تبیان، دستیار زندگی
ملاک ما برای منع کودکان و نوجوانان از رفتارهای نابهنجار ، باید شرع مقدس باشد. برخورد سلیقه ای والدین در این مساله ، پسندیده نیست . برخی والدین براساس سلیقه شخصی خود ، کودکان را از اموری منع می کنند ؛ حال آن که از دیدگاه دین ، منعی برای آن ها...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف موانع بی علت در تربیت


ملاک ما برای منع کودکان و نوجوانان از رفتارهای نابهنجار ، باید شرع مقدس باشد. برخورد سلیقه ای والدین در این مساله ، پسندیده نیست . برخی والدین براساس سلیقه شخصی خود ، کودکان را از اموری منع می کنند ؛ حال آن که از دیدگاه دین ، منعی برای آن ها نیست.

کودک

بازی کودکان ( اگر مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند ) ؛ سر و صدای آنان ( اگر دیگران را نیازارد ) ؛ تحرک بیش از حدشان ( اگر ضرر و خطری را در پی نداشته باشد )؛ قدم زدن با دوستان، حضور در منازل دوستان یا دعوت آنان ( اگر همسالان مورد اعتمادند )؛ خرید کفش و لباس موردعلاقه و ...، هیچ گونه اشکالی ندارد و نباید کودکان را از این امور منع کرد .

هرگاه کودک مرتکب حرامی شد ، باید او را باز داشت .«کودکی» نمی تواند دلیل بر بی توجهی به گناهان او باشد ؛ همان گونه که اگر مقداری هروئین مصرف کند ، به دلیل سن پایین او از آن چشم نمی پوشید .

اقدام به موقع شما در برابر اعمال خلاف کودک ، او را از رفتارهای نابهنجار بعدی مصون خواهد کرد .

 جلو بسیاری از آتش سوزی های بزرگ جهان را با یک فنجان آب می توان گرفت ؛ البته اگر به موقع انجام شود .

متاسفانه برخی خانواده ها به سبب عدم اقدام به موقع در برابر گناهان کودک ، در دوران نوجوانی اش با فرزندی مواجه می شوند که رفتار نابهنجار در او نهادینه شده است و اصلاح او ، کار بسیار سختی خواهد بود .

در ادامه ی مقاله با ذکر دو مثال ، بحث رفتارهای نابهنجار کودکان و علل آن را بررسی می کنیم :

مثلا برخی کودکان دست به چاقو می برند و دیگران را با چاقو تهدید می کنند . این رفتار ، بی علت نیست و بی شک ریشه هایی دارد :

تثبیت و تقویت رفتار در کودکی : احتمال دارد این کودک در 2 یا 3 سالگی ، چاقویی را برداشته و به سوی شما حمله کرده است و شما با اظهار خوشحالی و خنده ، این رفتار در او تثبیت کرده اید . به پدران و مادران عزیز توصیه می شود در این گونه موقعیت ها ، مغلوب احساسات خود نشوند و فرزند خود را با نرمی و عطوفت ،  از عمل ناپسند باز دارند .

جلب توجه : با  توجه به نیاز فطری کودک به توجه ، احتمال می دهم با این کار می خواهد خود را نشان دهد وتوجه شما و دیگران را به خود جلب کند .در چنین موقعیتی به او بی توجهی کنید . مطمئن باشید چاقو را در قلب شما فرو نخواهد کرد و به شما یا دیگران صدمه نمی زند ( البته اگر مشکلی در سیستم عصبی و مغزی نداشته باشد ) . اگر احتمال خطر ، جدی است ، به شکل فیزیکی و بدون سخن ، چاقو را از او بگیرید .

فیلم های خشن : در موارد بسیاری ، کودکان از فیلم های خشن تقلید می کنند ؛ پس زمینه دیدن این گونه فیلم ها را از بین ببرید .

احساس ناتوانی و جبران : گاهی برای اثبات قدرت و پوشاندن ناتوانی ها ، چنین رفتاری را نشان می دهد . او را سرزنش نکنید و القائات منفی بی ارزشی ، ناتوانی ، بی عرضگی و ... را از بین ببرید .

