تبیان، دستیار زندگی
اگر پزشک برای شما تشخیص فشار خون بالا داده باشد، یکی از اولین چیزهایی که به شما توصیه می‌کند تغییر در رژیم غذایی‌تان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر فشار خون


اگر پزشک برای شما تشخیص فشار خون بالا داده باشد، یکی از اولین چیزهایی که به شما توصیه می‌کند تغییر در رژیم غذایی‌تان است.

فشار خون

بسیاری از بیماران می‌توانند مشکل فشار خونشان را تقریباً به طور کامل با محدودیت‌های غذایی کنترل کنند.  با این حال، بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که چرا نیاز به ایجاد چنین تغییراتی دارند. گاهی اوقات این عدم آگاهی می‌تواند باعث شود آن‌ها برای ایجاد تغییرات لازم بدون انگیزه شوند. فهمیدن این که چگونه غذایی‌هایی که می‌خورید بر فشار خون شما تأثیر می‌گذارد، شروع خوبی است برای این که بفهمید فشار خون چیست.

خونِ جاری در بدن، به دیواره رگ‌ها نیرویی وارد می‌کند که به آن فشارخون می‌گویند. وقتی این فشار بیش از حد بالا است، آن نیرو را بر عروق خونی، به ویژه سرخرگ‌ها و قلب وارد می‌سازد. تعداد کمی از مردم می‌دانند حقیقتاً چه چیزی سبب فشار خون بالا در آن‌ها شده است، اما می‌توان با تغییراتی در رژیم غذایی آن را درمان کرد.

 اثر نمک بر فشار خون

عامل اصلی افزایش فشار خون اضافه کردن نمک به غذاها می‌باشد. غذاهایی که نمک بالا دارند، سدیم بالایی نیز دارند. وقتی که سدیم بیش از حد خورده شود، بدن می‌داند که به دفع برخی از این ماده معدنی نیاز دارد و در نتیجه برای تمیز کردن خود از این مواد آب را نگه می‌دارد. هنگامی که شما در حال حاضر از فشار خون بالا رنج می‌برید، این احتباس آب باعث می‌شود که فشار خون افزایش یابد و حتی بالاتر برود.

از طرف دیگر، کاهش نمک و سدیم دریافتی می‌تواند به رهایی مقداری از این آب کمک کند، این ممکن است که در پایین آوردن فشار خون شما موثر باشد.

اثر چربی و کالری بر فشار خون

یک رژیم غذایی سالم برای قلب، رژیمی با چربی و کالری کم است. چربی و کالری به طور مستقیم فشار خون را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند بلکه می‌توانند به طور غیر مستقیم بر آن اثر گذارند.

یک رژیم غذایی که سرشار از چربی و کالری است، سبب خواهد شد که فرد بیشتر دچار افزایش وزن بشود. داشتن اضافه وزن یکی از عوامل خطر برای فشار خون بالا است. فشار خون، بالا و پایین می‌شود و میزان چربی در رژیم غذایی نیز در این رابطه نقش دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که در افراد با فشار خون بالا، از دست دادن حتی 5 کیلوگرم از وزن توانسته است به طور قابل توجهی فشار خونشان را کاهش دهد.

 اثر غذاهای دیگر بر فشار خون

الکل و کافئین نیز بر فشار خون تأثیر می‌گذارند. هیچ کس نمی‌داند دقیقاً چرا؟ اما افزایش مصرف الکل باعث می‌شود فشار خون افزایش یابد. کسانی که برای کنترل فشار خون خود تلاش می‌کنند نباید بیش از یک یا دو نوشیدنی الکلی در روز مصرف کنند، البته الکل همچنین حاوی کالری خالی است که می‌تواند فرد را به سوی افزایش وزن سوق دهد.

یک رژیم غذایی که سرشار از چربی و کالری است، سبب خواهد شد که فرد

بیشتر دچار افزایش وزن بشود. داشتن اضافه وزن یکی از عوامل خطر برای

فشار خون بالا است. فشار خون، بالا و پایین می‌شود و میزان چربی در رژیم

غذایی نیز در این رابطه نقش دارد

کافئین یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث افزایش فشار خون می‌شود، حتی برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا نیستند. این جهش ناگهانی در افزایش فشار خون به خصوص برای افرادی که به ندرت کافئین مصرف می‌کنند، خطرناک است. وقتی که فشار خون به طور ناگهانی نوسانات شدید می‌کند، می‌تواند خیلی خطرناک باشد. به نظر می‌رسد که نوشابه‌ها برای این نوع افرادی که مراقب فشار خون خود هستند، منابع خطرناکی از کافئین می‌باشند اما تحقیقات هنوز نتوانسته این موضوع را اثبات کند.

ترجمه: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ehow

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

راه های غیر دارویی برای کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا؛ علائم، علل و عوامل خطر

فشار خون بالا؛ عوارض، تشخیص و انواع

درمان دارویی در فشار خون بالا

تاثیر میوه‌ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

کنترل فشار خون در منزل

مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.