تبیان، دستیار زندگی
مزاحمت خیابانی ، یک پدیده بسیار زشت است که در زمان ما به امری رایج تبدیل گشته و امنیت اجتماعی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد . این مسئله ، اکنون به یکی از دغدغه های کارشناسان مسایل اجتماعی مبدل شده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاقبت متلک اندازی به مردم!


مزاحمت خیابانی ، یک پدیده بسیار زشت است که در زمان ما به امری رایج تبدیل گشته و امنیت اجتماعی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد . این مسئله ، اکنون به یکی از دغدغه های کارشناسان مسایل اجتماعی مبدل شده است .


در این روزها اگر خانم باشید، تفاوتی ندارد؛ در هر سن و با هر شکل و حالتی تا حالا  احتمالا می بایست چنین تجربه‌ای را داشته باشید. کنار خیابان در انتظار تاکسی ایستاده‌اید و در این فاصله  چندین ماشین با مدل‌های مختلف جلوی پای شما ترمز می‌کنند.

متلک

این افراد نه تاکسی هستند و نه مسافر کش بلکه افرادی هستند که به خود جسارت داده و درباره یک زن به عنوان سوژه جنسی قضاوت می کنند.در واقع صرف نظراز ظاهر یک زن، تحصیلات،پایگاه اجتماعی و یا حتی وضعیت تاهل  او این افراد به  ایجاد مزاحمت مشغولند و متاسفانه مزاحمت برای بانوان تبدیل به یک بیماری همه گیر اجتماعی شده است.این مزاحمتها از طرف صرفا طبقه و یا قشر خاصی نیست . در واقع مزاحمان خیابانی گروه ناهمگون و متفاوتی هستند.جوان، نوجوان، میانسال  و عموما در هر شغل و طبقه اجتماعی…

طبق بررسی های انجام شده ، بیشترین مزاحمت‌ها عبارتند از: بوق زدن اتومبیل ها و اصرار به سوار شدن،تنه زدن عمدی به زنان ،متلک گفتن، خطاب قرار دادن با الفاظ رکیک ، ویراژ دادن و حرکات نمایشی موتورسواران و تعقیب زنان توسط مردان در اماکن خلوت.

به نظر می رسد مزاحمت خیابانی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی و کجروی مورد تحلیل قرار گیرد. آسیب یا کجروی اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق می‌شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عمل جمعی عام رسمی یا غیررسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی‌گیرد و در نتیجه با منع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو می‌گردد.آسیب‌های اجتماعی پدیده‌هایی متنوع، نسبی و متغیرند.

مزاحمت خیابانی ، یعنی : ورود غیرقانونی و غیر شرعی به حریم خصوصی افراد دیگر . عمل یاد شده ، می تواند به صورت پیشنهاد آزار دهنده ، نگاه آلوده ، حرف نابجا یا هر نوع نشانه های کلامی و غیرکلامی گناه آلود ، صورت گیرد

پرخاشگری و جنایت، خودکشی، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، جرائم مالی، اقتصادی و سرقت نمونه‌هایی از آسیب‌های اجتماعی جامعه امروزی ایران هستند که کم و کیف آنها برحسب زمان و مکان (یعنی حال، نسبت به گذشته و در شهرها نسبت به روستاها) تغییر می‌کنند. در باره آسیبهایی مانند اعتیاد،سرقت و یا انواع جنایتها تحلیلهای به نسبت خوبی در فضای علمی ایران انجام شده است.اما در مورد آسیب اجتماعی مزاحمت برای زنان علی رغم گستردگی و فراگیری اش فعالیتهای علمی برای شناخت و اقدامات لازم برای پیشگیری انجام نشده است.به همین خاطر تا حال هیچ آماری در مورد این رفتار و اعمال ضد ارزشی ارائه نشده است، اما به طور حتم اکثر بانوان با هر گروه سنی و هرگونه پوشش و ترکیب ظاهری با این گونه مزاحمتها مواجه شده اند، که متأسفانه هیچ تناسبی با تمدن ،فرهنگ و سابقه اعتقادی ما ندارد.

متلک

این آسیب مهم اجتماعی دارای عوارض بسیار ناگواری برای بانوان و خانواده ها و نهایتا جامعه است.عوارضی همچون آسیب شخصیتی، خشم، اضطراب و دلهره، افت تحصیلی، تزلزل بنیاد خانواده و از دست رفتن حس اعتماد، باعث بروز بسیاری از مشکلات روانی در جامعه می شود.

جناب آقای رییس دادگستری شهرستان ساوه در گفتگو با یک خبرگزاری توضیحات مبسوطی درباره انواع مزاحمت‌های خیابانی و مجازات های تعبیه شده برای آنها داده اند.

ایشان در قسمتی از این گفتگو درباره متلک های خیابانی گفته اند که: طبق قانون مجازات اسلامی (ماده 619)، هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و این جزای عمل قبیح است.

واضح و مبرهن است که برای اعمال مجازات ابتدا باید خاطی را گرفت. ایضاً واضح و مبرهن است که برای این مهم، غالبا مردم باید به یک‌جا زنگ بزنند تا آنها بیایند و خاطی را بگیرند. البته برای این امر تمهیداتی لازم است. مثلا وقتی یک نفر را روز روشن چاقو می‎می زنند و مردم فقط با موبایل‌شان فیلم می‌گیرند، وقتی نیروی انتظامی با تاخیر سر صحنه ها حاضر می‌شود و... شاید باید بیشتر برای انجام این امور، اقدامات لازم را انجام داد.

اما در مورد آسیب اجتماعی مزاحمت برای زنان علی رغم گستردگی و فراگیری اش فعالیتهای علمی برای شناخت و اقدامات لازم برای پیشگیری انجام نشده است.به همین خاطر تا حال هیچ آماری در مورد این رفتار و اعمال ضد ارزشی ارائه نشده است، اما به طور حتم اکثر بانوان با هر گروه سنی و هرگونه پوشش و ترکیب ظاهری با این گونه مزاحمتها مواجه شده اند، که متأسفانه هیچ تناسبی با تمدن ،فرهنگ و سابقه اعتقادی ما ندارد

بگذریم...

- شما سعی کنید همیشه از کنار یه پاسگاه پلیس یا گشت نیروی انتظامی رد شید تا اگه بهتون متلک انداختن همکاران ما در صحنه حاضر باشند!!!!

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: هفته نامه اصلاح/شبکه خبری دزفول