تبیان، دستیار زندگی
سرانجام پس از درگیریهای مختلف و طولانی در اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم ایران، مسعود جعفری جوزانی از ایجاد تشکل تازه ای برای این صنف خبر داد. مسعود جعفری جوزانی در گفتگو با سایت سینمای ما گفت: « انحصارطلبی هایی د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد تشکل تازه ای برای تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سینمای ایران

سرانجام پس از درگیریهای مختلف و طولانی در اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم ایران، مسعود جعفری جوزانی از ایجاد تشکل تازه ای برای این صنف خبر داد.

مسعود جعفری جوزانی در گفتگو با سایت سینمای ما گفت: « انحصارطلبی هایی در اتحادیه تهیه کنندگان وجود دارد که نمی گذارد به سوی سینمای ملی ایران گامهای جدی و محکم برداشته شود.

ما معتفدیم صنعت سینمای ایران برای رسیدن به سینمای با هویت ملی و ادامه حیات فرهنگی ناچار است تغییرات جدی و بنیادینی داشته باشد، تا سینمای ایران خود را با تحولات جامعه تطبیق دهد و پاسخگوی نیازهای فرهنگی مخاطبان سینما باشد.

متاسفانه در حال حاضر بخشی از بدنه ای که صنعت سینمای ایران را تشکیل میدهد با انحصارطلبی مانع رشد سینما و ورود نیروهای جوان و اندیشه های نو در حوزه سینما است. ما برای ادامه حیات ناچاریم سلایق و اهداف خود را با جامعه تطبیق دهیم و در این راه نیاز به تشکیلات تهیه و توزیع داریم که با تفکر و اندیشه حرکت کند، صرفا به سود و کاسبی نیندیشد و سینما را به کالای مصرفی بی هویتی تبدیل نکند تا ارزشهای فرهنگی و هنری آن محفوظ بماند.»

جعفری جوزانی در ادامه با اظهار تاسف از شکاف جدی و عمیقی که در اتحادیه تهیه کنندگان پیش آمده که دیگر با مذاکر ه و برگزاری جلسات و تضارب آرا امکان رسیدن به اهداف نامبرده شده وجود ندارد گفت: « در تشکیلات فعلی اتفاقاتی افتاده و انحصارهایی صورت گرفته که جمعی از تهیه کنندگان در نامه ای به امضای 40 تهیه کننده به این روند معترض بودند و نامه اعتراض به بازرس اتحادیه داده شد. بازرس پس از دریافت نامه موظف به اعلام به مجمع عمومی بود و این مجمع باید برای انتخابات مجدد در اتحادیه اقدام می کرد. متاسفانه جنین اتفاقی نیفتاد و بدون اطلاع رسانی در مطبوعات و رسانه ها و صرفا از طریق نامه به اعضا خبر رسید که مجمع در تاریخ 8 مرداد تشکیل خواهد شد، اما دستور جلسه آن ارتباطی به خواسته اصلی امضا کنندگان نامه ندارد. به این ترتیب به نظر می رسد انتخابات مجدد در کار نخواهد بود و فقط قرار است به استماع نظرات مخالف بسنده شود و تجربه نشان داده که با این شرایط تغییری رخ نخواهد داد.»

با این تفاصیل جعفری جوزانی خبر داد که هیات نمایندگانی متشکل از 5 عضو اتحادیه (حبیب الله کاسه ساز، اکبر ثقفی، منوچهر محمدی، قلی زاده و مسعود جعفری جوزانی) ا قدام به راه اندازی تشکیلات تازه ای خواهند کرد.

جعفری جوزانی در این باره به سینمای ما گفت: « متاسفیم که لابی های متعددمان به نتیجه نرسید و گروه معترضان با کمال تاسف از شکاف ایجاد شده در صنف تهیه کنندگان و با توجه به عدم همکاری بازرس اتحادیه و زیر پا گذاشتن اساس نامه تصمیم داریم صنف تازه ای برای تهیه و توزیع فیلم ایجاد کنیم.

این شکاف صنفی تاسف انگیز است اما مصالح صنفی ضرورت آنرا ایجاب میکند. وقتی اعضای اتحادیه تحمل نظرات دیگران، چند صدایی و تلاش برای تعامل فرهنگی را ندارند این تشکیلا ت نوین برای ترمیم و اصلاح مشکلات قبلی گام خواهد برداشت.»

جعفری جوزانی همچنین متذکر شد که مذاکرات و مشورتهایی با مراجع قانونی زیربط انجام شده و خواهد شد. معاونت سینمایی و نظارت ارزشیابی همکاری هایی برای ایجاد وفاق در اتحادیه انجام داده اند که متاسفانه موفق نبود.

جعفری جوزانی افزود: « این اقدام کاملا فانونی است و اگر به دلیل اختلاف سلیقه با مراجع قانونی همکاریهای لازم انجام نشود باز هم به دلیل مصالح صنفی و افقهای سینمای ملی به کار خودمان ادامه خواهیم داد. این تشکل کاملا قانونی خواهد بود و با احترام به اعضای فعلی اتحادیه و صرفا به انگیزه شکستن انحصارهای فکری و روشی ایجاد می شود. هرگونه نگاه تنگ نظرانه و تک فکری و فاقد نقد از درون سرنوشتی جز سقوط و نابودی نخواهد داشت و اگر تحمل اندیشه های متفاوت و مخالف را نداشته باشیم، ارزشهای ملی و هنری و فرهنگی سینمای ایران رعایت خواهد شد.»

جعفری جوزانی اعلام کرد که برای این تشکل تازه هیات موسس انتخاب خواهد شد و اساس نامه جدیدی تنظیم میشود که این اساس نامه معضلات جریان بازدارنده قبلی را نداشته باشد و با هرگونه انحصاری مقابله کند.

وی در پایان اعلام کرد که هیات موسس جدید در آینده نزیک به رسانه ها و مطبوعات اعلام خواهد شد و همچنین تاکید کرد: « اصناف به وجود می آیند تا منافع و مصالح آن حرفه را تامین کنند، چتر ایمنی آن باشند، به ارتقای سطح بیندیشند و نگاه مساوی داشته باشند. صنفی که صرفا منافع جمعی کوچک و همفکر را تامین کند جلو رشد و بالندگی هرگونه اندیشه نوینی را خواهد گرفت. به همین دلایل در این مقطع حساس چنین تصمیمی گرفته شده و این حرکت را وظیفه اجتماعی و هنری می دانیم و امیدواریم راه را برای اعتلای صنعت سینمای ملی هموار کنیم»

لینک :

كارگردان‌ها مشغول كارند

آغاز فیلمبرداری«در چشم باد»

یک سال سینمای ایران در 12 برداشت