تبیان، دستیار زندگی
08; گفتگوي اختصاصي بخش ورزشي سايت تبيان &#157...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه و گفتگوي اختصاصي بخش ورزشي سايت تبيان با بيوک جديکار اولين لژيونر فوتبال ايران و ملقب به چپ طلايي فوتبال ايران

(قسمت اول)

مقدمه:

اين چند خط را تقديم مي کنم به پير فوتبال ايران که بوي نسل اوليه فوتبال اين مرز و بوم را مي توان از او کشيد. تجربه و عشق و بي ريايي در وجود او و امثال نسل او نمايان است.اگر مي خواهيد بيشتر او را بشناسيد به کهنه کاران و عاشقان موسپيد فوتبال  و يا باقيماندگان نسل او مراجعه کنيد تا کلمات تحسيني و تعريفي و القاب و نسبتهاي جالبي را از آنها در خصوص شيرمرد ديروز و پيرمرد امروز فوتبال ايران بشنويد. حال اگر اغراق نباشد من نيز اندکي از شنيده هاي خود را مي گويم، او چپ طلايي فوتبال ايران بود، او مهلک ترين ضربات پاي چپ را وارد مي کرد، ضربات پاي چپ او را خريده بودند تا با چپ شوت نزند و ضربات او به هر که مي خورد خطر مرگ داشت.

اين عبارات بخشي از القاب و امثالي بود که مردم آنروز و آن روزگار به مرد منتخب ما داده بودند او مدتي است که سالي يکبار به ايران بر مي گردد تقريباً حدود 4 سال است که بيشتر اوقات سال را نزد فرزندانش در اروپا و آمريکا مي گذراند، و سالي يکبار براي ديدن اقوام و تجديد خاطرات به وطن باز مي گردد.

آقاي بيوک جديکار هر چند طراوت و شادابي سالهاي گذشته را نداشته و ندارد اما هرگز دوست ندارد لقب پير به او بدهند و او را خارج از رده حساب کنند در چهره وي موي سفيد نشاني از تجربه درسالهاي دراز و در  و چشمان آسماني اش اميد و عشق و به قول خودش علاقه به آبي( استقلال) را نشان مي دهد موج مي زند.

به قول شاعر :

 فلکم موي سفيد را به رايگان نداد            من اين رشته را به نقد جواني خريده ام

تبيان: لطفاً بفرمائيد متولد کجا و چه سالي هستيد؟

-  من در تبريز و در سال 1308 بدنيا آمده ام.

تبيان: يعني چند سال داريد؟

- شناسنامه مي گويد 73 سال ولي دلم مي گويد 37 سال.

تبيان: فوتبال را از کجا و از کي آغاز کرديد؟

- حدود 9 يا 10 ساله بودم که گذرم به زمين شماره 3 شهباز افتاد و با ديدن آن مسابقه عاشق فوتبال شدم.

تبيان: اولين تيم و اولين پستي که در آن فوتبال بازي کرديد چه بود؟

- باشگاه تهران جوان. اول دروازه بان بودم آن هم در حدود 2 سال، تا اينکه زنده ياد علي دانايي فرد با تاسيس تيم تور به سراغ من آمد و به خاطر شوتهاي سهمگين پاي چپم مرا ملزم به بازي در خط حمله کرد.

تبيان: چگونه وچند سالگي به تيم ملي راه پيدا کرديد؟

- با درخشش در همان مسابقات و شکست تيم شاهين به تيم منتخب تهران دعوت شدم که همان تيم ملي بود. حدوداً 17 يا 18 ساله بودم که عضو تيم ملي شدم .

تبيان: اولين مربي خود را نام ببريد؟

- مرحوم آقاي علي دانايي فرد پدر ايرج دانايي فرد.

تبيان: پست اصلي و تخصصي شما کجا بود؟

- مهاجم گوش چپ با شماره 11.

تبيان: از خاطرات و شرايط اولين بازي هاي خود در تيم ملي بگوئيد؟

- در اولين بازي ملي در مقابل افغانستان بازي کردم و در دومين بازي ملي ام که مقابل ترکيه بود يک اتفاق جالب صورت گرفت که بعنوان خاطره برايتان تعريف مي کنم . در آن بازي ايران سه بر يک از حريف خود پيش بود که يکباره داود نصيري داور مسابقه من را از بازي اخراج کرد و ترکها هم يکي از گلهاي خورده را جبران کردند تا اينکه تماشاچيان بيش از اندازه اعتراض کردند و داور در يک اقدام نادر و خنده دار مرا صدا کرد و از من خواست تا به زمين بازي برگردم. و بعد هم ترکها اعتراض کردند.

تبيان: نام باشگاههايي که تا کنون در آنها بازي کرده ايد؟

- تور، تهران جوان، تاج سابق و ويکتوريا کلوپ برلين در آلمان.

تبيان: در چه رده هاي تيم ملي و چند سال و چند گل به ثمر رسانده ايد

؟- در آن موقع مستقيم به تيم بزرگسالان رفتم. و حدود 15 سال سابقه ملي و باشگاهي داشتم و 143 گل ملي و باشگاهي در طول 15 سال عمر مفيد فوتبالم به ثمر رساندم که حدود 130 گل آن با پاي چپ و شوت بود.

تبيان: بازيکنان مورد علاقه شما در زمان خودتان چه کساني بودند؟

- بازيکنان آنروزها واقعاً چيز ديگري بودند اما من  بياتي، عارف قلي زاده ، پرويز ابوطالب ، محمد رنجبر و منصور اميرآصفي را بيشتر مي پسنديدم.

تبيان: اولين پولي که از فوتبال گرفتيد چقدر بود؟

- از باشگاه تاج در سال اول پولي نگرفتم و حتي در کارخانه چيت سازي کار مي کردم تا هم خرج زندگي را بدهم و هم بتوانم به فوتبال بپردازم اما بعدها مسئولان تيم تاج آن موقع مقداري پول و مزايايي را در نظر گرفتند و بعد هم توسط تاج به تيم آلماني رفتم که آن زمان 1500 مارک بطور ماهيانه حقوق مي گرفتم.

تبيان: نظرتان در مورد قراردادها و پول هايي که بازيکنان امروز فوتبال مي گيرند و تفاوت آنها با نسل شما چيست؟

- عرض کردم من کار مي کردم تا کفش و لباس فوتبال تهيه کنم يا خرج خانواده بدهم. بعدها با حمايت باشگاه و درخشش در تيم ملي توانستم با کمک برادر بزرگم مرحوم اکبر آقا اولين فروشگاه لوازم ورزشي ايران را بنام برادران جديکار تاسيس کنيم، که آن موقع هم با تربيت بدني استان تهران هماهنگي و همکاري مي کرديم و به آنها و براي پيشرفت فوتبال لباس و کفش رايگان مي دادم. امروزه بازيکنان قدر پيراهن ملي و باشگاهي را آنطور که بايد بدانند نمي دانند و تعصب قديمي ها را ندارند ولي چند برابر ما قرارداد مي بندند و پول مي گيرند البته اين طبيعي است  و من خوشحالم که فوتبال حرفه اي شده يا بهتر بگويم دارد حرفه اي مي شود و جوانان پولدار مي شوند و باز هم معتقدم اين پولها براي ورزشکار حرفه اي و با فرهنگ ايراني ناچيز است.

تبيان: فرق فوتبال امروز و کنوني را با فوتبال دوره خود بگوئيد؟

- فکر مي کنم قدرت بدني در زمان ما در نزد بازيکنان بيشتر بود چون سالمتر و داراي تغذيه اي بهتر و طبيعي تر بوديم. البته تعصب و عشق حرف اول را مي زد اما بايد اعتراف کرد که بعد از نسل ما هم نيز فوتبال پيشرفت کرد و کمي تکنيکي تر شد.

تبيان: افتخارات ورزشي خود را بگوئيد؟

- بازي در تيم کشورم آنهم در تيم ملي روزگاران قديم که همه بازيکنان آماده و از سطح بالايي برخوردار بودند. حضور در تيم ارتش ايران، بازي در تيم باشگاهي ويکتوريا برلين، گلزني به لئوياشين دروازه بان نامي آنروز دنيا و از همه مهمتر با غيرت و با عشق بازي کردن براي سربلندي باشگاه و کشورم و رضايت  فوتبالدوستان .

تبيان: لطفاً در مورد گلزني به لئوياشين توضيح بيشتري بدهيد؟

- فکر مي کنم با تيم زسکا مسکو بود که در تهران ياشين گلر افسانه اي جهان کري خوانده بود و گفته بود کسي نمي تواند در ايران به من گل بزند. و همين انگيزه و لطف خدا باعث شد که من آنچنان گلي از گوش چپ و با پاي چپ به او زدم که مات و مبهوت ماند و بعد از بازي نيز به من ابراز محبت و تحسين کرد. البته يادم هست که بعدها يکبار ديگر اکبر افتخاري چپ پاي ديگر تيم ملي به ياشين گل زد.

تبيان: بازيکنان مورد علاقه تان در حال حاضر کدام نفرات هستند؟

- علي دايي، علي کريمي،مهدي مهدوي کيا،جواد زرينچه،احمد رضا عابد زاده،خداداد عزيزي و کريم باقري.

تبيان: ازبازيکنان چپ پاي جديد تيم ملي در چند سال اخير کار کداميک را مي پسنديد؟

- اگر ناراحت نشوند کار هيچکدام را. چون هر کدام در کاري داراي ضعف هستند و کامل نيستند مثلاً يکي خوب سانتر مي کند ولي شوتزن نيست ديگري خوب شوت مي زند ولي سانتر خوب نمي کند يا نمي توانند در حال حرکت خوب سانتر کنند فقط چند بار رضا شاهرودي را ديدم که در حال حرکت خوب سانتر مي کند. در کل چپ پاي عالي و کاملي به نظر من نداشته ايم ولي با جواناني که مي بينم اميدوارم روزي صاحب چپ پاي کلاسيک و کامل شويم.

تبيان: کار کدام تيم داخلي و خارجي را مي پسنديد ؟

- برزيل- انگيس- آلمان و در ايران نيز هم استقلال و پرسپوليس هستند که به چشم مي آيند اما اميدوارم روزي شاهد رشد ساير تيم هاي شهرستاني باشيم .

تبيان: مي دانيد که فعلاً صدر نشين هاي ليگ برتر شهرستاني ها هستند نظرتان در مورد مربيان ليگي چيست و چقدر از آنها شناخت داريد؟

- بله شنيده ام اميدوارم تا پايان ادامه يابد . اينطوري فوتبال ايران از دو قطبي بودن درمي آيد اما متاسفانه چون کمتر در ايران هستم و تازه آمده ام شناخت چنداني از وضعيت مربيان حاضر در ليگ ندارم.


     ادامه دارد ...