تبیان، دستیار زندگی
امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی پیشنهاد موضوع مواجه شدیم. در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری فیزیک ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری فیزیک را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.

نام ایده : شناوری مغناطیسی

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

نام ارائه دهنده: محمد صادق محمدی-سهیل چلویی-سیاوش خسروی

مهدی عیوضی، محمّدپارسا عظیمیان، سیدحامد رحمت الحسینی، پوریا مظفّری، کیوان شبانی

زمینه و نوع پروژه : فیزیک -عملی

درجه سختی: ساده

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

شاید گاه جرثقیل هایی را دیده باشید که مخصوص حمل آهن هستند که دارای یک آهنربای بسیار بزرگ و قوی هستند و عموما برای جابه جایی قطعات مستعمل ماشین ها از آن ها استفاده می شود. اما آهنربا با این قدرت چگونه ساخته می شود؟ آهنربای الکتریکی نمونه ای است که بسیار کاربرد دارد و این قابلیت را دارد که در جایی که به میدان مغناطیسی قوی نیاز است به کار برده شوند. طرز ساخت آن ساده است و شما هم می توانید در منزل بسازید. فقط کافیست چند متر سیم مسی روکش دار را دور میخی آهنی بپیچانید و دو سر سیم را به یک باطری وصل کنید. به همین راحتی شما آن میخ را تبدیل به آهنربا نموده اید! هرچه ولتاژ باطری شما بیشتر باشد آهنربایتان نیز قوی تر می شود. با استفاده از همین ساختار در ابعاد بزرگتر و با عبور جریان قوی تر می توان آهنربا های بسیار قوی ساخت.ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

حال این گروه از دوستان تصمیم گرفته اند آزمایشی سرگرم کننده و آموزنده با استفاده از همین آهنربای الکتریکی ترتیب دهند! آنها با ساخت آهنربایی از یک قطعه آهن می خواهند جسمی مغناطیسی را در هوا معلق نگه دارند! این کار نیازمند کمی حوصله و دقت است تا با تنظیم مناسب جریان عبوری از آهنربا قدرت آن را به گونه ای تنظیم نمود که جسم معلق بماند و به عبارتی نیروی مغناطیسی وارد به آن برابر با وزنش باشد! شما هم می توانید امتحان کنید و با انجام این آزمایش علاوه بر شگفت زدگی اطرافیان با نیروی مغناطیسی و خواص آن آشنایی بیشتری پیدا کنید!

راستی آیا می دانستید که همین ساختار اساس کار قطارهای پر سرعت شهری است؟ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)


نام ایده : مثلث برمودا خرافه یا واقعیت؟!

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

نام ارائه دهنده: زینب مجابی ، مبینا خلیلی ، فاطمه صدیقی ، محیا قنبری.

زمینه و نوع پروژه : فیزیک – تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

در جنوب غربی ایالات متحده امریکا منطقه ای وجود دارد که به مثلث برمودا معروف است. داستان ها و ماجراها حول این منطقه بسیارند. از سقوط هواپیماها گرفته تا گم شدن کشتی ها و زیر دریایی ها و گم شدن همیشگی سرنشینان آن ها! این منطقه مرموز که آن را مثلث شیطان نیز نامیده اند منطقه ای با وسعت تقریبی 1/2  میلیون کیلومتر مربع از پهنه ی آب های اقیانوس اطلس است. اما چه تعداد از این داستان ها واقعی و چه تعدادشان افسانه است؟ نظریات مختلفی حول این منطقه از اقیانوس مطرح شده است. برخی آن را خرافه ای قلمداد کرده که در دوران حضور استعمارگران در این منطقه برای بر کناری رقبا و با همکاری دزدان دریایی اشاعه یافته است.ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)
گروهی دیگر آن را به موجودات فرازمینی و کرات دیگر نسبت می دهند. از سویی  همه روزه هواپیماهای متعددی بر فراز مثلث برمودا پرواز می کنند، کشتی های بزرگ و کوچک در آب های آن در حال ترددند و افراد زیادی برای بازدید، به این منطقه مسافرت می کنند بدون آنکه اتفاقی بیفتد. اما آنچه عجیب است این است که هر چه در این منطقه گم شده دیگر هرگز اثری از آن یافت نشده است! همچنین علیرغم اظهاراتی که در سقوط هواپیما ها در این منطقه شده گزارش های زمین شناسی هیچ گونه میدان مغناطیسی شدیدی را در این نقطه از کره زمین ثبت نکرده اند !! اما از نظر جغرافیایی
برمودا در بین جغرافی دانان به خاطر تغییرات آب و هوایی شدید و پدید آمدن طوفان های ناگهانی، بسیار مشهور است.

مجموعه ی این گزارش های متناقض خود مرموز بودن این منطقه را افزایش داده و ذهن را جهت شناسایی این منطقه بیش از پیش کنجکاو می سازد!ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

ایده های برگزیده فیزیک پنجمین دوره پروژه های دانش آموزی