تبیان، دستیار زندگی
خیلی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن ما هستند که کمبود آن‌ها باعث تغییرات ظاهری و حتی ریزش موها می‌شود. بسیاری از مردم گمان می‌کنند اگر ماده تقویتی به موهایشان بزنند مفید است در حالی که ساقه مو بافت مرده‌ای است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو


خیلی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن ما هستند که کمبود آن‌ها باعث تغییرات ظاهری و حتی ریزش موها می‌شود. بسیاری از مردم گمان می‌کنند اگر ماده تقویتی به موهایشان بزنند مفید است در حالی که ساقه مو بافت مرده‌ای است.

ریزش مو

اکثر مردها و بسیاری از زنان با بالا رفتن سن دچار ریزش مو می‌شوند. کارشناسان کتابخانه ملی پزشکی آمریکا می‌گویند: علل ریزش مو می‌تواند به افزایش سن، عوامل وراثتی و یا تغییرات هورمونی مربوط باشد. البته ریزش ناگهانی موها اغلب ناشی از عوامل مختلفی شامل استرس جسمی یا احساسی است.

بر اساس گزارش سایت اینترنتی هلث دی نیوز، این کارشناسان فهرستی از فاکتورهایی را منتشر کرده‌اند که عوامل موثر در ریزش مو هستند. این عوامل عبارتند از:

ـ ابتلا به یک عفونت جدی یا تب شدید

ـ زایمان

- کم‌خونی فقر آهن

ـ تجربه یک جراحی مهم و یا ابتلا به بیماری‌های جدی یا ناگهانی که موجب از دست رفتن خون زیاد می‌شود.

ـ قرار گرفتن در معرض استرس شدید احساسی

ـ یک رژیم غذایی نامناسب به ویژه اگر حاوی پروتئین اندک باشد

ـ مصرف داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی یا برخی از داروهای قلب و قرص‌های ضد بارداری و یا مسکن‌های گروه NSAIDS

بنا بر این گزارش، برخی از مواد غذایی تأثیر مهم و بیشتری در سلامت موها دارند. برای مثال پروتئین، اساس و پایه نیاز بافت‌های بدن مانند مو، ناخن و پوست است و در مواد غذایی مثل مرغ و ماهی و گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات به وفور یافت می‌شود. این ماده حیاتی در مواد نشاسته‌ای مثل نان، برنج، ماکارونی و حتی سبزی‌ها نیز به میزان کمی موجود است.

شیر و لبنیات هم منابع غنی از کلسیم، منیزیم و پروتئین هستند. همچنین مصرف ویتامین‌های گروه B یکی از راه‌های درمان ریزش مو است. منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل جگر، موز، مغز آفتابگردان، ماهی، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشک و غلات سبوس‌دار هستند.

تخم‌مرغ منبع بسیار غنی از پروتئین است و به دلیل اینکه ماده بیوتین و ویتامین B12 هم دارد، یک ماده مغذی برای رشد موهاست

آنتی اکسیدان‌ها نیز در حفظ سلامت موها بسیار موثر هستند که بیشتر در سیب‌زمینی شیرین، هویج، اسفناج پخته، کدو، روی و سلنیوم یافت می‌شوند. بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کنند و همچنین موجب ساخته شدن تارهای جدید مو و استحکام آن‌ها می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، اسیدهای چرب امگا ـ 3 و امگا ـ 6 نقش مهمی در حفظ سلامت مو و جلوگیری از خشکی، شکستگی، خارش و شوره سر و در نهایت پیشگیری از ریزش مو دارند.

5 غـذای مـو

باید آنچه تقویت‌کننده بدن و اعضای مختلف آن است را بخورید تا جذب شود و به استفاده مفید برسد. موهای ما نیاز دارند تا علاوه بر شست‌وشو و رعایت نکات بهداشتی و استفاده از شامپوهای مناسب برای سلامت و درخشندگی و حالت، تغذیه مناسبی هم داشته باشند.

مصرف مواد غذایی زیر برای همه افراد به خصوص آن‌هایی که رژیم می‌گیرند، ضروری است:

1- حبوبات از جمله لوبیا و عدس بخش مهمی از موادی هستند که برای رشد و سلامت موها لازم هستند. این مواد نه تنها سرشار از پروتئین هستند (که لازمه رشد موهاست) بلکه دارای آهن، روی و بیوتین هستند. کمبود ماده بیوتین باعث شکننده شدن موها می‌شود.

