تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم جزء آن دسته همسرانی هستید که گاهی با هم بسیار هماهنگ و خوشبختید و گاهی برعکس ، گاهی از زندگی ممنون و متشکرید و گاهی بیزار و گله مند،متن زیر را بخوانید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبور از روزهای تلخ زناشویی


اگر شما هم جزء آن دسته همسرانی هستید که گاهی با هم بسیار هماهنگ و خوشبختید و گاهی برعکس ، گاهی از زندگی ممنون و متشکرید و گاهی بیزار و گله مند،متن زیر را بخوانید.

عبور از روزهای تلخ زناشویی

اولا چنین چیزهایی در زندگی اغلب زن و شوهر ها هست.اما همه مثل هم نیستند و در انعکاس دادن مسائل پنهانیشان یک جور رفتار نمی کنند.گاهی همانها که خیلی خوشبخت می دانیمشان چیزهایی را از خود بروز می دهند که معلوم می شود آنها هم درگیر بالا و پایین های زندگی هستند .ثانیا اختلافات شما و همسرتان مقطعی است شما اکنون در قسمتی از مارپله ی زندگیتان قرار گرفته اید که دقیقا روی نیش مار هستید .چندی که بگذرد دوباره به تجربه خوبیها و خوشیهای زندگی می رسید.

به هر حال گاهی وقتها در زندگی به بن بستهایی می رسیم که احساس می کنیم چقدر گرفتار و بد بختیم .آرزو می کنیم ای کاش از ابتدا چنین انتخابی نمی کردیم .شاید هم لیست فرصتهایی که در گذشته برای ازدواجهای دیگر داشته ایم را دوباره مرور کنیم و به افسوس و دریغمان بیفزاییم. اما همان وقت که با این همه سرعت در سراشیبی احساسات تلخ و غم انگیز به پیش می رویم ،می توانیم توقفی کنیم و با یک چاشنی روانی مثل سرگرم شدن با بچه ها ،یا بازدید از والدینمان، خودمان را از این فضای آلوده برهانیم و فکر کردن راجع به این چیزها را به فرصتی دیگر بسپاریم .

همان همسری که گاهی با او مثل غریبه ها می شویم ،کسی است که احیانا بهترین روزها و لحظه های شیرین زندگی ما را رقم زده است .نزدیکترین و آشنا ترین فرد زندگی ماست .اگر جدایی بینمان بیفتد ،دلتنگی یک لحظه بودن با او بزرگ ترین عذابمان خواهد بود .

همین زندگی که گاهی از روی خشم و هیجانات خشم آگین میل به اختتام آن پیدا می کنیم ،چه بسا روزهایی که بسیار مورد افتخار و لذتمان بوده است .بازهم می تواند باشد .تنها باید یک سربالایی را پشت سر بگذاریم .هیچ اتفاقی نیفتاده است .فقط کمی خسته و بیمار شده ایم.

با وجود آنکه با رفتار همسرتان مشکل دارید ،اما ما توصیه می کنیم خودتان را درمان کنید .البته این بدان معنا نیست که قبول نداریم مشکلی وجود دارد ،بلکه معتقدیم این مشکلات قبلا هم وجود داشته اما شما به راحتی با آن کنار می آمدید و توجه خیلی دقیق و عمیقی به آن نمی کردید.و یا به شکلی که خسته کننده و آزار دهنده نباشد با آن مبارزه می کردید،اما اکنون کم تحمل و سختگیر شده اید و دیگر قصد تسامح و گذشت ندارید .این چیزی است که نگران کننده است .قطعا حل مشکلات حق شماست اما اکنون که درگیر احساسات تند و هیجانات منفی هستید ،صلاحیت حل مشکلات را ندارید .صبر کنید تا دوباره آرامش به زندگیتان بازگردد آنگاه با نگاهی بی طرفانه و بدور از فضای لجبازی و "رو کم کنی" برای حل مشکلاتتان اقدام کنید.

