تبیان، دستیار زندگی

16 مشکل شایع در دهان (1)

زخم دهان بر روی زبان، قسمت داخلی لب و گونه و روی لثه ها ظاهر می شود. این زخم ها غالبا 1 تا 2 هفته باقی می مانند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زخم دهان - آفت دهان - بیماری دهان

ما دراین مقاله شما را با 8 مشکل از 16 مشکل شایع دهان آشنا می کنیم.

1- زخم دهان یا آفت دهان

هیچ کسی دلیل بروز تاول های کوچک و دردناک در دهان را نمی داند، ولی علل احتمالی آن عبارتند از: آسیب دیدن دهان، افزایش حساسیت، عفونت، هورمون  ها، استرس و کمبود ویتامین ها.

زخم دهان بر روی زبان، قسمت داخلی لب و گونه و روی لثه ها ظاهر می شود. این زخم ها غالبا 1 تا 2 هفته باقی می مانند. این زخم ها با ژل های بی حس کننده (در داروخانه می فروشند) درمان می شوند. زخم های شدید و یا مزمن احتیاج به درمان های تجویزی پزشک دارند.

  

برفک دهانی

2- برفک دهان

برفک دهان ناشی از قارچی به نام کاندیدا می باشد. برفک دهان شایع ترین بیماری دهانی در کودکان است.

تضعیف سیستم ایمنی، مصرف آنتی بیوتیک، داشتن دیابتی بودن و مصرف کورتیکواستروئید استنشاقی می تواند باعث رشد کاندیدا شود.

برداشتن تکه های برفک، بسیار سخت و دردناک است. بهتر است برای تشخیص به نزد پزشک متخصص بروید.

زبان مو دار سیاه
 

3- زبان مودار سیاه

هنگامی که یک برآمدگی بر روی زبان رشد کند، می تواند باکتری که در دهان وجود دارد را جذب کند و شرایط بدی را در دهان ایجاد نماید. رشد کردن برآمدگی روی زبان باعث می شود که زبان مودار و سیاه به نظر آید.

دلایل متفاوتی برای زبان سیاه وجود دارد، از جمله: مصرف آنتی بیوتیک، عدم رعایت بهداشت دهان، مصرف سیگار، تنفس از راه دهان و ناکافی بودن بزاق.

مسواک زدن زبان با مسواک مخصوص آن، برای درمان مهم است. اما گاهی نیاز به دارو درمانی تحت نظر پزشک دارید.

 

تبخال، زخم دهان، برفک دهان، زخم لب، بهداشت دهان،


4- زخم های سرماخوردگی

اگرچه این زخم ها به نام زخم های سرماخوردگی نامیده می شوند، اما در اثر تب یا سرماخوردگی ایجاد نمی شوند.

زخم های سرماخوردگی معمولا از طریق بوسیدن و کارد و چنگال مشترک با دیگران منتقل می شود. این زخم ها، کوچک و به شکل تاول های پر از مایع هستند که بر روی لب و یا نزدیک به آن ظاهر می شوند.

این زخم ها، خودبه‌خود در عرض چند روز از بین می روند. کرم ها و پمادها ممکن است به تسریع بهبودی کمک کنند. اما اگر برای چندین بار است که دچار این زخم ها می شوید، به پزشک مراجعه کنید.

لکوپلاکیا

5- (Leukoplakia) 

واکنش دهان به عوامل محرک می باشد؛ مانند: دندان های ناصاف، نامناسب بودن دندان مصنوعی، سیگار کشیدن زیاد و قرار گرفتن لب در معرض نور خورشید.

غالبا بدون درد می باشد، اما نسبت به لمس و گرما حساس است. معمولا بدون خطر می باشد. این بیماری بعد از رفع عامل محرک، بعد از چند هفته از بین می رود.

به هر حال، در برخی مواقع این بیماری می تواند نشان دهنده شرایط پیش سرطانی باشد که به صورت تکه های سفید و یا پلاک هایی در دهان ظاهر می شود. اگر این تکه ها در دهانتان وجود داشت، باید نزد دندانپزشک بروید.



بیماری لیکن پلان

 

6- لیکن پلان

تکه های سفید و شبکه ای و یا برآمدگی های قرمز شفاف که در قسمت داخلی گونه ها و زبان دیده می شود، لیکن پلان نام دارد.

هیچ کس دلیل این بیماری را نمی داند. به طور کلی، لیکن پلان خفیف به هیچ درمانی نیاز ندارد. اگر این وضعیت باعث درد و یا ایجاد زخم شود، باید با داروهای خوراکی و یا موضعی درمان شود.

لیکن پلان دهانی می تواند مزمن شود و موجب سرطان دهان گردد. همچنین لیکن پلان می تواند بر روی پوست بدن، پوست سر، ناخن ها و آلت تناسلی اثر بگذارد.

بیماری زبان جغرافیایی - پرزهای زبان -

 

7- زبان جغرافیایی

هنگامیکه بخشی از زبان مقداری از پرزهای خود را از دست بدهد، زبان شما دارای نقاطی مانند یک نقشه می شود. این نقاط می توانند محل، نقش و اندازه خود را در مدت چند دقیقه تا چند ساعت تغییر دهند. زبان جغرافیایی بدون خطر است و در طول زمان می رود و می آید. غالبا به درمان نیازی ندارد. اگر درد وجود دارد، ضد دردها و ضد التهاب ها می توانند کمک کننده باشند.

 

سرطان دهان - زخم دهان - بیماری دهان

8- سرطان دهان

زخم دهان که بعد از هفته ها از بین نمی رود، بی‌حسی صورت و زبان و یا گردن، وجود مشکل در جویدن غذا، صحبت کردن و یا بلع غذا همگی از علائم سرطان دهان می باشند.

دلایل این سرطان عبارت است از: سیگار کشیدن، مصرف الکل، زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن و سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان.

اگر سرطان زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. پس، اگر این علائم در شما وجود داشت، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

در قسمت بعدی این مقاله، 8 مشکل دیگر دهان را برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.