تبیان، دستیار زندگی
از همان ابتدای انقلاب اسلامی که تهدید و تحریم های اقتصادی آمریکا و متحدانش علیه ایران آغاز شد تا به امروز که تمان عزم این کشورها برای فشار اقتصادی به جمهوری اسلامی جزم شده است، هم موضع امام راحل و هم نظر رهبر معظم انقلاب و به تبع آن ملت ایران یکی بوده و ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 پاسخ امام به تحریم اقتصادی غرب


از همان ابتدای انقلاب اسلامی که تهدید و تحریم های اقتصادی آمریکا و متحدانش علیه ایران آغاز شد تا به امروز که تمان عزم این کشورها برای فشار اقتصادی به جمهوری اسلامی جزم شده است، هم موضع امام راحل و هم نظر رهبر معظم انقلاب و به تبع آن ملت ایران یکی بوده و تغییر نکرده است.


در ماه های آغازین عمر انقلاب اسلامی و پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، موج نخست تحریم های ضدایرانی آغاز شد. موضع امام خمینی(ره) اما غرب را غافلگیر کرد.

امام خمینی-کاپیتولاسیون

ایشان در 25 آذر ماه سال 1358 در جمع پاسداران اینگونه پاسخ غرب را دادند: ما از این به بعد دیگر اجازه نخواهیم داد كه اجانب در مملكت ما بیایند و آقایى كنند به ما. ما خودمان هستیم. هر چه هم مى‏خواهند آنها فشار بیاورند و نقشه بچینند براى اینكه محاصره اقتصادى بكنند. ما از محاصره اقتصادى باكى نداریم. علاوه، مگر دنیا تابع آقاى كارتر است كه وقتى كه بگوید باید محاصره اقتصادى بشود، همه دنیا بگویند چشم! ما محاصره اقتصادى مى‏كنیم. این از اشتباهاتى است كه این ابرقدرتهاى خالى از عقل مى‏كنند كه خیال مى‏كنند حالایى كه من یك قدرتى دارم تمام مردم، تمام عالم تابع من هستند. حتى در مملكت خودشان هم، در همان پستهاى وزارتشان هم با ایشان موافقت ندارند و ایشان را تقبیح مى‏كنند. و ایشان را باید از صحنه سیاست خارج كنند.

امام راحل 3 روز بعد در مصاحبه ای با حسنین هیكل، نویسنده و روزنامه نگار مصرى، همان موضع را تکرار و این تصور را بی اساس دانستند که «محاصره اقتصادى» از طرف آمریکا همه درها را به روی ایران می بندد: این هم از آن خیالاتى است كه ایشان كردند پیش خودشان. در آن كاخ سفید قهوه خوردند و یا اگر مى‏خوردند و پاهایشان را روى هم انداختند این فكر را كردند. ما پیشمان این حرفها مطرح نیست. ما این را گفتیم كه ما خودمان از این زمین خدا، روزى خودمان را در مى‏آوریم. و علاوه كى گوش مى‏دهند مردم به این حرفها؟ دولت خودشان هم در یكى دو دفعه تا حالا دو سه دفعه تا حالا گفته‏اند كه این حرف صحیح نیست.

امام راحل 3 روز بعد در مصاحبه ای با حسنین هیكل، نویسنده و روزنامه نگار مصرى، همان موضع را تکرار و این تصور را بی اساس دانستند که «محاصره اقتصادى» از طرف آمریکا همه درها را به روی ایران می بندد

با این حال تبلیغات گسترده غرب برای ترساندن ایران اسلامی از تحریم اقتصادی با قدرت ادامه یافت؛ اما موضع مردم و امام امت همان بود که بود. امام(ره) روز 10 دی ماه در جمع روحانیون ارومیه تصریح کردند: اگر ما را محاصره اقتصادى بكنند ما فعالتر مى‏شویم. به نفع ما هست. محاصره بكنند ما را، از این هم هیچ نترسید. از این دشمن؛ دشمنى كه آمده در داخل ما و ما را مى‏خواهد از داخل فاسد كند، این ترس دارد كه ما به جان هم بیفتیم، من شما را لعن كنم، خداى نخواسته شما من را لعن كنید، و ملت با صورتهاى مختلف، حزبهاى مختلف، جمعیتهاى مختلف [در برابر هم قرار بگیرند].

حضرت امام خمینی(ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خویش هم ضمن تاکید بر استقامت تا رهایی از وابستگی ها به کشورهای دیگر،‌ تصریح نموده اند: این جنگ وتحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی ، تحفه ای الهی بود که ما از آن غافل بودیم . اکنون اگر دولت و ارتش کالاهای جهانخواران را خود تحریم کنندو به کوشش و سعی در راه ابتکار بیفزایند، امید است که کشور خودکفا شود و از دریوزگی از دشمن نجات یابد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

منبع :جهان