در مثال دوم ، بد رفتاری با فرزند تازه تولد یافته را مورد بررسی قرار می دهیم . در این مواقع علت بدرفتاری کودک چیست و چگونه باید این مشکل را از بین برد ؟

بهتر است پیش از تولد فرزند دوم ، فرزند اول خود را آماده کنید و اگر چنین نکرده اید ، برخوردهای شما در حال حاضر بسیار اهمیت دارد. برخوردهای نسنجیده ، می تواند از فرزند دوم رقیب هولناکی بسازد و آثاری منفی داشته باشد و برخورد درست ، حسادت فرزند اول را کاهش خواهد داد

علت این بدرفتاری ها ، حسادت شدید به فرزند دوم است که در کودکان زیر 5سال و با فاصله سنی کمتر از 3سال بیشتر به چشم می خورد ( از 6سالگی به بعد ، به جهت ارتباط بیشتر کودک با همسالان در آمادگی و مدرسه ، حس حسادت کمتر می شود ؛ ولی از بین نمی رود ) .

بهتر است پیش از تولد فرزند دوم ، فرزند اول خود را آماده کنید و اگر چنین نکرده اید ، برخوردهای شما در حال حاضر بسیار اهمیت دارد. برخوردهای نسنجیده ، می تواند از فرزند دوم رقیب هولناکی بسازد و آثاری منفی داشته باشد و برخورد درست ، حسادت فرزند اول را کاهش خواهد داد .

چند توصیه

** خود و نزدیکانتان به فرزند دوم ( به ویژه در حضور فرزند اول) کمتر توجه کنید .

** اگر می خواهید فرزندانتان را ببوسید ، اول بزرگ تر و بعد فرزند تازه متولد شده را ببوسید .

** با اعطای مسوولیت به فرزند بزرگ تر ، حس بزرگ شدن را در او تقویت کنید . فرزند شما علاقه مند است برخی کارهای برادر کوچکش ( آوردن شیشه شیر ، آوردن وسایل حمام ، پوشک و مراقبت از او ) را به عهده گیرد ( البته توجه داشته باشید که چون سیندرلا ، خدمتکار برادرش نشود ) .

کودک

** اجازه دهید گاهی در جاهای بی خطر ، برادر کوچکش را بغل کند .

** سعی کنید در حضور او به فرزند شیرخواره خود ، شیر ندهید . اوج حسادت کودکان اول، زمانی است که مادر ، فرزند را شیر می دهد .

** ممکن است از شما بخواهد شیر صبحانه را با شیشه بخورد . دراین صورت مقاومت نکنید . چون شیر ، آرام به دهانش می رسد و مزه پلاستیک سرشیشه احتمالا برایش جالب نیست ، این عمل دوامی نخواهد داشت .

** وقتی پدر به خانه باز می گردد ،اول سراغ فرزند دوم نرود ؛ بلکه دقایقی را با فرزند بزرگ تر بگذراند و پس از آن به فرزند دوم توجه کند ( توصیه می شود حال فرزند کوچک را از بزرگ تر نپرسد ) .

** اگر برادر کوچک تر را کتک زد ، با او با خشونت برخورد نکنید ؛ بلکه با لحنی محکم و قاطع بگویید : اجازه نمی دهید به او صدمه بزند .

** اگر خواست از برادر کوچکش شکایت کند ، اجازه دهید حرف بزند . او به شدت به تخلیه ی احساسات نیاز دارد.

پس همان طور که در این مقاله با ذکر دو مثال ذکر شد ، اغلب بدرفتاری های کودکان و نوجوانان بی علت نیست . این بر عهده ی والدین هوشمند و بافراست است که علت را بیابند و درصدد رفع عاقلانه ی آن برآیند.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

لذت شکستن قاعده ها

نقش پدر از نگاه امیر مومنان

دعوا چرا؟هردووانه!

گلیم بخت شما سیاه است یا سپید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.