تبیان، دستیار زندگی
من آترین کلانتری هستم ، 15 سال سن دارم و در سال دوم دبیرستان در رشته تجربی تحصیل می کنم. مقطع ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه غیردولتی سپهر معرفت گذراندم و مقطع دبیرستان را در مدرسه سلام فرمانیه درس می خوانم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ای ساده اما پرکاربرد

مصاحبه با آترین کلانتری

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: با سلام و وقت به خیر ، لطفاً به طور کامل خودتان را معرفی کنید.
من آترین کلانتری هستم ، 15 سال سن دارم و در سال دوم دبیرستان در رشته تجربی تحصیل می کنم.

مقطع ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه غیردولتی سپهر معرفت گذراندم و مقطع دبیرستان را در مدرسه سلام فرمانیه درس می خوانم.

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: وسیله ایی که اختراع کرده اید چیست و چه عاملی باعث شد این اختراع به ذهن شما برسد؟
یک روز یک آقایی به مدرسه برای سخنرانی آمد و به ما گفت هر کس هر ایده ایی که دارد و به ذهنش می رسد به ما بگوید تا اگر خوب بود روی آن کار شود و ادامه داده شود.

روزی در خیابان به این فکر رسیدم که تصادف ماشین ها سبب ترافیک خیابان ها می شود و زمان زیادی لازم است تا افسر پلیس بیاید و کروکی بکشد و این کار منجر به ترافیک بیشتر می شود، در ضمن اگر آمبولانسی در حال رساندن مریضی به بیمارستان باشد ممکن است سبب فوت بیمار شود. بنابراین به این فکر افتادم که دستگاهی بسازم که کار کروکی کشیدن را به جای پلیس انجام دهد. اسم این وسیله " کروکی کش تمام اتوماتیک اتومبیل" است . من این ایده رو دادم ، استقبال شد.  بیش از یک سال کار کردم و به اتمام رسید و در حال ثبت آن هستم.

مصاحبه با آترین کلانتری
مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: لطفا در مورد خصوصیات و نحوه کار این دستگاه توضیح دهید.

دور تا دور این دستگاه سنسورهایی  حساس به ضربه قرار دارد که وقتی دو ماشین باهم برخورد می کنند، این سنسورها فعال می شوند و به رله ی موجود در بورد مادر برخورد می کنند و بدین طریق به کل دستگاه های موجود در ماشین ( مانند GPS ، GSM و دوربین ) اطلاع رسانی می کند. از این طریق، دوربینی که در این دستگاه کار گذاشته ام از صحنه تصادف فیلم برداری می کند و فیلم را برای پایگاههای راهنمایی رانندگی و اداره های بیمه می فرستد.

دستگاه قابلیت عکس برداری نیز دارد و از کل مشخصات اتومبیل و سرنشین عکس می گیرد. علاوه بر این ، دستگاه دارای GPS است که موقعیت ( محل دقیق تصادف ) را اعلام می کند. مزیت دیگر این وسیله این است که اگر اتومبیل جایی پارک باشد و راننده نیز حضور نداشته باشد، در صورت برخورد اتومبیلی با این ماشین پارک شده، تمام اطلاعات، از جمله شماره پلاک اتومبیل متخلف ثبت خواهد شد.

در ضمن دستگاه کروکی کش تمام اتوماتیک اتومبیل علاوه بر صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت ، در جلوگیری از آلودگی هوا نیز موثر است.

مصاحبه با آترین کلانتری

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: آیا این امکان وجود دارد که این دستگاه اطلاعات را اشتباه بفرستد؟

خیر ، زیرا من در بورد مادر این دستگاه یک واچداگ کار گذاشته ام که اگر دستگاه هنگ کند آن را ریست می کند و اطلاعات را کاملا درست به مرکز می رساند.

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: مشوق شما در این زمینه چه کس یا کسانی بوده اند؟
مشوقین اصلی من پدر و مادرم هستند که همیشه حمایتم کردند و به من انگیزه دادند تا به این جا رسیدم. که اگر حمایت های آن ها نبود من هرگز موفق نمی شدم.
مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: آیا در این مدت که مشغول ساخت این دستگاه بودید لطمه ایی به درستان زده شد؟
خیر زیرا من فقط به این امید نبودم که حتما کارم اول می شود و به خوارزمی راه پیدا می کنم. این احتمال را دادم که ممکن است روزی کنکور بدهم، بنابراین همیشه درسم را خوانده ام. البته بیشتر سعی می کنم درس را در کلاس یاد بگیرم و در منزل به انجام تکالیف می پردازم.
مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: قصد دارید در آینده چه کاره شوید؟

قصد دارم پزشک جراح قلب یا داروساز شوم.

مصاحبه با آترین کلانتری

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟

برای تفریح بیرون می روم و یا در اینترنت به سایت های مختلف سر می زنم.

تبیان: آیا با سایت تبیان آشنا هستید؟

بله ،من از مطالب آموزشی و پژوهشی سایت استفاده می کنم.

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: آیا اهل ورزش هم هستید؟

من از 5 سالگی تا 12 سالگی کاراته می رفتم و کمربند مشکی دارم ولی این اواخر به دلیل حجم زیاد درس ها از ورزش فاصله گرفتم.

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: نظرتان راجع به سیستم آموزش و پرورش چیست ؟

به نظر من مشکلی که وجود دارد این است که مدارس باهم هماهنگ نیستند. در یک سری مدارس، فقط بر روی مطالب خارج از کتاب و تست تاکید می شود و در مدارس دیگر، بیشتر روی خود کتابهای درسی کار می شود.از آنجا که کنکور بر اساس کتاب های درسی می باشد، دانش آموزان مدارسی که روی کتاب تاکید دارند در کنکور موفق تر خواهند بود.

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: چه پیشنهاد یا صحبتی برای هم سن و سالان خود دارید؟

پیشنهاد می کنم اگر ایده ایی در ذهن دارند هیچوقت فکر نکنند که ایده خوبی نیست و عملی نمی شود، بلکه برعکس سعی کنند آن را بازگو کنند و روی آن کار کنند ، چرا که ممکن است از کارشان استقبال شود و مورد تایید قرار گیرد.

در عین حال با شروع کار و همزمان با فعالیتی که دارند به درس های مدرسه هم بپردازند و از آن ها غافل نشوند. فکر نکنند که حتما باید در رشته ای که تحصیل می کنند فعالیتی داشته باشند . من به پزشکی علاقه دارم و رشته ام تجربی است ولی اختراع من به رشته ریاضی گرایش دارد. این باعث شده اطلاعاتی در زمینه های مختلف داشته باشم.

مصاحبه با آترین کلانتری

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: به عنوان آخرین صحبت اگر انتقادی دارید بیان کنید.

متاسفانه در سازمان ثبت اختراع ، برخورد بعضی از کارکنان اصلا خوب نیست و طوری برخورد می کنند که انگار من مجرم هستم. و در ضمن کارها را خیلی کند پیش می برند. علاوه بر این ، در کشور ما به کسانی که حتی اختراعاتی بزرگ دارند بهایی داده نمی شود و برای کارشان مشوقی ندارند تا انگیزه ایی برای تلاش بیشتر شود.

مصاحبه با آترین کلانتری تبیان: در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاس گزارم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: منا جاسبی