تبیان، دستیار زندگی
ظهور جنبش وال‌ استریت در امریكا، واقعیت‌ های تازه‌ ای را درباره روابط ثروت و قدرت در جوامع لیبرالی روشن ساخت. در میتینگ‌ های این جنبش، بسیاری از موضوعات حكومتی به نقد كشیده شد كه شاید پیش از آن نوعی تابو یا خط قرمز به حساب می ‌آمد. به همین دلیل انتظار می‌
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لابی ایپک در جنبش وال‌استریت


ظهور جنبش وال‌ استریت در امریكا، واقعیت‌ های تازه‌ ای را درباره روابط ثروت و قدرت در جوامع لیبرالی روشن ساخت. در میتینگ‌ های این جنبش، بسیاری از موضوعات حكومتی به نقد كشیده شد كه شاید پیش از آن نوعی تابو یا خط قرمز به حساب می ‌آمد. به همین دلیل انتظار می‌ رفت كه این جنبش با مخالفت آن گروه از نیروهای سیاسی و اقتصادی رو به‌ رو شود كه هرگونه تغییر در ساختار كنونی امریكا را به ضرر خود می ‌بینند .

ایپک

اگر جنبش وال‌ استریت را شورشی علیه حاكمیت سرمایه و ثروت بر سرنوشت مردم امریكا بدانیم ( یعنی همان اعتراض 99 درصد فقرا علیه یك درصد ثروتمندان ) آن وقت صاحبان یهود تبار كمپانی ‌های چند ملیتی در نوك پیكان اعتراض جنبش قرار می ‌گیرند، كما این كه اخیراً یك مقام ارشد ایپك ( لابی حمایت از تل‌آویو ) اظهار داشته كه جنبش وال‌ استریت در واقع یك جنبش ضد ‌یهودی است.

در این حال كمیته حامی اسرائیل برای اثبات مدعای خود فیلمی نیز تهیه و تدوین كرده است كه در آن نمادهای ضد ‌یهودی در بین معترضان وال ‌استریت را به نمایش می ‌گذارد. البته این شاید طبیعی ‌ترین رفتار از یك لابی صهیونیستی در قبال جنبشی باشد كه به شکل مستقیم منافع یهودیان ثروتمند ساكن امریكا و نیز منافع تل ‌آویو را هدف گرفته است .

نكته ‌ای كه در مخالفت لابی ایپك جلب‌ نظر می ‌كند، این است كه سران این جریان، قدرت نمایی جنبش وال ‌استریت را نتیجه عملكرد منفی اوباما می‌ خوانند.

در اظهارات صریح اعضای كمیته ایپك نسبت به آینده اوباما ابراز نا‌امیدی شده و از جامعه یهودیان می‌ خواهد خود را ملزم به حمایت از جمهوری خواهان كه همواره مواضعی مشترك و مطمئن نسبت به تل‌آویو دارند، بدانند آنها حتی از جمهوری خواهان به عنوان سربازان مجازی ارتش اسرائیل تقدیر كرده ‌اند.

به همین لحاظ است كه هر اندازه جنبش وال ‌استریت علیه اوباما مواضع تندتری اتخاذ می ‌كند، لابی یهودیان حركت خود را برای مبارزه با انتخاب مجدد اوباما به ریاست‌جمهوری گسترش می‌ دهد. این جریان حتی برای رسیدن به این منظور از انتخاب "باب ترنر"، به عنوان نماینده نیویورك در كنگره حمایت كرد و به عبارتی او را به كنگره فرستاد تا در انتخابات آتی امریكا، نیویورك پایگاه جمهوری خواهان باشد .

اگر جنبش وال‌ استریت را شورشی علیه حاكمیت سرمایه و ثروت بر سرنوشت مردم امریكا بدانیم ( یعنی همان اعتراض 99 درصد فقرا علیه یك درصد ثروتمندان ) آن وقت صاحبان یهود تبار كمپانی ‌های چند ملیتی در نوك پیكان اعتراض جنبش قرار می ‌گیرند، كما این كه اخیراً یك مقام ارشد ایپك ( لابی حمایت از تل‌آویو ) اظهار داشته كه جنبش وال‌ استریت در واقع یك جنبش ضد ‌یهودی است

با این حال تقلای اخیر لابی یهودیان در كنگره نشانه‌ ای از آشفتگی در سازمان ایپك است. عملكرد كمیته‌ های حمایت از اسرائیل در دو سال اخیر شكاف‌ هایی بین لابی ‌های یهود و اتباع غیر ‌سیاسی یهودیان به ‌وجود آورد.

