تبیان، دستیار زندگی
وزارت خارجه آمریکا، رسما سفارت مجازی خود در تهران را افتتاح کرده است. از نزدیک دو ماه پیش، دو طرح در سطح دیپلماسی عمومی و دیپلماسی متعارف در ارتباط با ایران در دستور کار وزارتخانه‌های خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفارت مجازی آمریکا درتهران


وزارت خارجه آمریکا، رسما سفارت مجازی خود در تهران را افتتاح کرده است. از نزدیک دو ماه پیش، دو طرح در سطح دیپلماسی عمومی و دیپلماسی متعارف در ارتباط با ایران در دستور کار وزارتخانه‌های خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

افتتاح سفارت مجازی آمریکا در تهران به همراه ایجاد یک خط تلفن اضطرای بین مقامات ایران و آمریکا، مجموعه کارهایی بود که از نزدیک دو ماه پیش در دو سطح دیپلماسی عمومی و دیپلماسی متعارف در دستور کار وزارتخانه‌های خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت آمریکا روز سه شنبه سفارت مجازی ویژه خود را برای ایران راه اندازی کرد. بر اساس این گزارش، سفارت مجازی آمریکا در ایران با نسخه های انگلیسی و فارسی روز گذشته(سه شنبه) کار خود را آغاز کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالت متحده در پیامی تصویری از شروع کار این سفارتخانه مجازی خبر داد.

این گزارش حاکیست، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که سفارتخانه مجازی تلاش به منظور بکارگیری از فن آوری جدید برای پرکردن شکاف موجود و پیشبرد تفاهم بیشتر بین دو طرف است.

گفتنی است، بنظر می رسد هدف آمریکا از اعلام راه اندازی زودتر از موعد مقرر سفارتخانه مجازی اقدامی تبلیغاتی برای تقابل با جمهوری اسلامی بعد از ضربه اخیر ایران به سامانه جاسوسی هوایی این کشور باشد و البته واشنگتن نیز در تلاش برای ایجاد ارتباط با برخی از اضلاع فتنه نیز هست.

سفارت مجازی آمریکا درتهران

بر پایه این گزارش، در راستای انجام این برنامه نخست «دیوید پترائوس»، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، پیشنهاد برقراری یک خط تلفن اضطراری بین ایران و آمریکا، برای تماس رهبران دو کشور در شرایط اضطراری را داد؛ خط تلفنی که مشابه آن در زمان جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق برقرار بود.

این خط ارتباطی در آن زمان به «تلفن سرخ» نامیده می‌شد و مهمترین رسالتش هم این بود که از وقوع جنگ هسته‌ای میان دو ابر قدرت یا اردوگاه شرق و غرب جلوگیری کند. این پیشنهاد آمریکایی‌ها که در سطح دیپلماسی متعارف دنبال می‌شد، با واکنش منفی ایران روبه‌رو و پس از بحث‌های اولیه درباره آن دست کم در عرصه رسانه‌ها به فراموشی سپرده شد.

اما گام دوم آمریکایی‌ها در این زمینه، ایجاد یک سفارتخانه مجازی در ایران بود. آمریکایی‌ها این کار را در راستای دیپلماسی عمومی و به عنوان ابزاری که در واقع آن را نفوذ بر مردم کشور‌های گوناگون می‌نامند، مطرح کردند. در دیپلماسی عمومی، اصل بر این است که بدون تحمل هزینه زیاد و یا انجام یک جنگ، ذهن و ارزش‌های مردم یک کشور در راستای مطلوبیت‌های مورد نظر خود سوق داده شود.

بنا بر این گزارش، عموما در این گونه دیپلماسی، نقاط قوت، جذابیت و مطلوبیت‌های یک کشور برجسته‌سازی می‌شود و اگر هم شدنی باشد، سعی بر برجسته‌سازی نقاط ضعف کشورهای دیگر هم می‌شود؛ این نوع دیپلماسی اگر با ظرافت و هنرمندی انجام شود، منافع بسیاری را عاید کشورهایی خواهد کرد که به دنبال انجام چنین دیپلماسی هستند.

در دیپلماسی عمومی، اصل بر این است که بدون تحمل هزینه زیاد و یا انجام یک جنگ، ذهن و ارزش‌های مردم یک کشور در راستای مطلوبیت‌های مورد نظر خود سوق داده شود.

با وجود این، تردیدی نیست که افتتاح سایت سفارت خانه مجازی آمریکا در تهران هرچند در قالب دیپلماسی عمومی هم مطرح شده باشد، به صورت ضمنی حاکی از تلاش آمریکاییان برای باز کردن دریچه‌ای به سوی بخش‌های رسمی حکومت در ایران نیز هست.

سفارت مجازی آمریکا درتهران

برخی از تحلیلگران بر این باورند که از زمان اخراج دیپلمات‌های انگلیسی از ایران، آمریکایی‌ها تلاش‌هایی را برای بهبود با ایران آغاز کرده‌اند. رئیس حزب کارگر انگلیس هم در پارلمان این کشور گفته بود که نبود دیپلمات‌های انگلیسی در ایران به سود آمریکا خواهد بود؛ گو اینکه خود انگلیسی‌ها نیز از این که آمریکا با ایران رابطه ندارد، چندان ناراحت نیستند. به همین دلیل، از خبر سقوط هواپیمای آمریکایی در مرزهای شرقی ایران به شدت استقبال کردند و با پوشش گسترده آن، کوشیدند اخبار مربوط به تصرف سفارت خود را از مرکز اخبار بیرون کنند.

بنا بر این گزارش، غربی‌ها عملا ناامیدی خود را از تقابل سی ساله با جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند و در پی راهی برای ارتباط با آنند.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا متولیان امر برای تدبیر درست این امر در راستای منافع مردم و آرمان‌های انقلاب آماده‌اند و بنا بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت برای آن برنامه روشن دارند؟

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منبع :خبرآنلاین/تابناک