تبیان، دستیار زندگی
زمانی که به اصطلاح «هنگ» می‌کنید و دیگر مغزتان نمی‌کشد یک عدد آدامس نعنایی در دهانتان بگذارید. جویدن آدامس نعنایی مغز را از خستگی نجات داده و سرحال می‌آورد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 کار برای رفع خستگی


زمانی که به اصطلاح «هنگ» می‌کنید و دیگر مغزتان نمی‌کشد یک عدد آدامس نعنایی در دهانتان بگذارید. جویدن آدامس نعنایی مغز را از خستگی نجات داده و سرحال می‌آورد.

خستگی

خستگی کلاً احساس خوشایندی نیست؛ به ویژه زمانی که در بین روز به وجود می‌آید و به اصطلاح ما را از کار و زندگی می‌اندازد.

اگر چه گاهی خستگی در بین روز شایع است اما مشکلی نیست که راه حلی نداشته باشد. در این مقاله ترفندهایی ارائه می‌دهیم تا خستگی را از خود دور کرده و روز شادابی داشته باشید. با ما همراه شوید.

1- استراحت با طعم چای

هر وقت احساس خستگی کردید برای چند دقیقه دست از کار بکشید و یک فنجان چای میل کنید. میزان کافئینِ کمِ موجود در چای و زمانی که برای نوشیدن آن صرف می‌کنید روش موثری برای مقابله با خستگی بین روز است.

یک تکه شکلات می‌تواند خوش اخلاقتان کند و انرژی‌تان را افزایش دهد.

برخلاف شکلات سفید، شکلات سیاه برای سلامتی مفید است زیرا سرشار از

آنتی اکسیدان‌ها است

زمانی که خستگی بر شما غلبه می‌کند برای خود یک فنجان چای آماده کنید و از دفتر کار خود فاصله بگیرید و با آرامش تمام چایتان را بنوشید. همین استراحت کوتاه شما را سرحال می‌آورد و انرژی لازم برای ادامه روز را در اختیارتان می‌گذارد.

2- دفتر کارتان را مرتب کنید

بعد از صرف ناهار دفتر کارتان را مرتب و صندوق نامه‌هایتان را خالی کنید. این قبیل کارها نیازی به دقت و تمرکز چندانی ندارد و در عوض به شما انرژی می‌دهد. چرا که شلوغ بودن میز یا اطاق کار انرژی را زایل می‌کند. وقتی می‌بینید خیلی زود اطرافتان مرتب می‌شود خستگی از تنتان در می‌رود و با این نظم و انضباط، انرژی‌تان چند برابر می‌شود.

میوه در محل کار

3- میان وعده را فراموش نکنید

منظورمان شکلات‌های سفید، هله‌هوله و شیرینی‌جات آنچنانی نیست. توصیه می‌کنیم غلات سرشار از فیبر میل کنید. غلات به همراه شیر کم چرب، کره‌ی بادام زمینی با نان سبوس‌دار، میوه یا آب میوه‌های طبیعی میل کنید. این میان وعده حاوی پروتئین، فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است که به آرامی سطح قند خونتان را بالا می‌برد و انرژی‌تان را تأمین می‌کند.

4- به عزیزانتان تلفن بزنید

به همسر، فرزند، والدین یا دوستتان زنگ بزنید و احوال پرسی کنید. تماس پنج دقیقه‌ای و کوتاه، حال و هوایتان را عوض می‌کند و به شما انرژی می‌دهد تا راحت‌تر کارتان را ادامه دهید.

5- 10 دقیقه پیاده روی کنید

در یک پژوهش آمریکایی شرکت کننده‌ها به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول یک ورقه شکلات سیاه داده شد و گروه دوم به مدت ده دقیقه پیاده‌روی کردند. محققان مشاهده کردند گروه اول بعد از مصرف شکلات احساس آرامش داشتند در حالی که گروه دوم بعد از 10 دقیقه پیاده روی به میزان دو ساعت انرژیِ اضافی دریافت کردند و همزمان استرس آن‌ها نیز کاهش یافت.

شکلات

6- بفرمایید شکلات سیاه

منظورمان این نیست که شکلات را کنار دستتان بگذارید و از صبح تا شب شکلات میل کنید.

یک تکه شکلات می‌تواند خوش اخلاقتان کند و انرژی‌تان را افزایش دهد. برخلاف شکلات سفید، شکلات سیاه برای سلامتی مفید است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است.

7- شانه‌هایتان را ورزش دهید

خستگی و خشک شدن شانه‌ها یکی از مسائلی است که برای همه‌ی ما پیش می‌آید. هر دو ساعت یک‌بار دست از کار بکشید و شانه‌هایتان را ورزش دهید.

هر وقت احساس خستگی کردید برای چند دقیقه دست از کار بکشید و یک فنجان چای میل کنید. میزان کافئینِ کمِ موجود در چای و زمانی که برای نوشیدن آن صرف می‌کنید روش موثری برای مقابله با خستگی بین روز است

در همان حالتی که نشسته‌اید و یا این که بلند شوید و اول شانه‌هایتان را به سمت جلو و سپس عقب بکشید. حرکات کششی همراه نفس عمیق، خستگی را از وجودتان دور می‌کند.

8- آدامس نعنایی را امتحان کنید

زمانی که به اصطلاح «هنگ» می‌کنید و دیگر مغزتان نمی‌کشد یک عدد آدامس نعنایی در دهانتان بگذارید. جویدن آدامس نعنایی مغز را از خستگی نجات داده و سرحال می‌آورد. از این گذشته جویدن این نوع آدامس‌ها باعث ترشح بزاق می‌شود. بزاق باکتری‌هایی که در دهان جاخوش کرده و باعث جرم و بیماری‌های لثه می‌شوند را از بین می‌برد. البته باید توجه داشته باشید آدامس‌های بدون قند را امتحان کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چرا بعد ناهار خواب‌آلود می‌شویم؟

5 ماده‌ی غذایی ضد خستگی

چند توصیه برای افزایش انرژی بدن

غذاهایی برای رفع خستگی

ارتباط بین تغذیه و خستگی

رفع کسالت و خستگی با غذاها

تغذیه در سندرم خستگی مزمن

بهترین غذاهای شادی آور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.