تبیان، دستیار زندگی
کتاب "انقلاب اول روسیه و عصر مشروطه" نوشته گلناز سعیدی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. به گزارش پایگاه اینترنتی کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، جنبش تحول خواهی مشروطه، بخشی مربوط به مسائل داخلی و بخشی هم به موج های خارج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب اول روسیه و عصر مشروطه


کتاب "انقلاب اول روسیه و عصر مشروطه" نوشته گلناز سعیدی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، جنبش تحول خواهی مشروطه، بخشی مربوط به مسائل داخلی و بخشی هم به موج های خارجی باز می گشت. در مشروطه، حرکت بر ضد ستم قاجاری یکی از اصول اساسی برپایی این حرکت بود. به علاوه مبارزه با استعمار هم عاملی مهم به حساب می آمد.

اما به لحاظ بیرونی، تحولاتی که در عرصه جهانی رخ می نمود، تأثیر فراوانی در داخل داشت. همه از شکست روسیه در جنگ با ژاپن در اوان انقلاب مشروطه یاد کرده اند. شاید مهم تر از آنها تحولات قفقاز بود که سالهای متمادی جریان داشت و نحله های انقلابی مختلفی در آنجا از ارامنه و مهاجرات آذربایجانی که بعدها به اصطلاح مجاهدین قفقازی نام گرفتند، فعال بودند. با شروع حرکت در ایران، تبریز عرصه تأثیر گذاری آن جماعت شد و جنگ داخلی تبریز بخش عمده ای معطوف به آن مسائل بود که دامنه آنها تا تهران آمد. در باره تأثیر مسائل قفقاز روی انقلاب مشروطه، فراوان نوشته و گفته شده (از جمله کتاب پیشنیه های اقتصادی - اجتماعی جنبش مشروطیت و انکشاف سوسیال دمکراسی از خسرو شاکری) و اکنون هم این کتاب به نوعی به تأثیر آن حوادث در جریان مشروطه پرداخته و مهم تر از آن به بررسی سیاست روسها در قبال مشروطه نشسته است.

عناوین فصول این کتاب بدین شرح است:

فصل اول: نگاهی به اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در آستانه انقلاب 1905

فصل دوم: شکل گیری احزاب سیاسی در ایران

فصل سوم: شکل گیری احزاب سیاسی در روسیه

فصل چهارم قرارداد 1907 و تقسیم خاک ایران

فصل پنجم: سانسور مطبوعات در ایران

فصل ششم: تشکیل حزب کمونیست در ایران

فصل هفتم تاجیکستان در دوران انقلاب.

متأسفانه از منابع اندک آن و نیز سبک نگارش کتاب چنین به دست نمی آید که این اثر، کاری درخور این موضوع باشد.

لینک مطالب مرتبط:

عبرت های تاریخ

تاریخ مبارزات معاصر درگفت‏وگو با جلال الدین فارسى