تبیان، دستیار زندگی
در مصرف غذاهای مفید هم باید جانب احتیاط را رعایت کرد. از آن جمله می‌توان به گریپ‌فروت، شکلات، قهوه، سویا، زردچوبه، ماهی‌های چرب، آرد جو دو سر و فلفل اشاره کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 ماده غذایی مفید که می‌تواند مضر باشد


در مصرف غذاهای مفید هم باید جانب احتیاط را رعایت کرد. از آن جمله می‌توان به گریپ‌فروت، شکلات، قهوه، سویا، زردچوبه، ماهی‌های چرب، آرد جو دو سر و فلفل اشاره کرد.

گاهی با خود فکر می‌کنید آیا این غذایی که می‌خوریم برای بدن شما مفید است یا شما را خواهد کشت؟ در زیر آخرین یافته های علمی در این زمینه آورده شده است.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت

این میوه ماده‌ای به نام نارینجنین (Naringenin) دارد که میزان قند خون را متعادل می‌کند با تحریک کبد در سوخت چربی اضافه، مانع بروز سندروم متابولیک که زمینه‌ساز بیماری دیابت است می‌شود.

اما این میوه می‌تواند میزان هورمون استروژن در بدن را افزایش دهد. زنان مسن‌تری که روزی یک چهارم گریپ‌فروت را مصرف می‌کنند، 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

اگرچه این میوه منبع عالی ویتامین C، فیبر و فیتونوترینت‌ها است، مصرف روزی نصف این میوه یا 250 میلی لیتر آب میوه آن کافی است. مصرف بیش از یک لیتر آب گریپ‌فروت یا 2 عدد در روز، به بدن ضرر می‌رساند و باید از آن پرهیز شود.

زردچوبه

زردچوبه

کورکومین موجود در این ادویه علاوه بر تسکین علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، نقش محافظت از کبد و کمک به هضم چربی و خاصیت ضد توموری نیز دارد. تحقیقاتی که توسط محققان آمریکایی انجام گرفته نشان می‌دهد مصرف 2 وعده غذایی حاوی زردچوبه، در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است. اگرچه مصرف میزان متعادل این ادویه برای بدن مفید است اما مصرف روزی بیش از 100 میلی گرم می‌تواند منجر به زخم معده شود. از آن جایی که زردچوبه باعث رقیق شدن خون می‌شود، در صورتی که خون ریزی دارید، قرار است عمل شوید یا داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، از مصرف زیاد آن بپرهیزید. مصرف زیاد آن، میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

باید مصرف زردچوبه را به هفته‌ای یک قاشق مرباخوری محدود کنید.

 فرآورده های سویا

سویا

از این دانه در تهیه سُس و شیر سویا استفاده می‌شود. سویا نسبت به گوشت، حاوی چربی اشباع شده کمتری است و حاوی مقادیر فراوانی اسید چرب امگا3 است که برای سلامت قلب مفید است.

دانه سویا تصفیه نشده نیز حاوی تمامی 7 اسیدآمینه اساسی لازم برای حفظ و بازسازی تمامی بافت‌های بدن از عضلات تا مو می‌باشد.

از طرف دیگر سویا حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی است که مانع هضم پروتئین و جذب مواد معدنی می‌شود و نیز روی سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارد.

اگرچه سویا خطر بروز سرطان سینه را کمی کاهش می‌دهد اما تحقیقی که در آمریکا انجام گرفت نشان داد مصرف مکمل‌های سویا می‌تواند برای افرادی که از این بیماری جان سالم به در بردند، کمی خطرناک باشد. مکمل‌های سویا حاوی مقدار بالای ایزوفلاون‌ها (Isoflavones) شبیه به استروژن است که سلول‌های تومور را به تقسیم و تکثیر تشویق می‌کند.

کارشناسان، مصرف روزی یک وعده فرآورده تصفیه نشده سویا را توصیه می‌کنند.

فلفل قرمز تند

فلفل

کپسایسین(Capsaicin) موجود در فلفل، درد را تسکین می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و با تومورهای سرطانی مقابله می‌کند. مصرف فلفل باعث کاهش وزن در افراد چاق می‌شود.

اما محققان دانشگاهی معتقدند، مصرف روزی یک دانه فلفل تند، خطر سرطان معده را 15 درصد افزایش می‌دهد و سندروم روده تحریک پذیر را نیز تشدید می‌کند. فلفل با کاهش حفاظ‌های معده باعث زخم، سوءهاضمه و یا سوزش سر دل می‌شود.

