تبیان، دستیار زندگی
قابل پیش‌بینی بود؛ هم باخت پرسپولیس، هم برکناری محترمانه حمید استیلی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام حذفی پر، استیلی پر


قابل پیش‌بینی بود؛ هم باخت پرسپولیس، هم برکناری محترمانه حمید استیلی. پرسپولیس دیروز در شرایطی که آمار بازی‌های حذفی در طول تاریخ تنها دل‌خوشی هواداران پرتعداد پایتخت بود برابر استقلال سنگین‌ترین شکست‌شان را در سی سال اخیر دشت کردند تا هم استیلی از پرسپولیس برود و هم اینکه مدافع عنوان قهرمانی نتواند از عنوان سال قبلش حفاظت کند.

شاید پیش‌بینی پیروزی سه بر صفر استقلال برابر پرسپولیس برای هواداران آبی‌های پایتخت کمی دور از ذهن بود اما برای پرسپولیسی‌ها باخت تیم‌شان محتمل بود و آنها برای پیروزی احتمالی‌شان تنها به فکر شگفتی بودند. باخت سه بر صفر در روزی که استقلال هم با روزهای خوبش فاصله داشت، حکم برکناری محترمانه استیلی را امضا کرد تا لااقل از این هفته به بعد خبری از تشویق علی دایی روی سکوهای ورزشگاه‌ها نباشد.

دربی،حمید استیلی،استعفا، جام حذفی

استقلال در شرایطی پیروز داربی هفتاد و سوم نام گرفت که ستاره‌اش مجتبی جباری بود؛ همان بازیکنی که هفته گذشته با حرفهای جنجالی‌اش اردوی استقلال را چند روزی را به شوک برده بود اما حکم مهربانانه علی فتح‌الله‌زاده او را به داربی رساند تا او هم ادای دین کرده باشد. دو گلی که او در وقت‌های اضافی بازی به ثمر رساند قفل بازی را شکست تا گل سوم اسماعیل شریفات در نیمه دوم وقت‌های اضافی آب سردی باشد بر پیکر پرسپولیس تا این چنین سنگین‌ترین شکست پرسپولیس در سی سال اخیر ثبت شود. استیلی با این باخت نه تنها نام خودش را به عنوان مربی تیمی که سنگین ترین شکست قرمزها را به دست آورده، ثبت کرد، بلکه اسم پرویز مظلومی را هم به عنوان موفق‌ترین مربی آبی‌های پایتخت در داربی‌ها ثبت کرد تا مظلومی، رکورد امیر قلعه‌نویی را هم با چهار برد در شهرآورد تهران زده باشد.

البته واکنش حمید استیلی قابل ‌پیش‌بینی‌ترین اتفاقی بود که لحظاتی بعد از باخت تاریخی پرسپولیسی‌ها رخ داد. او گفت دیگر نمی‌ماند تا این خبر بهترین اتفاق برای هواداران پرسپولیس در آن لحظات غمگین باشد، با این حال این تصمیم تنها مرهمی بود بر غم قرمزها چرا که پس از دست رفتن امید پرسپولیسی‌ها برای قهرمانی در لیگ برتر، قهرمانی در جام حذفی و صعود به لیگ قهرمانان آسیا هم دیگر برای آنها غیرقابل دسترس شده بود. به هر حال پس از این استعفا محمد رویانیان در گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داد گفت که با این استعفا موافقت کرده و دیگر از این پس استیلی در پرسپولیس سمتی ندارد. بعد از این موافقت، گمانه زنی رسانه‌ها برای پیدا کردن گزینه‌های رویانیان آغاز شد. بعضی از رسانه‌ها از افشین پیروانی به عنوان گزینه قرمزها یاد کردند و بعضی دیگر شانس حمید درخشان را برای جانشینی استیلی بیشتر دانستند. با این حال مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس دقایقی بعد از این گمانه‌زنی به تبیان گفت که این‌ها شایعه است. او از رسانه‌ها خواست به جای مطرح کردن اسامی مختلف منتظر تصمیم باشگاه باشند که خیلی زود سرمربی جدید را انتخاب کند.

بعضی از رسانه‌ها از افشین پیروانی به عنوان گزینه قرمزها یاد کردند و بعضی دیگر شانس حمید درخشان را برای جانشینی استیلی بیشتر دانستند. با این حال مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس دقایقی بعد از این گمانه‌زنی به تبیان گفت که این‌ها شایعه است.

استیلی:

من که رفتم اما چرا به مادرم توهین کردند؟

حمید استیلی پس از پایان دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال كه با شكست سنگین سرخ‌پوشان و حذف این تیم از رقابت‌های جام حذفی همراه بود، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: احساس می‌كنم با رفتن من همه چیز در پرسپولیس درست می‌شود. بالاخره فشار زیادی روی باشگاه وجود دارد و قطعا رفتن من به پرسپولیس كمك می‌كند. پرسپولیس می‌تواند در نیم فصل بازیكنان جدیدی به خدمت بگیرد و مربی بعدی قادر است كه تیم را تقویت كند.

دربی،حمید استیلی،استعفا، جام حذفی

استیلی با اشاره به اینكه پرسپولیس خوب بسته نشده بود گفت: صددرصد در ابتدای فصل تیم ما خوب بسته نشده بود. ما یارگیری را خیلی دیر شروع كردیم و از همان ابتدای فصل مشكلات زیادی داشتیم. بحث روحی ـ روانی امان تیم ما را گرفت. با این حال من به تمام بازیكنانم افتخار می‌كنم. آن‌ها همیشه از جان برای پرسپولیس مایه گذاشتند. از ابتدای فصل فشار زیادی روی ما بود. تیم‌مان همیشه دو قسمت می‌شد و ملی‌پوشان مجبور بودند به تیم ملی بروند و بنابراین هیچ وقت نمی‌توانستیم به طور كامل تمرین كنیم و كارهای تاكتیكی را به خوبی انجام دهیم.

حمید استیلی در پاسخ به این سوال كه چه كسی را در رفتن خود مقصر می‌داند؟ گفت: هیچ كس در رفتنم مقصر نیست. من خودم مقصرم. امیدوارم مربی بعدی كه به پرسپولیس می‌آید بتواند با تقویت تیم نتایج بهتری بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا با وجود اینكه حقیقی گل‌های بد زیادی از ابتدای فصل خورده باز هم او را در تركیب گذاشتید گفت: این دیگر نظر ما بود. حقیقی گلر دوم تیم ملی است و ما ترجیح دادیم كه از او استفاده كنیم. با این حال من از هیچ كس انتقاد نمی‌كنم. همه بازیكنان ما تمام تلاش خودشان را انجام دادند.

استیلی در پاسخ به این سوال كه آیا از چیزی ناراحت هستید؟ گفت: فقط از یك چیز ناراحتم. امروز به مادرم توهین شد و دشنام‌های زیادی به او دادند و من از این موضوع خیلی ناراحتم.

مظلومی:

مظلومی:

باید در 90 دقیقه کار را تمام می‌کردیم

پرویز مظلومی در نشست خبری پس از بازی استقلال-پرسپولیس در یك چهارم نهایی جام حذفی، اظهار كرد: استقلال بازی خوبی را به نمایش گذاشت. ما در نیمه اول كار گروهی فوق‌العاده‌ای داشتیم و بهتر از پرسپولیس بودیم. در نیمه دوم كمی افت كردیم و این باعث شد پرسپولیسی‌ها حملاتی را روی دروازه ما ترتیب دهند اما به مرور دوباره كنترل بازی را در دست گرفتیم.

وی افزود: پرسپولیس با تمام قوا به مصاف ما آمده بود اماتوان تیمی ما بالاتر از آن‌ها بود. استقلال باید در 90 دقیقه كار را تمام می‌كرد اما به خاطر سخت‌كوشی پرسپولیسی‌ها ما نتوانستیم به این هدف برسیم.

وی گفت: بعد از تعویض‌هایی كه داشتیم، چندین موقعیت برایمان به دست آمد و سرانجام به گل رسیدیم. البته آشفتگی حریف هم مزید بر علت شد تا كارمان را خوب انجام دهیم. در مجموع شاهد بازی زیبایی بودیم چرا كه توپ بیشتر در محوطه جریمه دو تیم بود.

مظلومی در واكنش به شعارهای توهین‌آمیز هواداران پرسپولیس علیه حمید استیلی گفت: من احترام خاصی برای استیلی قائل هستم. او مربی با دانش و با اخلاقی است. نتایج پرسپولیس چیزی از ارزش‌های استیلی كم نمی‌كند. در این فصل با بدشانسی‌های زیادی مواجه بود و البته فشار زیادی را هم تحمل كرد. شاید اگر من هم جای او بودم و این اتفاقات برایم می‌افتاد و فشار هواداران زیاد بود، نتیجه بهتری نمی‌گرفتم.

مظلومی:می‌دانم كه هواداران به ویژه هواداران تیم‌های بزرگی چون پرسپولیس از تیم‌شان برد می‌خواهند اما ما باید حرمت امثال استیلی را نگه داریم. یادمان نرود كه استیلی چه خدمت‌هایی را به پرسپولیس و فوتبال ملی ما كرد. گل او به آمریكا یادمان نرود. من هیچ وقت دوست ندارم تحت هر شرایطی به همكارم توهین شود.

وی خطاب به هواداران پرسپولیس گفت: می‌دانم كه هواداران به ویژه هواداران تیم‌های بزرگی چون پرسپولیس از تیم‌شان برد می‌خواهند اما ما باید حرمت امثال استیلی را نگه داریم. یادمان نرود كه استیلی چه خدمت‌هایی را به پرسپولیس و فوتبال ملی ما كرد. گل او به آمریكا یادمان نرود. من هیچ وقت دوست ندارم تحت هر شرایطی به همكارم توهین شود.

مظلومی در پاسخ به این سوال كه اگر جباری باز هم به شما توهین كند و بار دیگر عذرخواهی كند می‌تواند در تركیب

دربی،حمید استیلی،استعفا، جام حذفی

استقلال جایی داشته باشد؟ اظهار كرد: بخشش دوبار تكرار نمی‌شود. چند بار گفته‌ام من به عنوان یك معلم باید شاگردانم را تربیت كنم و نقش تربیتی دارم. یك معلم خیلی راحت می‌تواند در مواجهه با رفتار سوء شاگردش از فلك استفاده كند او را تنبیه كند و برخورد تندی داشته باشد اما من معتقدم جباری از فوتبالیست‌های بزرگ كشور ماست. امثال جباری و علی كریمی به فوتبال ملی ما خدمت می‌كنند. اگر ما او را بیش از این محروم می‌كردیم شاید فوتبال ملی ما هم از وجودش بی‌بهره می‌شد. من از حق خودم گذشتم اما بخشش دوبار تكرار نمی‌شود.

وی گفت: جباری با وجود آنكه مصدوم بود و 50 درصد احتمال بازی كردن داشت، تلاش زیادی برای كسب آمادگی كرد ضمن این كه پزشكان تیم هم سعی و كوشش فراوانی داشتند تا جباری را كه از ناحیه ران پا دچار كشیدگی بود آماده كنند. مسكن‌های مختلفی به او دادند جباری بالاخره آماده شد و با عملكردی كه در این بازی داشت، بخشش و گذشت ما را جبران كرد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان