تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان بازرسی كل كشور تاكید كرد: ما با احیای نظارت‌پذیری، مشورت‌گیری و نقدپذیری باید جامعه خود را اصلاح كنیم و رشد دهیم تا از بدی‌ها و ناپاكی‌ها مصون بمانیم و از سوی دیگر به دشمنان مجال ندهیم كه موقعیت جامعه را تخریب كنند؛ به‌ویژه در شرایطی كه چشمان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئولان نقدو تذكرپذیر شوند


رییس سازمان بازرسی كل كشور تاكید كرد: ما با احیای نظارت‌پذیری، مشورت‌گیری و نقدپذیری باید جامعه خود را اصلاح كنیم و رشد دهیم تا از بدی‌ها و ناپاكی‌ها مصون بمانیم و از سوی دیگر به دشمنان مجال ندهیم كه موقعیت جامعه را تخریب كنند؛ به‌ویژه در شرایطی كه چشمان بسیاری از نهضت‌های مردمی به ماست.

پورمحمدی

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منكر تصریح كرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به موضوع امر به معروف و نهی از منكر به طور جدی پرداخته و نهادهایی را با همین مقصود طراحی كرده است كه از جمله آنها می‌توان به سازمان بازرسی كل كشور اشاره كرد.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی كل كشور در هر جا امری خلاف مقررات مشاهده كند طبق قانون باید آن را كنترل كند و اگر خدای نكرده این تعدی در دستگاه‌ها و ادارات حكومتی شكل بگیرد، ظلم فراگیر می‌شود و این تعدی و تجاوز به حقوق دیگران ام‌البلوا می‌شود. به همین مقصود جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی برای روشن شدن تكلیف، سازمان‌هایی را تعبیه كرده است.

رییس سازمان بازرسی كل كشور افزود: در كنار موضوع مهم امر به معروف نهی از منكر، نظارت عمومی وجود دارد كه در بندهای مختلف قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و هیچ سطحی در مدیریت اجتماعی ما از چتر نظارتی مصون نیست. به عنوان مثال، بر بالاترین مقام اجرایی كشور، مجلس نظارت می كند، بر دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی كل كشور و ... نظارت می‌كنند. بر مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان نظارت می‌كند و ... .

سخنران پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار كرد: در بندهای مختلف قانون اساسی موضوع نظارت، موضوعی عام و فراگیر است و در حقیقت مهم این است كه بتوانیم فرهنگ نظارت‌پذیری، خیرخواهی، نقدپذیری و انتقاد‌شنوی را در جامعه فعال كنیم و پذیرش آن را بالا ببریم. تا كسی تذكر یا نقد می‌كند نگوییم كه می‌خواهد مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی كند.

در بندهای مختلف قانون اساسی موضوع نظارت، موضوعی عام و فراگیر است و در حقیقت مهم این است كه بتوانیم فرهنگ نظارت‌پذیری، خیرخواهی، نقدپذیری و انتقاد‌شنوی را در جامعه فعال كنیم و پذیرش آن را بالا ببریم. تا كسی تذكر یا نقد می‌كند نگوییم كه می‌خواهد مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی كند

مسئولان باید نقدپذیر و تذكرپذیر شوند

پورمحمدی با تاكید بر اینكه فرهنگ نظارت‌پذیری باید در جامعه ترویج شود، خاطرنشان كرد: مدیران باید نقدپذیر باشند، به ویژه صاحبان نفوذ و قدرت. باید مجال نقدپذیری و تذكر دادن و نصیحت كردن را در جامعه هموار كنیم. رشد و حیات جامعه نیز در این است. مشاهده می‌كنیم كه در بسیاری از مجامع بیرونی برای اینكه جامعه ما را بد نشان دهند، سعی می‌كنند فضای جامعه را بسته و تیره و تار جلوه دهند.

وی با اشاره به تاكیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص امر به معروف و نهی از منكر گفت: مسئولان باید نقدپذیر و تذكرپذیر شوند. به هر حال دشمنان از هر مسیری می‌خواهند به ما ضربه بزنند و ما با احیای نظارت‌پذیری، مشورت‌گیری و نقدپذیری باید جامعه خود را اصلاح كنیم و رشد دهیم تا از بدی‌ها و ناپاكی‌ها مصون بمانیم و از سوی دیگر به دشمنان مجال ندهیم كه موقعیت جامعه را تخریب كنند؛ به‌ویژه در شرایطی كه چشمان بسیاری از نهضت‌های مردمی به ماست.

رییس سازمان بازرسی كل كشور اظهار كرد: امر به معروف و نهی از منكر امروز برای سلامت اجتماعی ما یك ضرورت و امر حتمی است و اگر می‌خواهیم الهام‌بخش باشیم باید آمر به معروف و ناهی از منكر باشیم.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال كه «چرا امام حسین (ع) توانست نقش عظیمی در تاریخ داشته باشد؟»، تصریح كرد: خود حضرت در كلمات مختلفی این امر را رمزگشایی كرده است. زمانی كه از مدینه به سمت مكه حركت می‌كرد و تهدید شده بود كه اگر با یزید بیعت نكنی دستور داریم تو را به قتل برسانیم و حضرت چاره‌ای جز هجرت از مدینه ندید، در وصیتی برای محمدبن حنفیه به نكاتی اشاره كرد.

