تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با بیست و دوم آذر 1390 و هفدهم محرم 1433 هجری قمری و سیزدهم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و دوم آذر در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با بیست و دوم آذر 1390 و هفدهم محرم 1433 هجری قمری و سیزدهم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

22 آذر 1357

'ریچارد نیكسون' رئیس جمهوری اسبق آمریكا گفت: اگر دولت كنونی ایران سقوط كند، یك رژیم جدید متمایل به شوروی! جایگزین آن خواهد شد. آمریكا باید فعالانه از شاه حمایت كند.

22 آذر 1357

كلیه پالایشگاههای نفت در سراسر كشور به استثنای واحدهایی در پالایشگاه آبادان كه نیاز روزمره مردم به نفت را تأمین می‌كنند، در اعتراض به حكومت پهلوی دست از كار كشیدند.

22 آذر 1349

تیم كشتی ایران به مقام قهرمانی در مسابقات كشتی آسیایی بانكوك رسید.

22 آذر 1338

'آیزنهاور' رئیس جمهوری آمریكا در مسیر سفرهای دوره ای خود به 11 كشور در سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپا ، وارد تهران شد. وی در دیداری به مدت پنج ساعت با محمد رضا پهلوی گفتگو كرد.

22 آذر 1326

كابینه 'رضا حكمت' (سردار فاخر) نخست وزیر 'محمدرضا پهلوی' تشكیل شد، این كابینه دوامی نداشت و شش روز بعد استعفا داد.

22 آذر 1304

مجلس مؤسسان با تغییر چهار اصل از متمم قانون اساسی، سلطنت را به 'رضاخان' و اعقاب ذكور وی تفویض كرد.

22 آذر 1301

نخستین قانون استخدام كشوری ایران از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. این نخستین قانون در جهت نظام مند كردن وضعیت حقوقی افراد طرف قرارداد با دولت به شمار می رفت.

22 آذر 1299

'فتح الله خان اكبر' معروف به ' سپهدار رشتی' كه در چهارم آبان ماه گذشته از طرف 'احمدشاه' به رئیس‌الوزرایی منصوب شده بود، كابینه خود را معرفی كرد.

22 آذر 1296

'حسینقلی نواب' وزیر مختار ایران در آلمان، در تلگرافی به تهران اعلام كرد: دولت روسیه ساقط شده و دولت جدید پیمان متاركه با آلمان منعقد كرده و قول داده كه نیروهایش را از ایران خارج سازد.

22 آذر 1290

با درگذشت 'ملامحمد كاظم خراسانی' حوزه‌های علمیه ایران و عراق تعطیل شدند و مراسم عزاداری در شهرهای مذهبی دو كشور برگزار شد. بازار تهران نیز سه روز تعطیل شد.

22 آذر 1283

مهاجرت علما و مشروطه خواهان موسوم به مهاجرت كبری آغازشد. دراین مهاجرت حضرات آیات' بهبهانی' و 'طباطبایی' ابتدا به حضرت عبدالعظیم(ع) وسپس به قم مهاجرت كردند. تقریباً تمام علما با این حركت همراه شدند و تعداد مهاجرین به سه هزار نفر بالغ شد. این مهاجرت‌، عقب نشینی شاه و دربار را بدنبال داشت و زمینه ساز تشكیل اولین مجلس شورای ملی شد .

تنظیم: هومن بهلولی