تبیان، دستیار زندگی
امسال در پنجمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی پیشنهاد موضوع مواجه شدیم. در این صفحه ایده های برگزیده ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری زیست را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.

نام ایده : تصفیه هوا به کمک جلبک هوازی

نام ارائه دهنده: مهدخت محمدی

زمینه و نوع پروژه : زیست / شیمی-عملی

درجه سختی: متوسط

یده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان(2)

این روزها آلودگی ناشی از وجود بیش از اندازه دی اکسید کربن در هوا باعث آزار و نگرانی بسیاری شده و آلودگی هوا به بخشی از شرایط محیطی ما تبدیل شده است. تا به حال فکرش را کرده اید که چطور می شود همانطور که در روزهای سرد با لباس های گرم و یا در روزهای آفتابی با عینک و کرم های ضد آفتاب خودمان را مجهز می کنیم، در روزهایی که درصد دی اکسید کربن هوا زیاد می شود در برابر این آلودگی خودمان را ایمن کنیم؟ بله، خب ماسک اکسیژن یک راه حل است اما آیا خودتان حاضر به حمل آن از این سوی شهر به آن سو هستید؟ این دوست ما راه حل جالبی پیشنهاد داده و آن استفاده از عمل فوتوسنتز در گیاهان سبز آن هم در جلبک های هوازی می باشد!

مواد لازم برای فوتوسنتز عبارتند از : نور، سبزینه و دی اکسید کربن به مقدار لازم! که در نهایت برای ما تولید اکسیژن می نماید و همگی اینها در هوای آلوده شهری در دسترس هستند همچنین جلبک ها سرعت تولید اکسیژن بیشتری نسبت به گیاهان خاکی دارند. بنابراین شاید بتوان در روزهای آلوده با استفاده از کلاهی جلبکی هوای اطرافمان را کمی پاک نماییم. آیا به نظر شما این ایده عملی است؟ شاید با بررسی آزمایشگاهی میزان تولید اکسیژن توسط جلبک ها، بتوان پاسخ دقیق تری برای این سوال را یافت!

نام ایده : پوکی استخوان

نام ارائه دهنده: محیا زمانی، مهسا کریمی، نغمه فیاض بخش

زمینه و نوع پروژه : زیست - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

یده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان(2)

شیر بخور! پنیرت رو خوردی؟! عادت کن با غذا ماست بخوری! یعنی چی گوشت دوست ندارم؟ برای بدنت لازمه!

این جملات به نظر آشنا می آیند، این طور نیست؟ تمامی این نصیحت ها و توصیه هایی که احتمالا تا به حال بسیار شنیده اید و تک تک لیوان شیرهایی که با اخم و ناراحتی میل نموده اید می توانند در آینده باعث نجات شما از پیامد های ناشی از بیماری پوکی استخوان شوند! طبق تحقیقی که این گروه از دوستان انجام داده اند پوکی استخوان بیماری خاموشی است که بر اثر تغذیه نامناسب دوران جوانی، در سنین میانسالی یکباره همراه با تغییرات هورمونی بدن ظاهر می شود. كمبود طولانی‌ مدت‌ كلسیم‌ و پروتئین‌ در رژیم‌ غذایی‌، كمبود ویتامین‌ها (به‌ ویژه‌ ویتامین‌ ث‌) و پركاری‌ تیروئید از جمله عواملی هستند که بستر این بیماری را فراهم می کنند. توجه داشته باشید که گرچه رشد طولی استخوان‏ها تا قبل از 20 سالگی كامل و متوقف می‏گردد اما افزایش استحكام استخوان‏ها بعد از سن 20 سالگی همچنان ادامه دارد. بین سن 30-20 سالگی استخوان‏ها ضخیم و عریض می‏شوند و در سن 30 سالگی به حداكثر حجم تراكم استخوانی خود می‏رسد. بنابراین هرچه در سنین پایین ذخیره توده استخوانی شما بیشتر باشد در سنین بالا از استخوان‏های قوی‏تری برخوردار خواهید بود.

یده های برگزیده زیست ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان(2)

نگران نشوید این دوستان پیشنهاداتی نیز برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان هم ارائه داده اند! شیوه زندگی و تغذیه خوب برای داشتن استخوان‏های سالم لازم و حیاتی است.

بنابراین ورزش را فراموش نکنید. همچنین اگرچه كلسیم در تمام سنین برای استخوان‏ها لازم است و باید در رژیم غذایی گنجانده شود ولی ویتامین D  به همراه كلسیم در استحكام استخوان‏ها نقش اساسی دارد. استفاده روزانه از آفتاب و خوردن ویتامین D این نیاز را تأمین می‏كند. انجام این تحقیق علاوه بر یادگیری مطالب با ارزش پزشکی می تواند کمکی در آگاه سازی خود و دوستانتان باشد.

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

ایده های برگزیده زیست شناسی پنجمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

 تهیه: سارا قیصری - تنظیم: اعظم اژدری