تبیان، دستیار زندگی
هشدار معاون پلیس فتای ناجا در گفت‌وگو با ایسنا: برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانكی و كلاهبرداری‌های رایانه‌ای روبه افزایش است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلاهبرداری های ‌رایانه‌ای


هشدار معاون پلیس فتای ناجا در گفت‌وگو با ایسنا:  برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانكی و كلاهبرداری‌های رایانه‌ای روبه افزایش است

کلاهبرداری-اینترنتی-کامپیوتر

معاون اجتماعی پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات نیروی انتظامی با بیان اینكه برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانكی و كلاهبرداری رایانه‌ای رو به افزایش است گفت:عموما مجرمان با استفاده از شیوه‌هایی مانند فیشینگ (استفاده از درگاه اینترنتی مشابه بانك‌ها) و نصب برنامه‌های جاسوسی اقدام به ارتكاب این جرم می‌كنند.

سرهنگ سید محسن میربهرسی درگفت وگو با خبرنگار«حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: متاسفانه یكی از جرایم رایانه‌ای كه روبه افزایش است برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانكی و كلاهبرداری رایانه‌ای است.

وی در مورد شیوه‌های مورد استفاده مجرمان برای ارتكاب این جرم گفت: عموما مجرمان با استفاده از شیوه‌هایی مانند فیشینگ (استفاده از درگاه اینترنتی مشابه بانك‌ها)، نصب برنامه‌های جاسوسی مثل key logger، سوء استفاده از اطلاعات حساب بانكی افراد به دلیل روابط نزدیك، راه‌اندازی سایت‌هایی با موضوع شرط‌بندی، قرعه‌كشی و نظرسنجی، به اطلاعات دیگران دست می‌یابند.

معاون اجتماعی پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات نیروی انتظامی افزود: این شیوه‌ها تهدیداتی را نیز در پی دارد مانند به خطر افتادن وجوه مشتریان، بی‌اعتمادی به سیستم بانكی و انجام فعالیت‌های اینترنتی، در همین راستا پلیس فتا برای پیشگیری از این نوع جرم‌ها اقداماتی را انجام داده است.

وی ملزم كردن بانك‌ها به پیش‌بینی نكات امنیتی (ارسال پیام كوتاه به مشتری پس از هر تراكنش بانكی، قفل شدن صفحه كلید سیستم و فال‌شدن صفحه كلید مجازی در بانكداری الكترونیكی و ... ) را از جمله راه‌های پیشگیری از این نوع جرم عنوان كرد و گفت: الزام كافی‌نت‌ها به رعایت مسایل امنیتی همچون استفاده از دوربین مداربسته، ایجاد محدودیت بر روی سیستم‌ها برای جلوگیری از نصب برنامه‌های جاسوسی و سرقت اطلاعات، احراز هویت مراجعه‌كنندگان می‌تواند در مبارزه با این امر موثر باشد.

الزام كافی‌نت‌ها به رعایت مسایل امنیتی همچون استفاده از دوربین مداربسته، ایجاد محدودیت بر روی سیستم‌ها برای جلوگیری از نصب برنامه‌های جاسوسی و سرقت اطلاعات، احراز هویت مراجعه‌كنندگان می‌تواند در مبارزه با این امر موثر باشد

به گفته میربهرسی بازدید و كنترل سیستم‌های موجود در كافی نت‌ها توسط كارشناسان پلیس فتا، رصد فضای مجازی برای شناسایی سایت‌های مختلف و غیرقانونی می‌تواند در كاهش وقوع این جرم موثر باشد.

وی با اشاره به آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی به منظور افزایش دقت و سطح هوشیاری كاربران در انجام فعالیت‌های اینترنتی گفت: كاربران باید بدانند كه نباید در این محیط به فردی اعتماد كرد و اطلاعات بانكی خود را در اختیار آنان قرار ندهید.

وی افزود: عدم سرمایه‌گذاری در سایت‌های غیرقانونی، عدم پاسخ به ایمیل‌ها و پیامك‌های مشكوك توسط كاربران می‌تواند در این امر موثرباشد.

وی از شهروندان خواست در صورت بروز هرگونه سوال یا مشكلی با پلیس فتا در ارتباط باشند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:ایسنا