وی افزود: در این وصیت اشاره شد كه من برای هوا و هوس، قدرت‌طلبی، راه بیهوده و بی‌جهت و ظلم به دیگران، این مسیر را نمی‌پیمایم. من این حركت را آغاز كرده‌ام زیرا دیدم كه در مسیر دین جدم انحرافاتی ایجاد شده و امت اسلامی از مسیر صحیح منحرف شده‌اند. قصد من این است كه مسلمانان را به مسیر صحیح بازگردانم. من تصمیم دارم و اراده كرده‌ام كه امر به معروف و نهی از منكر كنم.

رییس سازمان بازرسی كل كشور اظهار كرد: در این وصیت‌نامه همچنین آمده بود كه من می‌خواهم امت اسلامی را به مسیر حقیقی خود بازگردانم و در حقیقت جا پای جدم رسول خدا بگذارم و امت اسلامی را مسیری قرار دهم كه رسول‌الله در جهت رشد و كمال انسان‌ها پیمود.

پورمحمدی خاطرنشان كرد: امام باقر (ع) می‌فرمایند امر به معروف و نهی از منكر مسیر پیامبران است. اگر می‌خواهید شهرها و آبادی‌هایتان از گزند راهزنان در امان بماند، راه آن امر به معروف و نهی از منكر است. اگر می‌خواهید كسب و كارتان حلال شود و متجاوزان و دشمنانتان سر جای خود بنشینند، راه آن امر به معروف و نهی از منكر است.

به هر حال دشمنان از هر مسیری می‌خواهند به ما ضربه بزنند و ما با احیای نظارت‌پذیری، مشورت‌گیری و نقدپذیری باید جامعه خود را اصلاح كنیم و رشد دهیم تا از بدی‌ها و ناپاكی‌ها مصون بمانیم و از سوی دیگر به دشمنان مجال ندهیم كه موقعیت جامعه را تخریب كنند؛ به‌ویژه در شرایطی كه چشمان بسیاری از نهضت‌های مردمی به ماست

وی یادآور شد: تعبیر دیگری از پیامبر مكرم اسلام داریم كه می‌فرمایند پیوسته امت من در خیر و خوبی خواهند بود اگر امر به معروف و نهی از منكر كنند و در امور خیر و نیكی به یكدیگر كمك كنند. اگر امر به معروف و نهی از منكر را ترك كنیم بركت و الطاف الهی از ما گرفته می‌شود و به ناروا و به ناحق عده‌ای بر عده دیگری مسلط شده و ظلم خواهند كرد.

رییس سازمان بازرسی كل كشور گفت: در تعبیر دیگری از امام باقر (ع) می‌خوانیم كه امر به معروف و نهی از منكر دو مخلوق الهی هستند و اگر شما آنها را یاری كنید خدا شما را عزیز كرده و یاری می‌كند و هر كس آنها را ترك و رها كند، ذلیل و خوار خواهد شد. در اینجاست كه متوجه می‌شویم هدف از قیام و نهضت امام حسین (ع) به دلیل خصوصیات و مزایای امر به معروف و نهی از منكر است.

پورمحمدی با اشاره به آیاتی از كلام‌الله مجید تصریح كرد: در قرآن نیز آمده زمانی كه در جامعه استقرار یافتید، نخست جامعه را ایمانی كنید و پس از آن نظام اقتصادی را در جامعه به درستی برقرار كنید و پس از آن امر به معروف و نهی از منكر كنید. مهم‌ترین معروف آن است كه جامعه نمازگزار شود و اقتصاد جامعه سالم باشد و به فقرا و درماندگان نیز توجه شود.

وی افزود: در زیارت امام حسین (ع) این فراز را به كرات می‌خوانیم كه ما شهادت می‌دهیم تو برقرار كننده و به‌پا دارنده نماز بودی و سنت زكات را احیا كردی و امر به معروف و نهی از منكر را در جامعه برقرار كردی.

رییس سازمان بازرسی كل كشور اظهار كرد: بعضی‌ها می‌گویند امر به معروف كردن، تذكر دادن و هشدار دادن در جامعه موجب اختلاف، نزاع و درگیری می‌شود؛ این در حالی است كه جواب را قرآن داده است. اگر امر به معروف در جامعه ترك شود و اگر خوبی‌ها از جامعه رخت بربندد و بدی‌ها بر جامعه مستولی شود، جامعه دامن‌گیر اختلاف، تفرقه و چنددستگی خواهد شد. بنابراین نگوییم كه اگر نصیحت و تذكر دهیم، موجب اختلاف می‌شود. خود قرآن نسخه آن را پیچیده و بیان كرده كه تخم اختلاف در دنیاطلبی است. اگر می‌خواهیم اختلاف از جامعه رخت بربندد همه باید برای پاكی جامعه تلاش كنیم

بخش سیاست تبیان


منابع:جام جم