ایپك در این راستا ویدیویی منتشر كرد كه در آن "دیوید وپرین یهودی" كه رقیب "باب ترنر" برای كرسی نیویورك كنگره بود،  دشمن اسرائیل معرفی شود. آنها سال 2010 نیز همین شگرد را در قبال "جو سستاك"، كاندیدای پنسیلوانیا در سنا، "راش هالت" برای نیوجرسی، "مری جو كیلروی" از اوهایو و "گلن نی" از ویرجینیا اتخاذ كردند.

اكنون لابی صهیونیست‌ ها همین اتهام و شگرد را متوجه مردمی كرده كه با شركت در جنبش وال استریت به شرایط نابسامان اقتصادی و نابرابری در امریكا اعتراض دارند. تحمل جنبش وال استریت برای سرمایه‌داران یهود هر روز سخت‌تر می‌شود. جنبش آزادی خواهی وال ‌استریت جنبشی است كه هر كسی از هر گروه و با هر عقیده ‌ای در آن مشاركت دارد و در چنین اجتماع گسترده ‌ای می ‌توان شاهد افرادی بود كه اعتقادی ضد صهیونیستی دارند .

آمریکا-وال استریت

معترضان وال استریت به تجمع ثروت در دست یك درصد جامعه كه اغلب آنان را طیف صهیونیست‌ها تشكیل می‌دهند، اعتراض دارند و درست همین نكته است كه با واكنش كمیته ایپك مواجه شده است. اما مردمی كه خیابان‌ های شهرهای بزرگ امریكا را تحت عنوان وال استریت اشغال كرده‌ اند، عقیده دارند این لابی همواره از یك درصدی كه 99 درصد جامعه امریكا را به استثمار خود درآورده ‌اند، حمایت كرده است .

اما واقعا چرا رای و نظر یهودیان در آمریکا تا این اندازه باید مهم باشد، پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در مقاله ‌ای به قلم "سلیمان دیوید سون" به بررسی قدرت اسرائیل در تصمیمات داخلی آمریکا می ‌پردازد.

به نظر این نویسنده، قدرت لابی اسرائیل در بدنه سیاسی دولت آمریکا آن قدر زیاد است که قادر به مخالفت با دولت آمریکا و تصویب قوانین در هر دو مجلس آمریکا است،‌ به همین دلیل نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا همیشه سعی در جلب آرای یهودیان دارند. در آمریکا به 2 دلیل رای یهودیان مهم است: کمک ‌های مالی در مبارزات انتخاباتی و نیز آرای ایالت کلیدی فلوریدا.

اگرچه جامعه یهودیان آمریکا از درون با شکاف‌ هایی نیز مواجه است، به عنوان مثال یهودیان جوان و مترقی از سیاست‌ های صلح‌طلبانه اوباما حمایت می ‌کنند، اما کهنه ‌کارهای یهود هم چنان و به شدت از اسلام‌ هراس دارند. بسیاری از رهبران ارشد یهودی در آمریکا و اسرائیل حامی استاندارد دوگانه هستند، یعنی مجموعه ‌ای از معیارهای اخلاقی برای اسرائیل و یک‌ مجموعه دیگر از معیارهای اخلاقی برای دیگران به ویژه برای اعراب و مسلمانان.

معترضان وال استریت به تجمع ثروت در دست یك درصد جامعه كه اغلب آنان را طیف صهیونیست‌ها تشكیل می‌دهند، اعتراض دارند و درست همین نكته است كه با واكنش كمیته ایپك مواجه شده است. اما مردمی كه خیابان‌ های شهرهای بزرگ امریكا را تحت عنوان وال استریت اشغال كرده‌ اند، عقیده دارند این لابی همواره از یك درصدی كه 99 درصد جامعه امریكا را به استثمار خود درآورده ‌اند، حمایت كرده است

این یهودیان از آن جا که وال استریت را نشات گرفته از انقلاب‌های عربی می‌ دانند به شدت نسبت به آن احساس خطر می ‌کنند و از آن جا جنبش وال استریت تلاش می کند، واقعیت های بسیاری که بر جامعه آمریکا حاکم است را برملا نماید و به این ترتیب منافع این یهودیان را به خطر اندازد، به همین دلیل تاکید بسیار دارند تا به هر طریق ممکن با آن مقابله کنند.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان