تبیان، دستیار زندگی
یک زن در سنین مختلف و در شرایط سنی متفاوت ، نقش ها و اولویت هایش فرق ی کند اما یکی از نقش های او بر دیگر جنبه های زندگی اش ، اولویت دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین اولویت یک زن


تمرکز شما بیشتر بر روی وقت خواب فرزندتان، وزن گیری وی، زمان مناسب واکسن زدن و .... خواهد بود و احتمالا تا مدتها به یاد نخواهید آورد که آخرین بار چه زمانی  با همسر یا دوست تان به گردش رفته اید. به تدریج که کودک شما بزرگ می شودجدول زمانبندی تان مملو از ساعات... .

زن

وقتی که فرزندتان متولد می شود به طور اتوماتیک باید زندگی تان را تغییر دهید. دیگر وقت تان متعلق به خودتان نیست و شما اولویت اولی(گزینه مهمتر) جز فرزندتان نخواهید داشت. تمرکز شما بیشتر بر روی وقت خواب فرزندتان، وزن گیری وی، زمان مناسب واکسن زدن و .... خواهد بود و احتمالا تا مدتها به یاد نخواهید آورد که آخرین بار چه زمانی  با همسر یا دوست تان به گردش رفته اید. به تدریج که کودک شما بزرگ می شودجدول زمانبندی تان مملو از ساعات بازی فوتبال، ساعت شنا، تکالیف مدرسه و شرکت در فعالیتهای اجتماعی کودکتان خواهد شد و از طرف دیگر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خودتان به طور چشم گیری کاهش یافته و حتی ممکن است به دلیل تمرکز بر کودک و توجه به تامین شادی و سلامتی وی، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تان به کلی از بین برود.

داشتن بینش فرهنگی ، اجتماعی شما پس از تولد نوزادتان هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روانی شما بسیار حایز اهمیت است و باعث می شود وظیفه مادر بودن خود را بهتر ایفا کنید. با یک تصمیم گیری کوچک قادر خواهید بود دوباره خود را برای یک روز جدید با مشغولیات جدید آماده کنید.

برای رسیدن به این مقصود لازم است که:

یک جدول طراحی کنید:  هر چند این کار برای بسیاری از افراد که کارهای خود را بدون برنامه ریزی انجام می دهند بیهوده به نظر می رسد اما در  داشتن فعالیت فرهنگی ، اجتماعی شما نقش بسزایی خواهد داشت. در هر ماه یک روز را انتخاب کنید که در آن روز همراه دوستان یا اقوام به مهمانی و تفریح بروید. از همسرتان بخواهید این روز را به خاطر سپرده و در آن روز مراقبت از کودک را بر عهده گیرد. همین کار را همسرتان نیز انجام دهد و این بار او بتواند از دوستان و اقوامش دیدن کند.

تلاش کنید با دوستان و اقوامی که نوزاد یا کودک دارد زمان بیشتری را سپری کنید و کودکتان را همراه خود نزد آنها ببرید. برای مطالعه و  کسب اطلاعات و دانش جدید ، یک گردش دسته جمعی که والدین بتوانند از مصاحبت یکدیگر لذت ببرند و بچه ها هم مشغول بازی های خودشان بشوند برنامه ریزی کنید. برای دیدن یک فیلم کودکانه به سینما بروید و یا برای خوردن یک میان وعده به رستوران بروید و ..گذراندن وقت با دیگر والدین حتی در صورت حضور بچه ها سبب می شود شما مجددا به دنیای اطرافتان باز گردید و زندگی اجتماعی خود را از سر بگیرید.

در مناسبتها و سالگرذهای زندگی تان مانند سالگرد ازدواج و یا تولد همسرتان با یکدیگر به بیرون بروید.