برای به دست آوردن حداکثر فایده، هفته‌ای 3 عدد فلفل همراه با رژیم غذایی متعادل بخورید.

ماهی سالمون

ماهی چرب

ماهی‌های ساردین، آزاد و ماکرو سرشار از امگا3 هستند که مانع بیماری قلبی می‌شود و سلامت مغز را نیز تقویت می‌کند. ماهی‌های چرب غنی از ویتامین‌های A و D نیز می‌باشند. ماهی‌های چرب یکی از مواد غذایی نادر، حاوی ویتامین D است که معمولاً این ویتامین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن تولید می‌شود.

ویتامین D، سروتونین (Seratonin)، نوعی هورمون که روی روحیه فرد تأثیر مثبتی می‌گذارد را تقویت می‌کند.

اما سموم موجود در دریاها که در بافت‌های چربی تجمع پیدا می‌کنند، با محدود کردن توانایی تولید انسولین در بدن، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

بنابراین مصرف هفته‌ای 140 گرم به افراد عادی توصیه شده و زنان در سن باروری و کودکان نباید هفته‌ای بیش از 2 وعده ماهی چرب بخورند.

قهوه

قهوه

نگران خوردن قهوه در صبحگاه نباشید. در حقیقت، قهوه نوشیدنی سالمی به نظر می‌رسد. یافته های جدید حاکی از آن هستند که قهوه خطر ابتلا به دیابت، سکته قلبی، سنگ کیسه صفرا، بیماری پارکینسون و سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

یک هشدار این است که شاید خوردن قهوه سیاه منجر به کاهش تراکم استخوان‌ها، به ویژه در زنان، شود. اما راه حل ساده‌ی این قضیه این است که به قهوه شیر اضافه کنید.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن قهوه را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید. بیماران فشارخونی باید قهوه و شکلات را با احتیاط مصرف کنند.

کاکائوی تلخ و معمولی

شکلات

شکلات تیره، که حداقل حاوی 70 درصد کاکائو می‌باشد، خواص زیادی دارد. این نوع شکلات نسبت به نوع سفید یا شیری آن شکر کمتری دارد و منبع غنی از ترکیبات بهبود بخش سلامتی هست، ترکیباتی مثل آنتی اکسیدان ‌های پلی فنول و فلاوونوئید (شبیه آنچه در چای سبز وجود دارد).

تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن حتی تکه کوچکی از شکلات تلخ خطر لخته شدن خون که منجر به سکته یا حمله قلبی می‌شود را کاهش می‌دهد، و یا حتی فشار خون را پایین می‌آورد و همان طور که خیلی از شما می‌دانید، با خوردن شکلات انسان احساس شادی می‌کند و انرژی‌اش بیشتر می‌گردد. البته، کالری شکلات بالاست و دارای چربی اشباع شده است، لذا در خوردن آن افراط نکنید و  بیشتر از 62 گرم در روز میل نفرمایید.

 نان جو

آرد جو دو سر

خیلی از افراد می‌پندارند خوردن این ماده هنگام صبحانه خیلی سودمند است، اما باید تجدید نظر کنند.

در مطالعه‌ای که در بیمارستان اطفال شهر بوستون صورت گرفت، محققان دریافتند که خوردن این خوراکی به تنهایی برای صبحانه، اشتها و کالری کودکان را در طی روز 80 درصد افزایش می‌دهد، در مقایسه با خوردن املت سبزیجات و میوه برای صبحانه.

همچنین بعد از خوردن نان حاوی این آرد نوساناتی در قند خون دیده می‌شود.

بنابراین محققان توصیه می‌کنند که حتماً برای صبحانه مقداری پروتئین نیز مصرف گردد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سیمرغ

خانم دکتر عابدینی- آفتاب

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

نگاهی به غذاهایی که افراد سالم می‌خورند

تغذیـه ی سالــم، مغز سالـــم

یک لیست خرید سالم

10 ماده‌ی غذایی که کمتر می‌خوریم

7 ماده‌ی غذایی شفابخش

این‌ها را بخورید تا سرحال و سرزنده باشید

جوانی را داخل یخچالتان بجویید

این 8 خوردنی را از همین امروز ترک کنید

این 9 آنتی‌بیوتیک طبیعی را بشناسید!

10 خوردنی آرامش‌بخش و ضداسترس

9 ماده‌ی غذایی که باید هر روز سر سفره‌تان باشد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.