تبیان، دستیار زندگی
برای تغییر نمای ظاهری شمع‌های ساده روش‌های مختلفی وجود دارد. روش‌های مختلفی مانند اجرای تكنیك‌های رنگ‌آمیزی و همچنین استفاده از لوازم مختلف تزئینی مصنوعی و طبیعی مانند تور، روبان، صدف، گل خشك و غیره؛ ولی راه‌های دیگری نیز برای این منظور می‌توان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمع های نما مرمر


برای تغییر نمای ظاهری شمع‌های ساده روش‌های مختلفی وجود دارد. روش‌های مختلفی مانند اجرای تكنیك‌های رنگ‌آمیزی و همچنین استفاده از لوازم مختلف تزئینی مصنوعی و طبیعی مانند تور، روبان، صدف، گل خشك و غیره؛ ولی راه‌های دیگری نیز برای این منظور می‌توان به‌كار برد.

شمع های نما مرمر

یكی از این راه‌ها ایجاد نمایی از سنگ مرمر با تكنیك لایه‌گذاری روی شمع‌های ساده است.

پس اگر شمع ساده‌ای به رنگ سفید خریده‌اید یا اینكه خودتان شمعی قالبی درست كرده‌اید و حالا می‌خواهید نمای آن را با روش خاصی تغییر دهید، تكنیك زیبای مرمر را انتخاب كنید.

مواد لازم

شمع قالبی كروی‌شكل

پوست‌كن

4 عدد كاسه گود فلزی

رنگ پودری به رنگ‌های صورتی، سفید و آبی

طرز تهیه

1. ابتدا 4 ظرف توگرد فلزی متناسب با ابعاد شمع آماده كنید و داخل هركدام مقداری پارافین جامد بریزید، به اندازه‌ای كه پس از آب‌شدن پارافین، با فروكردن شمع داخل ظرف، تمام سطح شمع را پارافین مایع دربر گیرد.

حالا پارافین موجود در 3 ظرف را با اضافه‌كردن هریك از رنگ‌های سفید، آبی و صورتی به صورت مجزا، رنگ كنید. پارافین ظرف چهارم را همان‌طور بی‌رنگ باقی بگذارید. هریك از ظرف‌های حاوی پارافین را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم حرارت داده و آنها را مایع كنید؛

شمع های نما مرمر

سپس شمع را از قسمت سر فتیله با دست گرفته و تمام سطح آن را داخل پارافین آب شده صورتی‌رنگ فرو كنید و چند لحظه نگه‌دارید. پس از آن، شمع را بیرون آورده و 2 تا 3 دقیقه كنار بگذارید تا كاملا سرد شود.

2. حالا شمع را – كه با لایه‌ای از پارافین صورتی پوشیده شده است – سه بار در پارافین سفید مایع، 3 دفعه در پارافین آبی ذوب شده، 3 بار در پارافین سفید و در نهایت یك‌بار در پارافین صورتی فرو كنید.

توجه داشته باشید پس از هربار فرو بردن شمع در پارافین، مدت 2 الی 3 دقیقه صبر كنید تا لایه پارافین رنگی به اصطلاح خود را بگیرد. سپس دوباره مرحله بعدی را انجام دهید.

3.به این ترتیب، شما مجددا شمعی صورتی‌رنگ در اختیار دارید كه برای آنكه راحت‌تر روی سطحی صاف مانند میز قرار گیرد، لازم است قسمت انتهایی آن را با چاقو ببرید.

4. سطح شمع را كه با لایه‌های رنگی مختلف پوشیده شده است – با استفاده از انگشتان شست - خوب فشار دهید تا لایه‌ها فشرده‌تر شده و بیشتر به هم بچسبند.

شمع های نما مرمر

5. در این مرحله از پوست‌كن استفاده كرده و شروع به كندن لایه نازكی از سطح شمع – آن هم در بعضی قسمت‌ها به صورت منقطع – كنید. این كار را مانند پوست‌گرفتن یك پرتقال انجام دهید.

