تبیان، دستیار زندگی
بعضی وسیله‏‌ها با این‌که خیلی مورداستفاده قرار می‌گیرند و بیشتر آدم‌‏ها با آنها سر و کار دارند، اما کمتر کسی است که طرز کارشان را بداند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این شیارهای شگفت‌انگیز

این شیارهای شگفت‌انگیز

 بعضی وسیله‏‌ها با این‌که خیلی مورداستفاده قرار می‌گیرند و بیشتر آدم‌‏ها با آنها سر و کار دارند، اما کمتر کسی است که طرز کارشان را بداند.

‎ مثلاً همین سی‌دی ها یا لوح‏های فشرده که در طول روز از آنها برای پخش موسیقی، نمایش عکس یا جابه‌جاکردن و ذخیره ه‌سازی اطلاعات استفاده می‏‌کنیم. تا به‌حال فکر کرده‏‌اید که این وسیله به‌ظاهر ساده چگونه کار می‏‌کند؟

سی دی که علامت اختصاری دو کلمه   compact به معنای فشرده و disk به معنی قرص دایره ای شکل است، بر اساس میزان اطلاعاتی که می‏‌تواند ذخیره کند، انواع مختلفی دارد. اما معروف‌‏ترین نوع سی‌دی، یک دیسک دایره‌شکل به قطر 12 سانتی‎متر است که از یک‌نوع پلاستیک با ضخامت حدود 2/1 میلی‏متر تشکیل شده است. این روکش پلاستیکی به همراه یک ورقه اکریلیک از لایه بسیار نازک آلومینیومی -که بخش اصلی سی‌دی را تشکیل می‏‌دهد- محافظت می‏‌کند؛ اگر یک سی‌دی را بشکنید، این ورق نازک آلومینیومی را خواهید دید.

سی‌دی‌‏های معمولی ظرفیت ذخیره حدود 700 مگابایت اطلاعات را دارند. اگر به یک سی‌دی خام و پرشده نگاه کنید، متوجه می‏‌شوید که تفاوتشان در دایره‌‏هایی است که روی بخش نقره‏‌ای رنگ سی‌دی دیده می‏‌شود. در واقع این دایره‏‌ها به شکل مارپیچی حول سوراخ وسط سی‌دی به‌وجود آمده‌‏اند و هرچه به سمت محیط دایره می‌روند، شعاعشان بیشتر و در نتیجه بزرگ‏تر می‏‌شوند.

اطلاعات به‌وسیله لیزری که در دستگاه رایت سی‌دی وجود دارد، روی دایره‏های هم‌مرکز به‌صورت برآمدگی‏ و فرورفتگی انتقال می‏‌یابند. همان‌طور که می‏‌دانید، زبان کامپیوتر صفر و یک است و روی سی‌دی نیز انواع داده‌‏ها مثل‌عکس، آهنگ، فیلم و فایل‏‌های نوشتاری و... به همین صورت ضبط می‏‌شوند. زمانی که سی‌دی یا لوح فشرده را درون «سی‌دی درایو» یا دستگاه پخش می‏‌گذاریم،این صفر و یک‌ها ترجمه و برای پردازش به سی‌پی‌یو و از آن جا به بخش‏‌های دیگر مانند کارت گرافیکی (اگر تصویر باشد) و کارت صوتی (اگر موسیقی باشد) فرستاده می‏‌شود.

درون سی‌دی درایوها چشم الکترونیکی وجود دارد که شیارهای به‌وجود آمده را به صفر و یک ترجمه می‏‌کند؛ به این ترتیب که نوری روی سی‌دی تابیده می‏‌شود و بازتابش از شیارها اگر بر چشم الکترونیکی منطبق باشد عدد یک و در غیر این صورت صفر ترجمه می‌‏شود. این صفر و یک‌ها هم به صورت کدهای از پیش تعیین‌شده در کامپیوتر تفسیر می‌شوند. زمانی که می‏‌خواهید یک سی‌دی را رایت کنید، باید سرعت رایت را تعیین کنید.

حتماً می‌دانید که هر قدر سرعت را بالا ببرید، سی دی در زمان کمتری رایت می‏‌شود. سرعت رایت نشان می‏‌دهد که داده‌‏ها با چه سرعتی (کیلوبایت بر ثانیه) روی دایره‌‏های هم‌مرکز ایجاد می‌شوند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

ابر چیست؟

سنجاب ها

دلفین های فیزیکدان

ماه زیبای آسمان

اسپیدبال چیست؟

چرا نفس می کشیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.