همین زندگی که گاهی از روی خشم و هیجانات خشم آگین میل به اختتام آن پیدا می کنیم ،چه بسا روزهایی که بسیار مورد افتخار و لذتمان بوده است .بازهم می تواند باشد .تنها باید یک سربالایی را پشت سر بگذاریم .هیچ اتفاقی نیفتاده است .فقط کمی خسته و بیمار شده ایم

روح ما لطیف تر و آسیب پذیر تر از جسممان است .شاید در هفته ی گذشته چند خبر بد ،یا ماجرای تلخی شنیده اید،یا شاهد دعوای تشنج زایی بوده اید و حتی یک فیلم خشن در ایام نه چندان دور گذشته دیده اید که تاثیر ناخوشایندی در اعماق قلبتان داشته است ... اما آن را چنان پنهان ساخته و نادیده گرفته اید که خودتان هم به یادش نمی آورید .غافل از اینکه آن حس بد ،و آن تاثیر بد وجودش را حفظ کرده و در ناخودآگاه شما فعالیت می کند.سپس با یک قضاوت نادرست یا یک رفتار ناخوشایند همسر ،آن حس بد یا خشم خفته درونتان ،در روابط شما و همسرتان داخل می شود و ایجاد ناراحتی های ماندگار می کند.

این مشکلات ممکن است یک سرما خوردگی روحی باشند .اگر به درمان مشغول شویم، چند روزی طول می کشد تا دوباره سلامتی خود و روابطمان را به دست آوریم .

عبور از روزهای تلخ زناشویی

اگر این چنین است که بعضی از اوقات و گاهی بیشتر اوقات از زندگیتان راضی هستید و بلکه بسیار هم خشنودید،پس دلایل دلخوشی و خوشبختی اکنون نیز موجودند اما شما بی حوصله و بیمار شده اید .احیانا گرفتار سوء ظن و سوء تفاهم هم شده اید.

کافی است این مطلب را قبول کنید و باور کنید که دوره ی این دلخوریها و سوءمعاشرتها به زودی به پایان خواهد رسید و دوباره روی خوش زندگی را تجربه خواهید کرد به شرط آنکه خودتان با «ندانم کاریها » مشکلات اضافی درست نکنید.

مهمترین کارهایی که در این مدت ،باید بکنید یا باید نکنید این است که :

به هیچ وجه به بهانه مشورت ،اسرارتان را با دیگران مخصوصا خانواده خودتان در میان نگذارید .این اقدام اغلب اوقات پشیمانی به بار می آورد هرچه دیگران کمتر راجع به زندگی خصوصیتان بدانند،بیشتر به شما و همسرتان با دیده ی احترام می نگرند.وقتی از همسرتان نزد اقوام گلایه می کنید بعد آشتی می کنید همه چیز از نظر شما تمام می شود ،اما نگاه آنها به همسرتان درست نمی شود.

در این مدت تصمیمی اتخاذ نکنید .هر نوع تصمیم گیری را لااقل تا یک هفته به تاخیر بیندازید.ترک کردن خانه و یا هر اقدامی برای آزار همسرتان،روند حل مشکلات و بازگشت آرامش را کند می کند .اکنون که با هم مشکل دارید استعداد بدترین فکر ها و سوءظن ها را نسبت به هم پیدا کرده اید .فکر های شما الان کاملا سالم و قابل اعتماد نیستند. حتی وقتی مطمئنید که این طور نیست بازهم جایی برای اندیشه ی مخالف باز بگذارید .بارها چیزی برعکس آنچه نسبت به آن یقین داشته ایم ،اتفاق افتاده است.

بی مهری و نفرت موجود در قلبتان را به همسرتان ابراز نکنید. می توانید بگویید دلخورم ،یا ناراحتم اما نگویید از ازدواج با تو پشیمانم یا اینکه به طلاق تمایل دارم و ... این جملات شاید حس انتقام شما را ارضاء کرده و حال موقتی بهتری ایجاد کند اما شما را از رسیدن به یک نتیجه ی خوب پایدار دور می کند.

اگر این توصیه های مشتمل بر خویشتن داری را رعایت کنید به زودی پاداش قابل توجهی از زندگی دریافت خواهید کرد.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

زناشویی با چاشنی احساس

کپسول هایی برای زندگی مشترک

معجزه ای آشنا در زناشویی

سکوی پرتابی برای همسرم

همسر استاندارد برای زندگی امروز

آخرین نفس های یک پیوند عاطفی

شراکت همیشگی در همه ی امور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.