سپس جهت پوست‌كن را تغییر داده و آن را از بالا به پایین حركت دهید البته پوست‌كندن در این مرحله نیز مانند قبل باید به صورت منقطع انجام گیرد.

شمع های نما مرمر

به این صورت، لایه‌های مختلف زیرین با رنگ‌های متفاوت و فرم‌های گوناگون ظاهر شده و حالتی شبیه به سنگ مرمر روی شمع ایجاد می‌شود.

شمع های نما مرمر

6) در پایان، ظرف حاوی پارافین بی‌رنگ را حرارت داده و پس از آب‌شدن آن، شمع نما مرمر را داخل پارافین بی‌رنگ فرو كنید.

به این ترتیب، تمام فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی كه بر اثر كاربرد پوست‌كن روی سطح شمع به‌وجود آمده است، به‌طور یكنواخت و بدون ایجاد تغییر در نمای طرح‌دار شمع با لایه‌ای از پارافین پوشیده می‌شود.

******************

آموزش شمع دو جداره (با گل خشك)

مواد لازم:

1- پارافین معمولی و پارافین گل

2- گلهای مصنوعی (پلاستیكی، بلندر، طبیعی خشك شده، صدف)

3- فتیله آماده شده

4- قالب یك شكل در 2 سایز

شمع دو جداره

این نوع شمع را می توان به روشهای مختلف درست كرد. در یكی از این روشها، از دو قالب استفاده می شود كه ابتدا پارافین معمولی را آب كرده و پس از كار گذاشتن فتیله در قالب، پارافین معمولی را در قالب می ریزیم. پس از سرد شدن آن را از قالب جدا می كنیم.

در مرحله بعد با سوزن ته گرد گلها را به پارافین سفت شده وصل می كنیم و آن را پس از رد كردن فتیله از قالب سایز بزرگتر، پارافین گل را در قالب بزرگتر بریزید.

نكته) هرچه سایز قالبها به هم نزدیكتر باشد گلها بهتر دیده خواهند شد.

روش دوم) در این روش ابتدا سطح قالب را چرب كرده و آنرا از پارافین گل پر كنید و تا زمانی كه یك لایه چند میلیمتری دور قالب سفت شود صبر كنید و بعد پارافینهای اضافه را از قالب خارج كنید. سپس فتیله گذاری كرده و گلها را (ترجیحاً مسطح تر و ظریفتر) به كناره داخلی قالب و روی پارافین سفت شده به آرامی بچسبانید. حال، پارافین معمولی را به آرامی درون قالب بریزید.

البته می توانید از برچسبهای شفاف در طرحهای مختلف برای تزئین روی شمعهای آماده شده خود استفاده نمایید.

******************

تزئین شمع به روش دکوپاژ

وسایل لازم

شمع ، تصاویر  بریده شده کاغذی ، قلم مو ، موم مایع

موم را در ظرفی ذوب کنید

موم مایع سفید را روی سطحی که می خواهید استفاده کنید با قلم مو بمالید .

تزئین شمع به روش دکوپاژ

چگونگی تزیین با بریده های کاغذ ، پارچه یا فلز را روی جعبه ها ، شمع ها ، قاب عکس ها ، گلدانها و کیف ها ، دکوپاژ گفته می شود. مبتکر آن چینی ها بودند که در قرون وسطی و رنسانس در اروپا توسعه پیدا کرد و بعد از آن در انگلستان درخشش بیشتری پیدا نمود. گوشه ای از اتاق برای جشن ها ، با شمع های تخم مرغی همراه پیچک های خشک شده و مینا تزیین شده است . طرحی که انتخاب کرده اید روی سطح موم زده شده بگذارید . اینکار باید به سرعت انجام شود وگرنه طرح شما سرد می شود و نمی چسبد . آنرا با انگشتان شکل  دهید.

فراوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

فاطمه افضلی ; سایت هنرکده

همشهری آنلاین

سایت جدیدترین

مقالات مرتبط :

با هنرتان بیشتر بدرخشید

تهیه سبزه و شمع حاجی‌فیروز

هنری جذاب و دوست داشتنی

آموزش گل لیلیوم

شمع قارچی شکل بسازید     

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.