2- شاید خیلی از مردم نتوانند تصور کنند خشکباری مانند گردو و بادام و پسته چقدر می‌تواند روی سلامت موها تأثیر داشته باشد. افرادی که موهایی نرم و شکننده دارند، می‌توانند خشکبار بیشتری مصرف کنند. اگر تارهای موهایتان نازک است، می‌توانید برای ضخیم‌تر شدن و درخشندگی آن‌ها خشکبار استفاده کنید. خشکبار سرشار از ماده سلنیوم (ماده معدنی مهم برای سلامت پوست سر) است و موجب سلامت موها می‌شود. مغزها همچنین منبع روی هستند و کمبود روی در بدن باعث ریزش موها می‌شود.

مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز به بهبود رطوبت ساقه‌های مو در حفظ و قوام موها کمک می‌کند. خشکی مخاط پوست سر نقش مهمی در ریزش موها دارد

3- گوشت مرغ و انواع ماکیان حاوی پروتئین است. کمبود پروتئین در بدن یا مصرف پروتئین‌هایی که کیفیت خوبی ندارند، باعث شکنندگی و ضعف ساختمانی موها و حتی تیره شدن آن می‌شود. گوشت مرغ همچنین سرشار از آهن است و همان‌طور که گفتیم، آهن برای تقویت موها لازم است.

4- تخم‌مرغ منبع بسیار غنی از پروتئین است و به دلیل اینکه ماده بیوتین و ویتامین B12 هم دارد، یک ماده مغذی برای رشد موهاست.

5- سعی کنید برای صبحانه، بیشتر از نان تهیه شده از گندم و جو مصرف کنید. غلات به دلیل اینکه دارای روی، آهن و ویتامین‌های گروه B هستند، موهایتان را تقویت می‌کنند.

مو

چند راهکار کلیدی که می‌تواند روند ریزش مو را کند و حتی متوقف کند

* مصرف ویتامین‌های گروه B را در طول روز افزایش دهید. در این میان کمبود ویتامین بیوتین و B6 از اهمیت زیادی برخوردار است. جگر، گوشت مرغ، زرده تخم‌مرغ و از آن مهم‌تر و ارزان‌تر جوانه گندم، سبوس گندم و جوانه ماش از منابع غنی به شمار می‌روند.

میوه‌هایی همچون توت‌فرنگی، موز، گریپ‌فروت و هندوانه نیز از جمله میوه‌هایی هستند که از این حیث با ارزشند.

* مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در کاهش ریزش مو غوغا می‌کنند. اسیدهای چرب امگا 3 که شامل اسید ایکوزاپنتانونیک (EPA) و اسید آلفالینولئیک می‌باشد در ماهی‌هایی همچون ماهی سالمون، ساردین و قزل‌آلا، روغن سویا و کانولا، روغن گردو و روغن تخم کتان به وفور یافت می‌شود. اسیدهای چرب امگا 6 نیز در روغن‌هایی همچون روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می‌شود.

* مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز به بهبود رطوبت ساقه‌های مو در حفظ و قوام موها کمک می‌کند. خشکی مخاط پوست سر نقش مهمی در ریزش موها دارد.

* ویتامین E نیز به عنوان یک آنتی‌اکسیدان مو نقش مهمی را در سختی پیاز مو دارد. ویتامین E گردش خون مخاط سر را بهبود می‌بخشد و در این میان بادام، بادام زمینی، فندق و انبه از بهترین منابع آن هستند.

* پوست شلتوک از جمله منابعی است که هم در پیشگیری از سفیدی مو موثر است هم در پیشگیری از ریزش مو. از این‌رو هفته‌ای 2 تا 3 نوبت نیم سیر پوست شلتوک و لیموعمانی دم کرده و میل نمایید.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

هفته نامه سلامت - شماره 336 - دکتر غلامحسین غفارپور، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

جام جم آنلاین - دکتر کیوان رضوانی

مطالب مرتبط:

تاثیر کاهش وزن بر پوست و مو

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو(1)

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو(2)

8 نکته ی تغذیه ای برای رشد موها

اگر موهای تان نازک شده...

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

ویتامین E ضد موخوره

مواد لازم برای سلامت موها

حفظ سلامت موها

تاثیر میوه‌ها بر سلامت موها

چرا موهایمان سفید می شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.