تبیان، دستیار زندگی
یکی از اشکالات اساسی ما این است که فقط به یک بعد از مسائلی که در اطرافمان وجود داره نگاه می کنیم و از ابعاد دیگه اون چشم پوشی می کنیم که مثال های زیادی برای این نگاه تک بعدی در زندگی روز مره وجود دارد : مثلابعضی ها که ورزش می کنند فقط به فکر پرورش جسم خود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان موفق در منطق قرآن


یکی از مواردی که آیات قرآن و روایات بر آن تاکید ویژه دارند که ما نگاه چند بعدی داشته باشیم و از نگاه تک بعدی کاملا پرهیز کنیم مسئله اقتصاد و معنویت در قرآن است .


موفقیت

یکی از اشکالات اساسی ما این است که فقط به یک بعد از مسائلی که در اطرافمان وجود داره نگاه می کنیم و از ابعاد دیگه اون چشم پوشی می کنیم که مثال های زیادی برای این نگاه تک بعدی در زندگی روز مره وجود دارد : مثلا بعضی ها که ورزش می کنند فقط به فکر پرورش جسم خود هستند و به هیچ وجه به دنبال پرورش روح خود نیستند حتی یک روز هم روزه نمیگیرند فقط به این بهانه که مثلا اگر روزه بگیریم فرم بدن ما تغییر می کند .

یا در امور دینی افرادی هستند که فقط به روح خود اهمیت میدهند تا میتوانند واجبات و مستحبات را انجام میدهند و از طرفی به علت اهمیت ندادن به جسم خود و نامأنوس بودن با ورزش بیماری های مختلفی را تجربه می کنند .

خلاصه کلام اینکه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی که با آنها دست وپنجه نرم می کنیم به خاطر همین نگاه تک بعدی به مسائل اطراف میباشد .

اینها همه مقدمه بود تا به بیان این مطلب بپردازم که یکی از مواردی که آیات قرآن و روایات بر آن تاکید ویژه دارند که ما نگاه چند بعدی داشته باشیم و از نگاه تک بعدی کاملا پرهیز کنیم مسئله اقتصاد و معنویت در قران است .

قرآن کریم یکی از اهداف مهم خلقت انسان را عبادت و در مفهوم گسترده تر تکامل در سایه عبادت بیان می کند و میفرماید («و ما خَلقَتِ الجِنَّ و الانسانَ اِلّا لِیَعبُدون ، و ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند.»(1)

در منطق قرآن انسان های موفق انسان هایی هستند که هم به امور اقتصادی اهمیت میدهند و هم به مسائل معنوی و انسان با این ویژگی است که میتواند قله های کمال و سعادت را فتح کند و در نتیجه به آرامش واقعی دست پیدا کند

اما هدف دیگری را که قرآن کریم بر آن تاکید می کند آبادانی زمین و در مفهوم گسترده تر همان توسعه اقتصادی است که خداوند متعال این تکلیف را بر عهده همه انسان ها قرا داده است که همه باید در توسعه اقتصادی خانواده خود و باالتبع جامعه سهیم باشند و در این راه تا می توانند تلاش و کوشش کنند که در این زمینه به آیه شریفه :

« هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ»: اوست كه شما را از این زمین آفریده و شما را در آن زندگانى داده و آباد كردن آن را از شما خواسته پس، از او (درباره گناهانتان) آمرزش بخواهید آن گاه (با عمل‏ هاى شایسته) به سوى او بازگردید(2)

استناد می کنند که در این آیه شریفه خداوند بعد از بیان موضوع خلقت و آفرینش انسان بلافاصله خواسته خود را از انسان ها بیان می کند و از همه میخواهد که در آبادانی زمین سهیم باشند ,همچنین روایات اسلامی طلب روزی حلال را به عنوان عبادتی مهم بیان می کند از جمله این حدیث قدسی که خداوند متعال به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید :

«یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَیَّبتَ مَطعَمَكَ وَمَشرَبَكَ فَأَنتَ فى حِفظى وَكَنَفى»؛ اى احمد همانا عبادت ده جزء است كه نه جزء آن طلب ‏روزى حلال است، پس چون خوراكى و نوشیدنى خود را پاك كردى در پناه و حمایت من هستى.(3)

و از طرفی کسانی که به فکر توسعه اقتصادی خود و جامعه ای که در ان زندگی می کنند نیستند را افرادی بی خیر معرفی می کند:

لا خَیرَ فى مَن لایُحِبَّ جَمعَ المالِ مِن حَلالٍ فَیَكُفَّ بِهِ وَجهَهُ وَیَقضىَ بِهِ دَینَهُ؛

خیرى در آن كس نیست كه دوست ندارد از راه حلال مالى بدست آورد كه آبرویش را حفظ و قرضش را با آن ادا نماید.(4)

نتیجه کلام اینکه در منطق قرآن انسان های موفق انسان هایی هستند که هم به امور اقتصادی اهمیت میدهند و هم به مسائل معنوی و انسان با این ویژگی است که میتواند قله های کمال و سعادت را فتح کند و در نتیجه به آرامش واقعی دست پیدا کند.

پی نوشت ها :

1) ذاریات _ 56

2) هود 61

3) مستدرك سفینة البحار، ج2، ص378

4)بحارالأنوار، ج103، ص7، ح30

بخش قرآن تبیان


منبع :وبلاگ ذی طوی