر عنوان كرد. همچنین امروز شما در برنامه‌تان با بوقچی قدیمی استقلال صحبت كردید و بار دیگر مساله شش‌ تایی‌ها را پیش كشیدید. اگر شش تایی‌ها نبود شما چه چیزی می‌خواستید بگویید؟!

عزیزالله محمدی دیگر میهمان تلفنی برنامه دیشب بود. رییس سازمان لیگ درباره صحبت‌های علی كریمی كه پس از داربی جام حذفی علیه او عنوان شده بود، گفت: پس از پایان بازی كریمی به سمت من آمد و حرف‌هایی زد كه من توجه نكردم و گفتم كه او بازیكن با تجربه‌ای است كه اكنون فشار زیادی بر روی دوشش است و حرف‌هایش را به دل نگرفتم، اما وقتی كه گفت حرف‌هایی دارد كه درباره من خواهد زد، گفتم كه او بهتر است آن حرف‌ها را بزند وگرنه به فوتبال كشور خیانت كرده است.

وی همچنین گفت: دیدار تیم‌های شهرداری یاسوج و فولاد خوزستان در چارچوب جام حذفی طبق برنامه برگزار می‌شود و سفر رییس جمهور به یاسوج نیز تاثیری در برگزاری بازی نخواهد داشت.

در میان برنامه دیشب «90» چند گزارش نیز پخش شد كه بیشتر درباره پرسپولیس و حواشی این تیم قرار داشتند. ابتدا گزارشی از تماشاگران عصبانی پرسپولیس و اعتراض آن‌ها به تیم و مدیریت باشگاه پخش شد و پس از آن مصاحبه‌ چند تن از بازیكنان پرسپولیس پس از داربی و انتقاد شدید آن‌ها از سازمان لیگ و گزارشی از روند صحبت‌های رویانیان و مسئولان پرسپولیس از زمان ورود به باشگاه پخش شد.

گزارشگر برنامه «90» با سهراب یكی از بوقچی‌های قدیمی استقلال گفت و گو‌ كرده بود كه شب گذشته این گزارش نیز پخش شد.

همچنین گزارشی از تیم ملی فوتسال بانوان و مصاحبه چند تن از بازیكنان و مربی این تیم پخش شد كه نسبت به عملكرد فدراسیون فوتبال در قبال تیمشان اعتراض داشتند و از این كه فدراسیون هزینه سفر تیم ملی به برزیل پرداخت نكرده بود، در حالی كه كشور برزیل از ایران دعوت به عمل آورده بود، بسیار ناراحت بودند.

همچنین احمد گزی روی خط تلفنی برنامه آمد و درباره مشكلات و حواشی باشگاه شاهین بوشهر صحبت كرد. او در مهم‌ترین بخش صحبت‌هایش گفت: باشگاه شاهین بوشهر با بانكی قراردادی امضا كرده كه از این پس دیگر مشكل مالی نداشته باشد و روز گذشته نیز با تزریق 500 میلیون تومان پول به باشگاه بخش زیادی از مطالبات بازیكنان این تیم پرداخت شده است.

سوال مسابقه پیامكی این هفته برنامه «90» نیز درباره پرسپولیس بود. این برنامه پرسیده بود كه با رفتن استیلی از پرسپولیس نتایج این تیم چه تغییری خواهد كرد كه در پایان برنامه 13 درصد از مخاطبان گفته بودند كه نتایج این تیم بدتر می‌شود، 35 درصد به بهتر شدن نتایج رای دادند و 52 درصد نیز معتقد بودند كه رفتن استیلی از پرسپولیس تاثیری در نتیجه‌ گیری این تیم نخواهد داشت.

بخش ورزشی تبیان

منبع :ایسنا