گذراندن چندین ساعت با یکدیگر و یا همراه دیگر افراد فامیل بدون حضور کودکان سبب افزایش عشق و علاقه شما به یکدیگر و تقویت و استحکام ارتباط تان خواهد شد

مراقبت و پرستاری از بچه ها را با مادران دیگر زمان بندی کنید: حتی اگر دوستان نزدیک تان هنوز بچه دار نشده اند می توانیداز مادران و والدینی که در همسایگی شما هستند استفاده کنید و به  جای اینکه به دنبال یک شخص قابل اعتماد برای پرستاری از بچه ها باشید توجه تان را به خودتان معطوف کنید و سعی کنید به نوبت از فرزندان یکدیگر مراقبت نمایید. در این صورت می توانید به همراه همسرتان اوقاتی خصوصی را طی کرده ضمن اینکه فرزندانتان نیز از بودن در کنار یکدیگر لذت خواهند برد.

از افرادی که پیشنهاد نگهداری از کودکان را می دهند استفاده کنید: بسیاری از اقوام و دوستان نزدیک و البته قابل اعتماد برای نگه داشتن کودک شما به شما پیشنهاد می دهند زیرا دوست دارند مدتی از وقت شان را صرف بازی کردن با بچه ها کنند . شما می توانید از این پیشنهادات به طور موقتی استفاده کرده و از فرصت پیش آمده برای افزایش فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی خود بهره گیری کنید.

ما واقعا نیاز داریم كه خود را مجبور كنیم كه به دیدار دیگران رفته با آنها صحبت كرده وفعالیتهای متعدد را مورد توجه قرار دهیم

در فعالیت‌های موسسات و باشگاههای فرهنگی هنری شركت كنید:  شركت در فعالیتهای موسسات و حوزه های هنری و فرهنگی، و حتی باشگاه های ورزشی چندین فایده را می‌تواند به دنبال داشته باشد.شركت در فعالیت‌های لذت بخش ذهن ما را از احساس انزوا دور می‌گرداند . این فعالیتها از طریق فوق می‌تواند بطور مستقیم خلق ما را تغییر دهند. این اعمال همچنین فرصتی را فراهم می‌كنند تا افراد دارای علائق مشابه را ببینیم و مهارتهای ملاقات با دیگران رادر خود افزایش دهیم.

شیر مادر

شرکت در این فعالیتها، همچنین ساختاری را به زندگی ما داده و احساس می‌كنیم كه چیزی برای آینده وجود دارد. فعالیت‌ها همچنین به ما یاد آوری می‌كند كه چگونه به هنگام انجام مشابه همین كارها در گذشته احساس بهتری پیدا می‌كردیم. در بعضی موارد این اثرات خیلی سریع ودر مواردی دیگر به كندی بدست می‌آیند. ما واقعا نیاز داریم كه خود را مجبور كنیم كه به دیدار دیگران رفته با آنها صحبت كرده وفعالیتهای متعدد را مورد توجه قرار دهیم، قبل از اینكه در رابطه با آنچه كه می‌خواهیم انجام دهیم احساس راحتی داشته باشیم و سپس به مشاهده و پیشرفت بپردازیم.

شاید چیزی كه باید از آن خودداری كرد این باشد كه بكوشیم به باشگاه یا یك سازمان یا حتی یك رابطه جدید به این خاطر ملحق شویم كه فكر می‌كنیم آن ما را بهتر كرده و یا به شخصی جذاب تبدیل خواهد كرد. راهبرد بهتر این است كه در فعالیت‌ها به این خاطر درگیر شویم كه آنها قبلا در ما ایجاد لذت می كرده اند ویا اینكه فكر میكنیم برایمان خوب خواهند بود. این باعث می‌شود كه از انجام فعالیت‌ها با مردم وبودن با مردمی كه از این امورات لذت می‌برند، لذت ببریم. همچنین ممكن است دریابیم كه بعضی از مردم همان طوری هستند كه ما هستیم. یك امتیاز اضافی نیز این است كه در می‌یابیم قادریم بعضی از فعالیت‌ها و علائق را انتخاب و به تنهایی انجام دهیم بدون اینكه احساس تنهایی بكنیم .

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

اشتغال برای زنان، آری یا نه؟

زنان در جستجوی قدرت یا عشق؟

بالاخره با مردها برابر شدیم!؟

اگر می خواهی کیمیاگر باشی...

پرورش همسر و تربیت فرزند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.