تبیان، دستیار زندگی
همانطور که از نام "معلی" پیداست، این خط برگرفته از نام مکرم و مقدس حضرت علی (ع) است و هنرمندانی که در این حیطه کار می‌کنند، به نوعی یادشان با نام آن حضرت پیوند خورده است. محمدسعید نقاشیان، هنرمند خوشنویس، در گفتگو با خبرنگار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روح هنرمند خط معلی با یاد "علی" پیوند خورده است

همانطور که از نام "معلی" پیداست، این خط برگرفته از نام مکرم و مقدس حضرت علی (ع) است و هنرمندانی که در این حیطه کار می‌کنند، به نوعی یادشان با نام آن حضرت پیوند خورده است.

محمدسعید نقاشیان، هنرمند خوشنویس، در گفتگو با خبرنگار "مهر" درباره جایگاه خط معلی در حوزه خوشنویسی گفت: "این خط گرچه خطی نوپا و تازه است، اما مخاطبان ویژه ای دارد. درست مثل شعر نو که در بدو ورود به ادبیات ما با مخالفان گسترده ای مواجه شد و بعد به مرور زمان جا افتاد، خط معلی نیز باید در بستر زمان جاری شود و به مرور تداوم یابد و تثبیت شود."

وی افزود: "خط معلی حرکتی نو در خوشنویسی است که برای مخاطبان حرف تازه دارد. خوشنویسی هنری کاربردی است که از دیرباز بزرگان هنرهای دینی به آن روی آوردند. داشتن جاذبه و دافعه یکی از اصلی ترین مولفه های خط معلی است. این خط دارای خصوصیاتی چون قهر و مهر و لطف و جبر است. همچنین در خط معلی رگه هایی از خط کوفی نیز مستتر است. همان طور که از نام این خط پیداست، معلی برگرفته از نام مکرم و مقدس حضرت علی (ع) است و هنرمندانی که در این حیطه کار می کنند به نوعی یادشان با نام آن حضرت پیوند خورده است."

نقاشیان که اخیرا در گالری هنر دانشگاه سوره یک نمایشگاه انفرادی از آثار خود برپا کرده، در این باره نیز گفت: "چهل اثر با خط معلی و ویژگی های منحصر به این خط در این نمایشگاه ارائه داده ام که درونمایه این آثار تماما به یاد حضرت علی (ع) و به برکت و کسوت بلند نظر مولی الموحدین به تصویر کشیده شده است."

نمایشگاه آثار خط معلی نقاشیان که روز گذشته در گالری هنر دانشگاه سوره افتتاح شد، به مدت هشت روز در این مکان ادامه خواهد داشت و مخاطبان می توانند برای بازدید به خیابان آزادی، بین خوش و بهبودی، نبش کوی کامیاران، نگارخانه هنر دانشگاه سوره مراجعه کنند. ساعت بازدید چهار بعد از ظهر تا هشت شب است.

لینک :

"خط معلی" جلوه یک رویکرد جمعی به هنر دینی است

حضور گسترده جوانان در كارگاههای آموزشی نمایشگاه قرآن كریم

بر دیوار نگارخانه ها