تبیان، دستیار زندگی
کامران در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:ایران موضوع جاسوسی آمریکا را در مراجع حقوقی و بین المللی پیگیری کند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکایت ایران از آمریکا به زودی


کامران در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

ایران موضوع جاسوسی آمریکا را در مراجع حقوقی و بین المللی پیگیری کند


حسن کامران ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکار هواپیمای جاسوسی رادار گریز آمریکا از سوی نیروهای مسلح کشورمان، معتقد است که اقدام آمریکا در فرستادن این هواپیمای جاسوسی هم یک تهدید بالقوه و هم یک تهدید بالفعل است.

او همچنین می افزاید که اگرچه امیدی به نهادهای بین المللی که با دلارهای امریکایی اداره می شوند نیست اما به هر حال جمهوری اسلامی ایران باید موضوع جاسوسی آمریکایی ها را در مراجع حقوقی و بین المللی پیگیری کند.

حسن کامران

مشروح این گفت و گو رادر زیر بخوانید:

-ارزیابی شما از شکار هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح چیست و به نظر شما این موضوع به لحاظ بین المللی چه تاثیراتی دارد؟

آنها ابتدا این اقدام اخیر را منکر می شدند و بعد کم کم به آن اذعان کردند و البته حواشی را در مورد آن پراداختند ولی این موضوع نشان می دهد که ما توانسته ایم فن آنها را مهار کنیم. درست است که این یک پرنده است اما به هر حال ما فنی را که غریبه بوده مهار کرده ایم. اما چون تاکتیک و تکنیکش را داشتیم از نظر ما غریبه نبوده بلکه از نظر آنها غریبه بوده است.

-هدف آمریکا از ارسال این هواپیمای رادارگریز به خاک کشورمان را چه می دانید؟

آنها این هواپیما را فرستاده بودند که هم کار جاسوسی کند و از نظر تکنیکی در این راستا عمل کند اما ما این اقدامات را به عنوان یک کار جدید فنی خنثی کردیم.

-به نظر شما دستگاه دیپلماسی کشورمان برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه چه اقداماتی باید انجام دهد؟

ما این اقدام امریکا در فرستادن هواپیمای جاسوسی را نوعی تجاوز نرم افزاری از سوی آمریکا می دانیم چرا که در این فرایند علاوه بر جاسوسی، نوعی براندازی هم مشاهده می شود بنابراین این را هم تهدید بالقوه می دانیم و هم تهدید بالفعل. لذا باید به دنبال ساز و کارهای حقوقی آن باشیم و از طریق نهادهای بین المللی این موضوع را دنبال کنیم؛ اگرچه امیدی به این نهادها نیست چرا که آنها با دلارهای آمریکایی اداره می شوند اما به هر حال این موضوع باید پیگیری شود و ما باید این موضوع را از طریق مراجع حقوقی دنبال کنیم.

اینکه نیرو های مسلح کشورمان این هواپیما را توانسته اند به زمین بنشانند سخت تر از مراحل بعدی است و این مراحل برای ما بسیار ساده تر خواهد بود

-فکر می کنید افکار عمومی این موضوع را چگونه تحلیل خواهد کرد؟

افکار عمومی امروز فهمیده که آمریکا به همه کشورها تجاوز می کند و آنها را غارت و چپاول می کند  در کشور خودش هم انسان ها را له می کند و قیافه الکی حقوق بشر به خود می گیرد.

آمریکا چون تحقیر شده و مات مانده و نمی داند چه کار بکند. این شکار ایران در واقع تضعیف روحیه ای برای پادو ها و پیاده نظام های آمریکا به حساب می آید.

حسن کامران

-آیا نیروهای مسلح ایران قادر خواهند بود اقدام به استخراج اطلاعاتی که احیانا این هواپیما جمع آوری کرده، کنند؟

اینکه نیرو های مسلح کشورمان این هواپیما را توانسته اند به زمین بنشانند سخت تر از مراحل بعدی است و این مراحل برای ما بسیار ساده تر خواهد بود. زمانی چینی ها می خواستند کیک زرد را در اصفهان تولید کنند اما ول کردند و رفتند و ما خودمان آن را تولید کردیم. بنابراین مراحل بعدب در استخراج اطلاعات این هواپیما هم برای ما آسان تر خواهد بود و می توانیم از آن بهره برداری حداکثری را داشته باشیم.

-توانمندی جوانان ایرانی و بخصوص نیروهای مسلح را در شکار این هواپیما چقدر موثر می دانید؟

باید تبریک گفت به افرادی که تولیدات علمی دارند و کم هم نیستند و در عرصه های مختلف ابتکاراتی دارند.

آمریکایی ها و دشمنان اسلام در آینده باید منتظر اقدامات دیگر ما هم باشند. جوانان ایران در تولید تکنولوژی سابقه طولانی دارند. زمانی که غرب با علم فاصله داشت، تولیدات علمی مشرق زمین بسیار قابل توجه بود.

با توجه به پیچیدگی تکنولوژی برای جوانان ایرانی هم آسان است که همراه با تاکتیک، تولید تکنیک کنند. در بحث های نظامی هم وقتی سخن از روحیه بسیجی است، معنایش این نیست که علم و دانش همراه آن نیست بلکه این روحیه همراه با علم و تولیدات علمی است.

در دنیای غرب و رژیم صهیونیستی و آمریکا با مسائل علمی هم سیاسی برخورد می کنند. کما اینکه در مساله هسته ای ایران این اتفاق افتاده و با وجود اینکه ما برای تولید برق خواهان دستیابی به این فناوری هستیم اما اینها همیشه سیاسی کار هستند و حتی در اقدامات اخیرشان دنباله رو تفکر آمریکا هستند چرا که جیره خود آمریکا به شمار می آیند لذا سیاسی کار می شوند و سیاسی برخورد می کنند.

و لذا نگاه آنها هیچ وقت یک نگاه حقوقی نیست که اگر اینگونه بود خیلی از مسائل حل و فصل می شد.

در این فضای آلوده وقتی جوانان ایرانی تکنیک جدیدی ارائه بدهند، آنها با همان ذهنیت آلوده شان آن را تفسیر و تحلیل می کنند ولی چاره ای نیست و آنها باید این را بپذیرند.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان