تبیان، دستیار زندگی
خبر افتتاح سایت اینترنتی فارسی وزارت خارجه آمریکا موسوم به سفارتخانه مجازی روز سه شنبه هفته گذشته به طور رسمی اعلام شد. این سایت با پیام ویدئویی هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفارتخانه خیالی هیلاری


 خبر افتتاح سایت اینترنتی فارسی وزارت خارجه آمریکا موسوم به "سفارتخانه مجازی" روز سه شنبه هفته گذشته به طور رسمی اعلام شد. این سایت با پیام ویدئویی هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آغاز به کار کرد.

راه اندازی این سفارتخانه مجازی آن هم در شرایط کنونی منطقه و دنیا بویژه رابطه ایران و آمریکا بسیار تامل برانگیز و خبرساز بوده است. مهمترین سوالی که در ذهن همه ناظران نقش بسته، این است که "چرا؟" در واقع هدف یا اهداف دولت آمریکا از این اقدام مورد ابهام بوده است. در این باره مواردی قابل ذکر است.

سفارت مجازی آمریکا درتهران

1- "سفارتخانه مجازی" آمریکا درست فردای روزی که ایران کنترل هواپیمای فوق پیشرفته آمریکا را از دست سازمان سیا خارج کرد و آن را به سلامت در خاک ایران نشاند، افتتاح شد. اقدام متخصصان کشورمان آنقدر مهم و استراتژیک بوده است که تا چندین روز در صدر اخبار مهمترین رسانه های دنیا و دغدغه اصلی مقامات آمریکایی بود و البته شواهد متعدد می گوید که هنوز هم از نگرانی های اساسی کاخ سفید است. موفقیت جمهوری اسلامی در کنترل و هدایت این هواپیمایی رادارگریز و هوشمند، همه منابع غربی را وادار کرد تا رویداد روز دوشنبه را به عنوان "یک شکست امنیتی بزرگ" در کارنامه دولت آمریکا ثبت کنند. برای بردن دست کم بخشی از نگاه های افکار عمومی به سمتی دیگر نیاز به یک حرکت پرسروصدا بود؛ حرکتی که وزارت خارجه ایالات متحده بکار برد، افتتاح سفارتخانه مجازی در ایران بود. هیلاری این برگ تهاجمی را بر زمین انداخت اما واقعیت آن است که باید تعبیر سوختن را برای این برگه بکار برد چرا که سایه شکار بازشکاری RQ 170 سنگین تر از تصور وزارت خارجه آمریکا بوده است.

2- رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاسیس سفارت مجازی در ایران اعتراف امریکا به اشتباه بزرگ قطع روابط با ایران دانست. این سخن تنها از این نگاه درست است که دولت آمریکا فرصت فتنه گری مستقیم در داخل ایران را با بستن سفارخانه خود در سال 58 از کف داد. کارتر و مشاورانش گمان بردند که با تخته کردن سفارت خود در ایران، زانوهای جمهوری اسلامی بزودی خم خواهد شد اما 32 سال اخیر صحنه بی اساس بودن این تصور را روبروی همگان گذاشته است که حتی مردم و مسئولان ایران اسلامی بارها اقدام مقامات آمریکایی در بستن سفارتخانه خود را موهبت الهی و هموارتر شدن مسیر پیشرفت توصیف کرده اند. بنابراین می توان هدف دیگر تاسیس سفارتخانه مجازی را فراهم کردن زمینه برای دخالت مستقیم و سریعتر در امور داخلی کشورمان برشمرد.

در واقع دولت آمریکا به روشنی می دانست که ایرانیان این اقدام آمریکا را هم زمینه سازی برای جنایات جدید علیه ایران می دانند. بنابراین این پیش بینی برای آنان دشوار نبوده است که سفارتخانه مجازی در حد یک سایت ضدانقلاب افراطی هم موفق به جلب مخاطب نخواهد شد

