تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی شخصیتی نیست که بخواهیم درباره او سخن بگوییم. او را همه می شناسند. روح الله یک رهبر شناخته شده در آسیا، آروپا، آفریقا و قاره های مختلف جهان و حتی در شناخته شده در مهد آمریکاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمی توانیم مثل سابق فکر کنیم

امام ره

امام خمینی شخصیتی نیست که بخواهیم درباره او سخن بگوییم. او را همه می شناسند. روح الله یک رهبر شناخته شده در آسیا، آروپا، آفریقا و قاره های مختلف جهان و حتی در شناخته شده در مهد آمریکاست.

کسانی که از ابتدای انقلاب اسلامی با این شخصیت برجسته آشنا شدند به خوبی زوایای روحی او را می شناسند. او یک شخصیت جامع بود. بیانات امام خمینی نه تنها چراغ هدایت امت بود بلکه هر قشری به تناسب خود از میوه وجودی او استفاده می کرد.

در این میان حوزه نیز که زادگاه آن عالم فرهیخته نیز به شمار می رود، از فیوضات این عالم ربانی بهره مند شد. بیاناتی که امام در راستای جهت دهی و هدایت حوزه داشته اند گاهی به پیش گویی شبیه تر است تا یک سخنرانی معمولی. به هر حال نقطه نظرات این عارف فقیه برای حوزه امروز ما از لوازمی است که نمی توان از آن چشم پوشید.

یکی از این توصیه ها در باره اهمیت فراگیری زبان خارجه است که متاسفانه هنوز در حوزه چندان بهایی به آن داده نمی شود.

حضرت امام(ره) که نگاهی عمیق نسبت به مسائل پیرامونی خود در حوزه ملی و بین المللی داشت، معتقد بود که اگر پیشتر احتیاج به زبان و زبان های خارجی نبود؛ امروز احتیاج است و باید جزو برنامه های تبلیغی مدارس قرار بگیرد. «به حمد اللَّه امروز كه ما از آن قید و بندها رهایى پیدا كرده‏ای مباید توجه به این معنا داشته باشیم كه امروز حوزه‏ ها با دیروز حوزه‏ها فرق دارد.

امروز حوزه‏ها براى دنیا، الآن دنیا یک تحولى پیدا كرده است كه كأنّه عائله واحده شده است.

این صحبتى كه من الآن براى شما مى‏كنم ممكن است كه بعد از دو ساعت دیگر در امریكا هم منعكس بشود و همین طور هر مطلبى كه در ایران واقع مى‏شود در همه دنیا پخش مى‏شود.

 یعنى یك كسى اگر صدا بكند به صداى عادى، صداى او قبل از اینكه به آخر این مجلس برسد به امریكا رسیده است. وضع این طور شده، دنیا كأنّه همه مجتمع شده است در یك محصوره كوچكى از حیث جهات.ما امروز نمى‏توانیم مثل سابق فكر كنیم، ما سابق تبلیغاتمان محصور به ایران بود.

 گاهى اتفاق مى‏افتاد كه در یك جاى دیگر هم مى‏رفتند اما گاهى بود، خیلى كم؛ و تبلیغات آن قدرى كه براى خارج لازم است براى داخل كمتر از او لازم است. شما! مى‏بینید كه امروز همه تبلیغات دنیا بر ضد اسلام است؛ با اسم ضدیت با جمهورى اسلامى اصل اسلام را محكوم مى‏كنند. صورت اسلام را به یك صورت دیگرى در آورده‏اند كه غیر واقعیت اوست.

پیش‌تر احتیاج به زبان، زبان‌های خارجى نبود، امروز احتیاج است به این، یعنى جزو برنامه تبلیغات مدارس باید زبان باشد، زبان‌های زنده دنیا، آن‌هایی كه در همه دنیا شایع‏تر است.

این باید یكى از چیزهایى باشد كه در مدارس دینى ما كه مى‏خواهند تبلیغ بكنند، این امروز محل احتیاج است، مثل دیروز نیست كه ما صدامان از ایران بیرون نمى‏رفت.

امروز ما مى‏توانیم در ایران باشیم و به زبان دیگرى همه جاى دنیا را تبلیغ كنیم، در همه جا مبلغ باشیم، و علاوه بر آن امروز رفتن به همه جاى دنیا یك امر آسان و عادى است كه مبلغین انشاء اللَّه باید تربیت بشوند، و فیضیه و دانشگاه ما باید یك دانشگاه و یك فیضیه باشد براى همه دنیا، تبلیغ براى همه دنیا، براى همه كشورهاى عالم.(1)«شما نمى‏توانید بروید در انگلستان براى انگلیسى‏ها با زبان فارسى تبلیغ كنید یا در امریكا این طور یا در شوروى.

شما باید با زبان اهلى آن‌ها تبلیغ كنید، و این از امور لازمه‏اى است كه پیش‌تر نمى‏شد اسمش را برد، و حالا مى‏بینیم جزو لازم‏هاست و واجبات است كه باید عمل بشود.

بنا بر این در عین حالى كه من تشكر مى‏كنم از همه آقایانى كه در این امور دخیل هستند و مشغول خدمت و فداكارى هستند، درعین حال از آن‌ها تقاضا دارم، و از همه حوزه‏هاى علمیه در هر جا كه هست این تقاضا را دارم كه دامن به كمر بزنند و نقیصه‏هاى سابق را كه عقب افتادگى‏هاى سابق را جبران كنند.

 مبلغ درست كنند، قاضى درست كنند. چیزهایى كه احتیاج دارد اسلام به آن‌ها؛ و تبلیغ اسلام به غیر از این‌ها، یا عمل كردن به احكام اسلام بدون آن‌ها نمى‏شود. بنا بر این، با این همه تبلیغات علیه ما. ما هم باید تبلیغات داشته باشیم.

ما باید اعزام مبلغ در خارج بكنیم به آن قدرى كه میسور است براى ما؛ و امیدوارم كه موفق بشوید، آقایان موفق بشوند هم در دانشگاه و هم در فیضیه، موفق بشوند به اینكه تربیت كنند عده زیادى را از زن و مرد براى تبلیغ.»(2)


منابع:

1. صحیفه امام ج‏18 104

2. صحیفه امام ج‏18 105

پایگاه شناخت رهبری

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین