تبیان، دستیار زندگی
امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی پیشنهاد موضوع مواجه شدیم. در این صفحه ایده های برگزیده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژهای دانش آموزی تبیان (4)

امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری زیست را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.

نام ایده : تاثیر کافئین بر فیزیولوژی آبزیان

یده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

نام ارائه دهنده: پریسا مداح نژاد

زمینه و نوع پروژه : زیست-عملی

درجه سختی: ساده

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)
طبق آزمایشاتی که دوستان انجام داده اند مصرف کافئین توسط آبزیانی همچون ماهی ها باعث تغیر تعداد تنفس آن ها شده و با افزایش میزان کافئین تعداد تنفس ها افزایش یافته است! این موضوع به شدت موجب نگرانی جمعیت ماهی ها و حذف یکباره قهوه از رژیم غذایشان شد! اما ما چطور؟ آیا ما انسان ها نیز می بایست از ماهی ها یاد گرفته و از کافئین فاصله بگیریم؟ شما می توانید با انجام آزمایشاتی تاثیر مصرف این ماده را بر ضربان قلب و تنفس انسان بررسی کنید.

نام ایده : ساخت پانسمان گیاهی برای زخم های پوستی
یده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

نام ارائه دهنده: پرستو خسروی پور، سحررجبی، زهرا کیقباد، ملیکا گل محمدی.

زمینه و نوع پروژه : شیمی/زیست – تحقیقاتی/عملی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

استفاده از گیاهان جهت مصارف درمانی همیشه مورد توجه انسان ها بوده اما امروزه با وجود دارو ها و ترکیبات شیمیای گیاهان داروی به دلیل عوارض کمشان همچنان توجهات زیادی را به خود جلب کرده اند. این گروه از دوستان پس از مطالعه خواص داروی بسیاری از گیاهان، از این میان گیاهانی را که جهت مداوای زخم های پوستی مناسب بوده را جهت ساخت پانسمان گیاهی انتخاب نمودند. از جمله این گیاهان بابونه به خاطر خاصیت تسکین درد آن، آویشن و اسطوخودوس جهت جلوگیری از عفونت زخم، چای کوهی برای درمان زخم های عمیق، آلوئه ورا جهت آبرسانی به پوست و ترمیم محل زخم و از گیاه بابا آدم و همیشه بهار جهت تسریع ترمیم زخم می باشند. جهت استفاده از عصاره ی همگی این مواد ،به جز آلوئه ورا، می بایست آن ها را تقطیر نمود.

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

پس از به دست آوردن عصاره این گیاهان به منظور ساخت کرم نیازمند ساخت کرم پایه هستیم که از نمک طعام و اوره و آب مقطر و مقداری لانولین بدست می آید. سپس مقداری گلیسیرین و ویتامین ای و لاکتات سدیم را با عصاره های گرفته شده مخلوط نموده و به این ترتیب کرم گیاهی آماده می شود. البته دوستان این نکته فراموش نکنند که درست است اساس این کرم داروهای گیاهی بی ضرر می باشد اما ترکیب این مواد و نیز بهداشت تولید آن ها نیاز به نظارت یک فرد کارشناس و آگاه دارد.


نام ایده : تاثیر افزودنی های طبیعی در ماندگاری مواد غذای

یده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

نام ارائه دهنده: آناهیتا جلالی

زمینه و نوع پروژه : زیست-عملی

درجه سختی: ساده

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (4)

ما ایرانی ها هنگامی که غذا می پزیم چاشنی های مختلفی را برای خوش طعم نمودن غذا به آن اضافه می کنیم. نمک، آبلیمو، فلفل، زرد چوبه و ...از جمله این مواد هستند. اما اگر بخواهیم غذای را برای مدتی نگاه داریم موضوع کمی متفاوت می شود. برخی از چاشنی ها باعث تسریع روند فاسد شدن غذا شده در حالی که طبق تحقیقات این دوست ما برخی روند آن را کند می نمایند. این دوست ما افزودنی های همچون آبلیمو، عسل و نمک را بر روی چند نوع ماده غذای امتحان کرده و نتیجه ای که به دست آوردند این است : "هر چه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک!!"

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست پنجمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان(1)

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان(2)

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (3)