تبیان، دستیار زندگی
گیم سازان ایرانی می خواهند به تلافی بازی بتلفید 3، یک بازی رایانه‌ای با عنوان حمله به تل آویو بسازند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی ایرانی در جواب «بتلفید 3»


گیم سازان ایرانی می خواهند به تلافی بازی بتلفید 3، یک بازی رایانه‌ای با عنوان 'حمله به تل آویو' بسازند.

در نسخه جدید بازی «بتلفیلد» با عنوان «بتلفید 3» (Battlefield 3)، ایران به عنوان تهدید برای جامعه جهانی و آغازکننده جنگ در اروپا معرفی شده است.

در بخشی از متن بیانیه اینترنتی اعتراض به این بازی آمده است: «ما جوانان ایرانی، معتقدیم اگر تاریخ به بازار آمدن بازی «بتلفید 3» تعمدا در زمان فشار ایالات متحده آمریکا بر جامعه جهانی برای هراس از کشور صلح‌طلب و در حال پیشرفت ایران تنظیم نشده باشد، قطعا فضای ترس عمومی از ایرانیان در میان مردم جهان را تقویت کرده است.»

حمله به تل آویو

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «در این بازی گیمرهای سراسر جهان نه تنها شاهد انفجار بمب هسته‌ای در پایتخت فرانسه توسط عوامل ایرانی هستند، بلکه پس از آن نیروهای آمریکایی به کشور ما حمله کرده و عملیات نظامی ویژه انجام می‌دهند.»

نویسندگان بیانیه در ادامه نوشته‌اند: «برای ما قابل درک است که داستان یک بازی ویدئویی، تخیلی است و قرار نیست لزوما با واقعیت‌های بیرونی تطبیق داشته باشد، اما در این مورد خاص اتفاق ناگواری در حال رخ دادن است که دلیل اصلی اعتراض ما است: ما فکر می کنیم در شرایط فعلی جهانی، تمرکز بر کشور ایران به عنوان سرزمینی متخاصم و تروریست به هیچ عنوان در راستای جلب اعتماد جهانی و نزدیکی انسان‌ها در مناطق مختلف دنیا به یکدیگر نیست.»

در ادامه آمده است: «این بازی گرچه در دنیایی خیالی رخ می‌دهد، اما تاثیری واقعی بر ذهن میلیون‌ها گیمر از کشورهای مختلف می‌گذارند که شناختی از منطقه خاورمیانه و سرزمین ایران ندارند. بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آن‌ها تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ایرانی‌ها می سازد. آن هم در شرایطی که ایالات متحده آمریکا با تبلیغات نادرست سیاسی علیه کشور ما، تلاش می‌کند فضای رسانه‌ای جهان را تحت تاثیر قرار دهد.»

نویسندگان این بیانیه، خواسته‌های خود را به این شرح اعلام داشته‌اند: «ما جوانان ایرانی که مانند بسیاری از هم سالانمان در دیگر نقاط دنیا، همراه با تکنولوژی های روز پیش آمده‌ایم و بر آن ها مسلط هستیم، نسبت به ارائه این تصویر نادرست و دور از حقیقت اعتراض داریم و از شرکت EA (الکترونیک‌ آرتز)می‌خواهیم ضمن عذرخواهی از این اقدام، در بیانیه ای رسمی برای گیمرهای دیگر نقاط دنیا توضیح دهد داستان این بازی و وقایع آن هیچ نسبتی با واقعیت کشور صلح‌طلب باسابقه و پیشرو ایران ندارد.»

حمله به تل آویو

بهروز مینایی رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ایی کشورمان در حاشیه چهارمین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای دبی در پاسخ به خبرنگار فارس درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران به بازی اهانت آمیز بتلفیلد 3 که در آن حمله به کشورمان و عملیات سربازان امریکایی در خیابان‌های تهران تصویر شده است، گفت: ما نامه‌های اعتراض آمیزی به شرکت سازنده و بازی سازان این بازی رایانه‌ای ارسال کرده‌ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

بهروز مینایی افزود: اگر چه بتلفیلد 3 به لحاظ فنی و تصویری اشکالاتی دارد اما اینکه لوکیشن این بازی تهران باشد قابل قبول نیست.

رییس بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای کشورمان گفت: در اینجا هم اعتراض خود را به دست اندرکاران شرکت اپیک که حامیان نمایشگاه و حضوری فعال در چهارمین نمایشگاه دبی داشتند ابراز کردیم. وی ادامه داد: واکنش آمریکاییها این بود که این مساله صرفا یک بازی و داستان است و نباید زیاد سخت گرفت.

رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ایی با بیان اینکه استراتژی ما هم در این حوزه باید حمله در برابر حمله باشد گفت: از آنجایی که آمریکا خود را تحت ولایت اسرائیل قرارد داده است بنابراین بازی «حمله به تل آویو» ساخته خواهد شد، چون حتی بازی حمله به واشنگتن هم به اندازه حمله به تل آویو آنها را ناراحت نخواهد کرد.

در عین حال جمعی از بازی سازان کشورمان آمادگی خود را برای همکاری در ساخت بازی «حمله به تل آویو» اعلام کردند. چند بازی ساز جوان هم در گفت و گو با خبرنگار فارس از برنامه ریزی برای ساخت هر چه بهتر بازی در مقابل بازی «بتلفیلد 3» خبر دادند و گفتند ما کار مطالعاتی را از همین حالا (زمان مصاحبه) آغاز می کنیم.

فروش این بازی در ایران ممنوع شده است، با این حال برخی از نسخه‌های آن بصورت غیرقانونی داد و ستد می‌شود.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از : خبرآنلاین، فارس