3- کلینتون در پیامی ویدیوئی به مناسبت افتتاح سفارتخانه مجازی گفته است: "از قطع روابط میان دو کشور، مردم ما از تماس مستقیم با ایرانیان محروم شدند و هزاران پیوندی که روزانه میان مردم دو کشور وجود داشت از بین رفت." سخنان وزیر خارجه آمریکا آنقدر عجیب و در عین حال مضحک است که گویا جمهوری اسلامی اقدام به بستن سفارت آمریکا در ایران کرده است. فرار به جلوی کلینتون در پیامش کاملا آشکار، و روشن است که هدف او متهم کردن جمهوری اسلامی است. ابراز علاقه به گفت وگو و داشتن ارتباط با ایران هرچند گویای ضعف آمریکاست اما کلینتون حاضر شده که به بهای متهم کردن ایران به فرار از گفت وگو، آن را مطرح کند. او تلاش کرده چنین وانمود کند که آمریکا خواهان گفت وگو و ارتباط مردم 2 کشور و در عین حال جمهوری اسلامی به دنبال بستن درهای گفت وگو بوده است. در همین راستاست که در سایت سفارتخانه مجازی هم آمده است: "دولت ایران - در تلاشی بیهوده - سعی داشته است تا درهای جامعه‌ خود را بر روی جریان اطلاعات و اندیشه‌های بین‌المللی ببندد." خلاف این ادعای بی پایه جمهوری اسلامی همواره از مذاکره و گفت وگو حتی با آمریکا البته بر اساس منطق و احترام متقابل نه زورگویی و هوچی گری استقبال کرده است.

هیلاری این برگ تهاجمی را بر زمین انداخت اما واقعیت آن است که باید تعبیر سوختن را برای این برگه بکار برد چرا که سایه شکار بازشکاری RQ 170 سنگین تر از تصور وزارت خارجه آمریکا بوده است

4- بی تردید وزارت خارجه آمریکا از مخالفت مردم و مسئولان جمهوری اسلامی با اقدام جدید آنان آگاه بوده و فیلترشدن سایت و نگاه تلخ ایرانیان را پیش تر به جان خریده است. در واقع دولت آمریکا به روشنی می دانست که ایرانیان این اقدام آمریکا را هم زمینه سازی برای جنایات جدید علیه ایران می دانند. بنابراین این پیش بینی برای آنان دشوار نبوده است که سفارتخانه مجازی در حد یک سایت ضدانقلاب افراطی هم موفق به جلب مخاطب نخواهد شد.

سفارت آمریکا

5- افتتاح این سفارتخانه که همزمان با ابلاغ قانون کاهش روابط ا انگلیس و بسته شدن سفارتخانه های 2 طرف در تهران و لندن بود، جالب توجه است. در واقع در شرایطی که همچنان خوشحالی مردم از کاهش رابطه با دولت انگلیس ادامه دارد متحد لندن که اتفاقا او هم از دشمنان دیرینه جمهوری اسلامی است به دنبال تاسیس سفارتخانه رفته است. اما دست کوتاه آمریکایی ها به جایی جز یک سایت اینترنتی نرسیده. با این حال همزمانی این 2 رویداد نشان از برنامه های مداخله جویانه جدیدی در راستای سیاست های پیشین لندن-واشنگتن علیه ایران دارد بویژه اینکه دولت انگلیس با جدیت به دنبال جلوگیری از تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس و اخراج سفیرش بود و حتی از تصویب آن ابراز تاسف کرد. اگر با دید عمیق تری به این رویدادها نگریسته شود بی شک ارتباط آن با رویدادهای سیاسی ماه های آتی ایران قابل انکار نیست. شاید بیشترین علت ابراز تاسف انگلیسی ها از اخراج سفیر خود در ایران در مقطع کنونی، به دلیل در پیش بودن انتخابات مجلس نهم بوده باشد؛ انتخاباتی که حتی آمریکایی های بدون سفارت را هم به هوس ایجاد پایگاه انداخته است. درباره طرح های فتنه گون در انتخابات مجلس سخنان فراوانی بیان شده که رویداد اخیر را هم می توان به آن اضافه کرد.

6- گرچه در سایت سفارتخانه مجازی درباره نحوه گرفتن روادید آمریکا توضیحاتی ارائه شده اما همین سایت هم بستر مناسبی برای جذب نیروی های سیاسی و رسانه ای یا به طور شفاف تر جاسوس می باشد. وزارت خارجه و سازمان سیا پیش از این از کانال های دیگری نیروی های موردنظر را جذب می کردند. از سوی دیگر همین سایت برای انتشار مواضع فوری وزارت خارجه آمریکا درباره ایران کانال رسمی و مناسبی محسوب می شود.

7- با توجه به واقعیت های مذکور به نظر می رسد روز افتتاح سفارتخانه مجازی آمریکا را باید روز محکومیت و مرگ آن هم به حساب آورد چرا که این سفارتخانه با ادعای برقراری رابطه با مردمی تاسیس شده که همگی در جنایت و خیانت پیشه بودن سران کشور آن اختلافی ندارند.

بخش سیاست تبیان

منابع: جهان