تبیان، دستیار زندگی
گودبرداری غیراصولی در شهر تهران سالیان سال است که موجب تخریب ساختمان‌هایی شده است و این داستان هنوز به پایان نرسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از گود برداری تا همسایه براندازی


گودبرداری غیراصولی در شهر تهران سالیان سال است که موجب تخریب ساختمان‌هایی شده است و این داستان هنوز به پایان نرسیده است.


سال‌هاست که تخریب ساختمان بر اثر گودبرداری غیراصولی در شهر تهران موجب خسارت‌های مالی و جانی شهروندان می‌شود ولی هنوز سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران برای این مشکل راه حلی پیدا نکرده‌ است.

به چند مورد توجه کنید:

در تاریخ 25 مرداد امسال ، جام جم آنلاین نوشت:

گودبرداری

در ساعت 16:40 روز سه‌شنبه ، گودبرداری غیراصولی، سبب ریزش آوار و مصدومیت دو كارگر18 و 30 ساله در خیابان ایران شد كه دو مصدوم حادثه به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل شدند.

در ساعت 12 ظهر پنجشنبه دوم تیر ماه 90 در خیابان تهرانپارس، خیابان 160 شرقی این حادثه روی داد، دیوار یكی از ساختمان‌های كنار محل گود برداری فرو ریخت.

در اول تیر ماه، مهر گزارش کرد : بامداد چهارشنبه به علت گودبرداری ناایمن و غیراصولی یک  ساختمان مسکونی دوطبقه در شهرک مسعودیه تهران فرو ریخت. بر اساس این گزارش، در این حادثه چهار شهروند زیر آوار گرفتار شدند.

و چندین موارد دیگر که مجال بیان نیست...

اما این بار

خبرگزاری فارس: گودبرداری غیراصولی باز هم در شهر تهران موجب ریزش بخشی از یک ساختمان در تقاطع شهید اندرزگو شد.

بر اثر گودبرداری غیراصولی، یک مغازه در خیابان وحدت اسلامی فرو ریخت و یک کشته و یک مجروح بر جا گذاشت

غلامرضا ترحمی، معاون عملیات منطقه یک سازمان آتش‌نشانی تهران، با بیان این خبر گفت: گودبرداری غیراصولی و رعایت نکردن نکات ایمنی در ساختمان تجاری در حال احداث که در قسمت پشت آن یک فروشگاه قرار داشت،

باعث فرو ریختن این فروشگاه شد. وی ادامه داد: در جریان این حادثه 2 نفر از فروشندگان که در مغازه مشغول کار بودند، زیر آوار مدفون شدند که خوشبختانه آتش‌نشانان توانستند یکی از آن‌ها را نجات دهند اما فرد دیگر متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

سوتیتر:مدیر كل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص افزایش كیفیت و ایمنی ساختمان‌ها گفت: تاكنون جلسات متعددی با وزارت مسكن، سازمان نظام مهندسی و ستاد بحران تشكیل شده تا موضوع گودبرداری در فرایند صدور پروانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد

دانایی در حال حاضر آخرین شهروندی است که ضلع شمالی خانه‌اش در تقاطع شهید اندرزگو با بلوار حبیب ریخته است.

وی ادامه داد: شهرداری در پشت خانه ما مجوز ساخت یک ساختمان 6 طبقه داده است که برای ساخت این ساختمان نکات ایمنی رعایت نشده و با گودبرداری غیراصولی موجب فروریختن ضلع شمالی خانه بنده شده است.

دانایی با بیان اینکه در حال حاضر خانه را ترک کرده‌ایم می‌افزاید: این اتفاق شب گذشته رخ داده ولی تاکنون هیچ مسئول و کارفرمای این ساختمان برای حل مشکل اقدامی نکرده‌اند.

نظارت جدی‌تر شهرداری تهران بر گودبرداری‌ها

جواد كریمیان اقبال با اشاره به ارتباط موجود میان مجریان و مالكان ساختمان‌ها گفت: شهرداری و نظام مهندسی در انتخاب سازنده ساختمان نقش چندانی ندارد و این صاحب كار است كه مجری را انتخاب می‌كند و به دلیل آن كه معمولاً این انتخاب به خوبی انجام نمی‌شود در بحث سازه و جزئیات اجرایی آن مشكلاتی ایجاد می‌شود.

گودبرداری

مدیركل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاكید بر جدیت شهرداری در اجرای قوانین ساخت و ساز تصریح كرد: آنچه مسلم است شهرداری در اجرای موارد خاصی مانند مبحث 19 مقررات ملی ساختمان نظارت دارد، اما بعضاً شاهد آن هستیم كه نقشه‌هایی كه ارائه می‌شود نیز توسط مجری ساختمان اجرایی نمی‌شود.

كریمیان اقبال با اهمیت دانستن مرحله گودبرداری و اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: هرچند موضوع گودبرداری در فرایند صدور پروانه مورد توجه است؛ اما سعی بر آن است تا با اعمال سازوكارهایی، توجه به الزامات فنی آن به طور جدی افزایش یافته و به این ترتیب حاكمیت بهتر و بیشتری در جنبه نظارت بر ساخت و ساز انجام شود.

باید بگوییم:

همیشه مسئولان می‌گویند امیدواریم این آخرین گودبرداری غیراصولی در شهر تهران باشد ولی متأسفانه این معضل همچنان ادامه دارد و هیچ نظارتی بر ساخت و سازها صورت نمی‌گیرد.

شاید شما نیز با ما هم عقیده باشید؟

آنچه گفته شد و می‌شود توجیهاتی است که هر بار چنین حوادثی حادث می‌شود وگریبانگیر عده ای از شهروندان این شهر می‌شود ، از مسئولین شهر مان می‌شنویم؛دقت کرده‌اید بدون هیچ تغییری در سناریوی توصیف و توجیه این بی اهمالی‌ها.

آیا دیگر وقت آن نشده است ،جور دیگر این مسئله را ببینیم و راه حلی  بیندیشیم ؟ این حقیقتی کتمان ناپذیر است که متأسفانه سالانه جان چند تن را می‌گیرد و خانواده های بسیاری را عزادار جوان،همسر و پدرشان می‌کند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جام جم آنلاین/ ایسنا/خبرگزاری مهر

مقالات مرتبط  :

لرزش و صدای مهیب در تهران چه بود؟

شهروند بی مسئولیت  

اگر آرزومند زندگی در شهرید