تبیان، دستیار زندگی
ورزش منظم به شما کمک می کند تا زندگی سالمی داشته باشید و از بیشتر بیماری های خطرناک در امان بمانید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین زمان ورزش در زمستان


ورزش منظم به شما کمک می کند تا زندگی سالمی داشته باشید و از بیشتر بیماری های خطرناک در امان بمانید.


ورزش کردن در هوای سرد

ورزش در طب سنتی ایران اهمیت فراوانی دارد، به طوری که حکیم بوعلی سینا در کتاب قانون در بحث تدابیر مشترک، مهم ترین تدبیر را در درجه نخست، ورزش کردن و سپس غذا و تدبیر خواب می داند و از این رو سخن خود را با تدبیر ورزش آغاز می کند.

حیات بدون غذا محال است و غذایی که تمامی آن جذب عضو شود معمولا وجود ندارد، بلکه در هر مرحله از مراحل هضم بخشی از آن به صورت ماده زاید درمی آید و طبیعت می کوشد آن را از طریق مدفوع، ادرار و عرق از بدن دفع کند.

همیشه تعداد کمی از این فضولات دفع نمی شود و در بدن باقی می ماند که به مرور زمان در بدن تجمع پیدا کرده سبب بیماری می شود و بدین جهت چاره ای جز این نیست که آن ها را از بدن بیرون برانیم، بنابراین بهترین راه برای دفع این مواد زاید، ورزش و تحرک بدنی است.

ورزش حرکتی است تابع اراده. هرگاه که فرد حرکت می کند، اندام ها از حرکت گرم می شوند و حرارت غریزی ایجاد می شود و مفاصل، رباط ها و عضلات محکم می شوند.

بهترین زمان ورزش از نگاه حکمای طب سنتی در فصل بهار نزدیک ظهر و در تابستان اول روز و در زمستان آخر روز است

ورزش، حرارت ملایم در بدن پدید می آورد و به دفع مواد زائد کمک می کند.

اندام بدن در اثر ورزش برای پذیرش غذا آمادگی بیشتری می یابند، زیرا مواد زاید آن ها دفع شده و جای غذا خالی مانده است.

با توجه به اثر ورزش در دفع مواد زائد می توان گفت که ورزش تأثیری مستقیم در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی- عروقی، سرطان، افسردگی و دیابت خواهد داشت.

با ورزش کردن از این 5 بیماری مهم در امان می مانید

بیماری قلبی

ورزش مداوم و مرتب عضلات قلب را تقویت می کند، کلسترول مضر خون را کاهش داده و کلسترول مفید خون را افزایش می دهد. همچنین ورزش مرتب میزان فشار خون را کاهش می دهد. در نتیجه ی همه ی این اتفاقات خطر بیماری های قلبی و مغزی کاهش می یابد.

دیابت نوع دو

مطالعات متعددی ثابت کرده اند که ورزش مرتب خطر بروز دیابت را کاهش می دهد. ورزش کردن موجب کنترل قند و فشار خون شده و منجر به کاهش وزن می شود. کاهش وزن موجب می شود که توانایی بدن برای جذب و تاثیر هورمون انسولین افزایش یابد، در واقع حساسیت سلول ها به تاثیر انسولین افزایش می یابد، در نتیجه از افزایش قندخون جلوگیری شود.

پوکی استخوان

ورزش کردن همراه با تمرینات استقامتی، استخوان ها را قوی می کند و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، دویدن و تمرینات استقامتی با وزنه ها موجب تقویت استخوان ها و افزایش تراکم بافت استخوان ها می شوند. همراه با ورزش کردن، برای پیشگیری از پوکی استخوان دریافت میزان کافی ویتامین D و کلسیم نیز اهمیت دارد.

اگر ورزش در درازمدت انجام شود و به صورت مداوم باشد، این امر در کاهش سطح هورمون کورتیزول یا استرس تاثیر چشمگیری دارد

سرطان

بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا حداقل 30 دقیقه ورزش در روز می تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد. یک سوم از مرگ های وابسته به سرطان به نحوی با فعالیت بدنی کم و رژیم غذایی نادرست مرتبط هستند. بنابراین ورزش کردن در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارد.

آپنه ی خواب

آپنه ی خواب شرایطی است که در آن راه تنفسی فرد حین خواب مسدود می شود. این حالت به تدریج منجر به افزایش فشارخون و بیماری های قلبی می شود. چاقی یک عامل خطر عمده برای آپنه ی خواب است. ورزش کردن موجب کاهش وزن می شود و از این طریق به پیشگیری از آپنه ی خواب کمک می کند.

ورزش مداوم، استرس را کاهش می دهد

ورزش مداوم منجر به کاهش هورمون کورتیزول در بدن می شود. هورمون کورتیزول از غدد فوق کلیوی در بدن ترشح می شود و ترشح آن نیز در پاسخ به هر نوع استرس داخلی و خارجی است.

اگر ورزش به صورت لحظه ای و بدون برنامه انجام شود نه تنها هورمون کورتیزول را کاهش نمی دهد، بلکه در افزایش سطح آن نیز تاثیر دارد.

اگر ورزش در درازمدت انجام شود و به صورت مداوم باشد، این امر در کاهش سطح هورمون کورتیزول یا استرس تاثیر چشمگیری دارد و باعث می شود نشانه های استرس در فرد کاهش یابد.

هر گونه شرایطی که در کاهش ترشح هورمون کورتیزول نقش داشته باشد مطلوب است، زیرا نشانه های استرس را در فرد کم می کند و فعالیت بدنی در این خصوص نقش چشمگیری دارد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا - دکتر هادی گلزاری و دکتر حیدرپور

پزشکان ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.