تبیان، دستیار زندگی

16 مشکل شایع در دهان (2)

جویدن یخ یا آبنبات سفت، شکستن پوست سخت آجیل با دندان، دندان قروچه و حتی قرارگرفتن دندان در معرض گرما یا سرما می تواند دندان.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سندرم مفصل فکی گیجگاهی

8 مشکل شایع دهانی در مقاله قبلی گفته شد. حال به بررسی 8 مشکل باقیمانده می پردازیم.

9- سندرم مفصل فکی گیجگاهی

این مشکل می تواند باعث ایجاد درد شدید در ناحیه فک، صورت، گوش و یا گردن گردد.

دندان قروچه و یا وارد آمدن ضربه می تواند سندرم مفصل فکی گیجگاهی را بوجود آورد. سردرد، سرگیجه و گاهی بلع سخت غذا از علائم آن می باشد.

درمان شامل: استراحت کردن، استفاده از وسیله محافظ دهان، دارودرمانی و جراحی می باشد.

 دندان لب پر

 

10- دندان لب پر

جویدن یخ یا آبنبات سفت، شکستن پوست سخت آجیل با دندان، دندان قروچه و حتی قرارگرفتن دندان در معرض گرما یا سرما می تواند دندان را لب پر کند.

اگر ترک ها و شکستگی های دندان زیاد باشد، موجب درد و خرابی دائمی دندان ها می شود. برای رفع این مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

به جا ماندن اثر آمالگام

11- به جا ماندن اثر آمالگام

آیا شما تا به حال بعد از کار دندان پزشکی، لکه های آبی-خاکستری در بخش نرم دهانتان (روی لثه یا داخل گونه) دیده اید؟

این لکه ها به نام خالکوبی آمالگام خوانده می شود. آمالگام ماده ای است که برای پرکردن دندان استفاده می شود. نقره موجود در ماده آمالگام، وارد بافت نرم دهانی می شود و به نظر می رسد که یک خالکوبی در دهان ایجاد شده است.

این خالکوبی خطری ندارد، اما اگر لکه آبی- خاکستری زیاد شود و تغییر رنگ دهد، دیگر خالکوبی آمالگام نیست و بهتر است نزد دندانپزشک بروید.

 

بیماری لثه - التهاب لثه



12- بیماری لثه

اگر لثه قرمز و متورم باشد و خونریزی کند، نشان دهنده التهاب لثه است که باعث شل شدن دندان ها و افتادن آنها می شود.

التهاب لثه می تواند در اثر بیماری، مصرف دارو، پلاک دندانی و مشکلات دیگر ایجاد شود. استفاده مرتب از نخ دندان و مسواک زدن و همینطور مراجعه منظم به دندانپزشک، باعث جلوگیری از این بیماری لثه ای می شود. التهاب لثه شدید، نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

 

بیماری پریودنتال

 

13- بیماری پریودنتال

در این بیماری همانند التهاب لثه، وجود باکتری در پلاک دندان، باعث کاهش خط لثه می شود. عفونت می تواند باعث کاهش توده استخوانی شود. بهداشت مناسب دهان می تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند. سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و استرس می تواند این بیماری را بدتر کند. برای درمان این بیماری نزد دندان پزشک بروید.

سوختگی آسپیرین



14- سوختگی آسپیرین

برخی افراد موقع دندان‌درد، قرص آسپیرین را روی آن قرار می دهند که این کار غلط است، زیرا اسید موجود در آسپیرین، بافت نرم لثه یا گونه را می سوزاند و زخمی کند. پس برای آرام کردن درد دندان، بهتر است آسپیرین را ببلعید. سوختگی های ساده بعد از دو هفته بهبود می یابند.

 

پوسیدگی دندان -  افتادن دندان -  تغییر رنگ دندان



15- پوسیدگی، افتادن و تغییر رنگ دندان

استفاده روزانه از نخ دندان و مسواک زدن کمک زیادی به جلوگیری از پوسیدن، افتادن و تغییر رنگ دندان ها می کند. موقع بروز پوسیدگی، افتادن و تغییر رنگ دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا قبل از بروز دندان درد، مشکل را درمان کند.

موقع بروز دندان درد، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید ، زیرا عفونت دندان می تواند به صورت، جمجمه و حتی گردش خون وارد شود.

اگر بیشتر از یک تا دو روز دندان درد دارید، اگر تب، گوش درد و یا درد در هنگام باز کردن دهان دارید، سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید.

بوی بد دهان

16- بوی بد دهان

مسواک نزدن باعث می شود که تکه های غذا در بین دندان ها گیر کند و باعث رشد باکتری و ایجاد بوی بد دهان شود.

بوی بد یا مزه بد دائمی دهان ممکن است به علت تنفس از راه دهان (گرفتگی بینی)، خشکی دهان، عفونت گلو، بیماری لثه و دندان، ناراحتی معده و یا دیابت باشد.

شما می توانید با استفاده از مسواک زدن دندان و زبان (زبان را خیلی آرام مسواک بزنید)، نوشیدن مرتب آب و دوری از مصرف غذاهای بودار، با بوی بد دهان خود مبارزه کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.